کد خبر : 295072
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
-

آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی در یکی از مهم‌ترین بنادر خلیج‌فارس

آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی در یکی از مهم‌ترین بنادر خلیج‌فارس

گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و لایه‌نگاری بندر تاریخی نجیرم، یکی از بزرگترین و مهم‌ترین مراکز تجاری، صنعتی و جمعیتی خلیج‌فارس آغاز شد.

به گزارش عصرقائم، روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اعلام کرد، گمانه‌زنی باستان‌شناسی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم  و لایه‌نگاری بندر تاریخی نجیرم به سرپرستی حسین توفیقیان و به معاونت هیات ذبیح‌الله بختیاری، کارشناس ارشد باستان‌شناسی در حال انجام است.

حسین توفیقیان ـ سرپرست این هیأت باستان‌شناسی ـ گفت: بندر تاریخی نجیرم با گستردگی بیش از دو کیلومتر آثار تاریخی به موازات خط ساحلی، یکی از بزرگترین و مهم‌ترین مراکز تجاری، صنعتی و جمعیتی خلیج‌فارس است که تاکنون هیچ‌گونه فعالیت پژوهشی باستان‌شناختی در این محوطه ساحلی انجام نشده است.

این باستان‌شناس با بیان این‌که این محوطه در سال ۱۳۸۸ در برنامه بررسی باستان‌شناسی بنادر شمالی خلیج‌فارس مورد شناسایی و مطالعه قرار گرفت، افزود: در سال‌های اخیر با گسترش صنایع در منطقه مورد مطالعه، بخش‌هایی از این محوطه تاریخی تخریب و تصرف شده و بخش‌های بزرگی از آن در شرف تخریب است.

او گفت: انجام برنامه گمانه‌زنی باستان‌شناسی از یک سو مقدمات آغاز مطالعات گسترده باستان‌شناسی را فراهم خواهد کرد و از دیگر سو، با تعیین عرصه و پیشنهاد حریم از تخریب بیشتر آن جلوگیری می‌کند.

به گفته توفیقیان، این برنامه میدانی با حمایت مالی سازمان بنادر و دریانوردی و همکاری پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی، توسط پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی نجیرم ادامه داد: علاوه بر تعیین عرصه و پیشنهاد حرائم محوطه تاریخی نجیرم، در فصل حاضر لایه‌نگاری به منظور تعیین توالی فرهنگی این اثر تاریخی ـ فرهنگی، از دیگر اهداف برنامه است.

وی افزود: براساس نتایج بررسی‌های سطحی به روش سیستماتیک و مطالعه پراکنش آثار و بقایای فرهنگی، بندر تاریخی نجیرم در طول ادوار تاریخی تا قرون اولیه، میانه و متأخر اسلامی در پهنه و گستره‌ای وسیع همواره پویا و فعال بوده است.

توفیقیان با بیان این‌که این توالی زمانی موجب شده تا بقایای فرهنگی این بندر تاریخی وسعتی بیش از چهار صد هکتار را به خود اختصاص دهد، گفت: امیدواریم برنامه حاضر سرآغازی بر پژوهش‌های باستان‌شناختی حوزه‌ خلیج فارس باشد.

آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی در یکی از مهم‌ترین بنادر خلیج‌فارس

بندر نَجیرُم، در سواحل شمالی خلیج فارس و در محدوده استان بوشهر واقع شده است. نام این بندر در اسناد تاریخی بسیاری مورد اشاره بوده است. نجیرم به دلیل حضور صنایع نفت و گاز در سال‌های گذشته با تخریب‌های بسیاری مواجه شده و بخشی از حریم آن نیز به تصرف درآمده است.

آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی در یکی از مهم‌ترین بنادر خلیج‌فارس

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × دو =