کد خبر : 302167
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
-

احتمال کشف لایه جدید نفتی در میادین سپهر و جفیر

احتمال کشف لایه جدید نفتی در میادین سپهر و جفیر

مدیرعامل شرکت هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد با اشاره به احتمال کشف لایه جدید نفتی در میدان‌های سپهر و جفیر گفت: توسعه میدان آزادگان حدود ۵ میلیارد سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا ۲۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید از این میدان اضافه شود.

به گزارش عصرقائم، علیرضا صادق‌آبادی امروز در نشستی در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: میدان‌های سپهر و جفیر نیمه دوم امسال به تولید می‌رسد و بر اساس بررسی‌ها، احتمال کشف یک‌لایه جدید در این میدان وجود دارد اما هنوز نمی‌توانیم درباره ظرفیت نفت آن صحبت کنیم. تولید اولیه از سپهر و جفیر ۲۱ هزار بشکه خواهد بود که در فاز نخست ۳۵ هزار بشکه و در فاز دوم ۱۱۰ هزار بشکه نفت تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه نیروگاه قشم اکنون به مدار آمده و آماده افتتاح رسمی است، اظهار کرد: با بهره‌برداری از این نیروگاه ۳۲۰ مگاوات با شبکه برق کشور سنکرون شده و به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود. ظرفیت پالایشگاه قشم از ۳۵ هزار بشکه به ۱۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا می‌کند و طرح‌ها نیز موجب افزایش تولید و بهبود کیفیت خواهد شد.
او با اشاره به بهره‌برداری از نیروگاه ارومیه تا پایان امسال گفت: تاکنون دو فاز ۱۶۰ مگاواتی این نیروگاه به سرویس آمده است. تا پایان امسال ۴۸۰ مگاوات دیگر به مدار می‌آید و درمجموع ۹۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه خواهد شد.
صادق آبادی با بیان اینکه شش ماه بعد از برداشت زودهنگام سپهر و جفیر فاز نخست به تولید می‌رسد، افزود: ۱۳۵ حلقه چاه درمجموع در این میدان حفاری خواهد شد و تولید فاز دوم نیز چهار سال بعد به نتیجه می‌رسد.
وی با تاکید بر اینکه برای توسعه میادین نفتی آزادگان و دارخوین آمادگی خود را به وزارت نفت اعلام کرده‌ایم، اظهار کرد: توسعه میدان آزادگان حدود ۵ میلیارد سرمایه‌ نیاز دارد تا ۲۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید از این میدان اضافه شود.
او با اشاره به امضای MOU برای میدان نفتی دارخوین گفت: توسعه این میدان به ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و ۱۱۰ هزار بشکه به تولید آن اضافه می‌شود.
وی با بیان اینکه در این بسته ۱۲ میلیارد دلاری، چهار بانک برای ساخت یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت سنگین با اعتبار ۷ میلیارد دلار دیده شده است و اگر منابع تامین شود این پالایشگاه ظرف پنج سال ساخته خواهد شد، اظهار کرد: این پالایشگاه واحدهای پایین‌دستی بسیار سنگینی دارد.
صادق آبادی با بیان اینکه در سال ۱۳۸۴ دو طرح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و هرمز برای سرمایه‌گذاری آماده شد و سرمایه‌گذاران خارجی آماده سرمایه‌گذاری بودند، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی از پروژه ستاره خلیج‌فارس خارج شدند و پالایشگاه هرمز نیز آغاز نشد اما الگوی فرآیندی خوبی دارد و می‌تواند از خام فروشی نفت سنگین ایران با قیمت‌های پایین جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه نفت سنگین میادین سروش و نوروز نیز تا زمانی که پالایشگاه قشم در مدار نیامده بود به سختی صادر می‌شد، ادامه داد: در زمان افت قیمت نفت با شیوع کرونا تنها پالایشگر بزرگ دنیا بودیم که سطح تولید خود را حفظ کردیم.
به گفته صادق آبادی پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در بندرعباس یا قشم احداث خواهد شد و در طرح‌های پتروشیمی نیز متانول چابهار و سروش متانول در دست احداث است.

احتمال کشف لایه جدید نفتی در میادین سپهر و جفیر

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده + 1 =