کد خبر : 294162
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
-

آیا همه ظروف بسته‌بندی قابل استفاده دوباره‌اند؟

آیا همه ظروف بسته‌بندی قابل استفاده دوباره‌اند؟

اغلب مصرف‌کنندگان از ظروفی که بتوانند از آنها استفاده مجدد داشته باشند، استقبال می‌کنند اما آیا همه ظروف بسته‌بندی قابلیت استفاده مجدد دارند؟

به گزارش عصرقائم، روزنامه جام جم نوشت: «بسته‌بندی مواد غذایی یکی از جنبه‌های رو به‌ پیشرفت در صنعت غذا محسوب می‌شود و روزبه‌روز شاهد فروش انواع جدیدی از ظروف و مواد بسته‌بندی در بازار هستیم. اغلب مصرف‌کنندگان از ظروفی که بتوانند از آنها استفاده مجدد داشته باشند، استقبال می‌کنند اما آیا همه ظروف بسته‌بندی قابلیت استفاده مجدد دارند؟

بطری‌های شیشه‌ای

در کل بطری‌ها و جارهای شیشه‌ای از ایمن‌ترین وسایل بسته‌بندی محسوب می‌شوند که هیچ‌گونه مهاجرت مواد شیمیایی از بسته‌بندی‌ داخل مواد غذایی وجود ندارد و شما می‌توانید با اطمینان‌ خاطر ظروف شیشه مورد استفاده در بسته‌بندی خیارشور، زیتون، مربا، عسل و … را پس از شست‌وشو و اطمینان از باقی‌نماندن مواد غذایی در آنها مجددا استفاده کنید. تنها نکته‌ای که باید به آن دقت کنید درِ ظرف است؛ به‌ خصوص اگر می‌خواهید برای کنسروکردن مواد غذایی از آن استفاده کنید باید مطمئن شوید به‌خوبی بسته‌شده و زنگ نزده است.

ظروف فلزی

ظروف فلزی دوتکه (بدنه و در) یا سه‌تکه (بدنه، در و ته قوطی) به‌ طور معمول برای بسته‌بندی مواد غذایی و به‌خصوص غذاهای کنسروشده و آماده مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرند. سطح داخلی این قوطی‌ها که در تماس با مواد غذایی است با یک لایه اکسید قلع و یک‌لایه لاک، پوشش داده شده‌. بنابراین بهتر است در صورتی که قصد استفاده مجدد از این ظروف را دارید، ترجیحا برای مصرف غذایی استفاده نکنید زیرا شست‌وشوی متناوب آنها سبب ایجاد خراش و در نتیجه مهاجرت احتمالی از لایه قلع داخل مواد غذایی می‌شود.

ظروف پلاستیکی

این ظروف امروزه پرکاربردترین مواد بسته‌بندی برای مواد غذایی محسوب می‌شوند. گر چه بسیاری از این ظروف به‌خصوص اگر سالم باقی مانده باشند، برای استفاده مجدد مناسب به‌ نظر می‌رسند اما قبل از استفاده مجدد ظروف پلاستیکی مهم‌ترین مسأله چک‌کردن نوع ظرف است که معمولا در کف تمام قوطی‌ها حک می‌شود یا با شماره مشخص می‌شود.

ظروفی که عدد یک یا حروف PET روی آنها نوشته شده را شاید دیده باشید. این پلاستیک‌ها بیشتر برای بطری‌های آب و نوشیدنی‌ها، آبمیوه و روغن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بطری‌ها را پس از مصرف به‌خوبی بشویید و استفاده کنید اما باید به چند نکته توجه کنید، این بطری‌ها به هیچ‌ وجه نباید در معرض حرارت قرار بگیرند و پس از آن باید دور انداخته شوند زیرا باعث تغییر طعم و بوی مواد غذایی می‌شوند؛ بنابراین هرگز این ظروف را در ماکرویو یا ماشین ظرفشویی قرار ندهید.

عدد دو یا HDPE را مثلا روی بطری‌های شیر، عدد چهار یا LDPE را مثلا روی کیسه‌های خرید یا عدد پنج یا PP را روی قوطی‌های ماست شاید دیده باشید. این ظروف برای استفاده مجدد ایمن هستند و تا زمانی که این قوطی‌ها یا کیسه‌ها سالم هستند و از نظر فیزیکی آسیب ندیده‌اند می‌توانید از آنها مجددا استفاده کنید و در صورتی که کیسه‌ها در تماس با مواد غذایی‌خام قرار گرفتند (مثل گوشت، مرغ و ماهی، میوه و سبزیجات) بهتر است آنها را دور بیندازید زیرا با شست‌وشو نمی‌توانید مطمئن شوید آلودگی‌های آنها از بین رفته است.

عدد سه یا PVC و عدد شش یا PS روی برخی لیوان‌ها یا سینی‌های مورد استفاده در بسته‌بندی گوشت نشانگر این است که این ظروف برای استفاده مجدد مناسب نیستند و احتمال مهاجرت ترکیبات خطرناک (نظیر دی‌اکسین‌ها)‌ داخل مواد غذایی وجود دارد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + 18 =