کد خبر : 312863
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
-

نهنگ‌ها قربانیان آلودگی پلاستیکی در اقیانوس‌ها

نهنگ‌ها قربانیان آلودگی پلاستیکی در اقیانوس‌ها

کارشناسان محیط زیست هشدار می‌دهند که در حال حاضر ریزپلاستیک‌ها (تکه‌های بسیار ریز و آلاینده پلاستیک) به سراسر جهان از رودخانه‌ها و دریاچه‌ها گرفته تا سواحل قطب جنوب و حتی درون بدن انسان‌ها راه یافته‌اند.

به گزارش عصرقائم، اکنون گروهی از دانشمندان محاسبه کرده‌اند که نهنگ‌های گوژپشت در تکاپوی یافتن غذای روزانه، میلیون‌ها تکه از این ریزپلاستیک‌ها را می‌خورند.

به گفته نویسندگان این مطالعه، این نتایج به نگرانی در مورد سلامت نهنگ‌ها دامن می‌زند و نگاهی هشداردهنده به وسعت آلودگی ریزپلاستیکی در اقیانوس‌های جهان دارد.

“جرمی گلدبوگن” از نویسندگان این مطالعه و پژوهشگر اقیانوس‌شناسی دانشگاه استنفورد، در نشستی مطبوعاتی گفت: جانداران بزرگی همچون نهنگ بی‌دندان که با سرند کردن آب، تغذیه می‌کنند طوری فرگشت پیدا کرده‌اند که مقادیر زیادی از آب اقیانوس را فرآوری می‌کنند و از صافی می‌گذرانند. به همین دلیل آنها در واقع دیده‌بانان تغییرات محیط زیستی‌ شامل آلودگی‌هایی مانند ریزپلاستیک‌ها هستند.

این محققان به بیش از ۲۰۰ نهنگ گوژپشت، تیغ‌باله‌ و آبی، دستگاه ردیاب وصل کردند تا ببینند این پستانداران غول‌پیکر و آبزی در کجا به شکار ماهی و کریل (سخت‌پوستان) می‌پردازند.

آنها این اطلاعات را با اطلاعات تراکم ریزپلاستیک‌ در اقیانوس تلفیق کردند تا ببینند این نهنگ‌ها دقیقا چقدر پلاستیک می‌خورند.

طبق یافته‌های این تحقیق، نهنگ‌های آبی احتمالا روزانه تا ۱۰ میلیون تکه مجزا ریزپلاستیک می‌بلعند. نهنگ تیغ‌باله نیز روزی سه تا ۱۰ میلیون و نهنگ گوژپشت بیش از یک میلیون تکه می‌بلعند.

این محققان خاطرنشان کردند: ریزپلاستیک بیشتر در غذای نهنگ وجود دارد نه آب. نهنگ‌های آبی، تیغ‌باله و گوژپشت همگی نهنگ‌های بی‌دندان‌ هستند و با الک کردن آب به وسیله سرندهای مو مانندی در دهانشان موجودات ریزی به نام کریل را صید می‌کنند.

“ماتیو ساووکا”، متخصص زیست‌شناسی استانفورد و نویسنده این مطالعه گفت: کریل‌ها پلاستیک می‌خورند و نهنگ‌ها هم کریل می‌خورند.

این نویسندگان افزودند مطالعه‌شان باعث ایجاد نگرانی‌هایی در مورد تغذیه نهنگ‌ها شده است. نهنگ‌ها وقت و نیرو می‌گذارند تا این کریل‌ها را صید کنند اما انبوه ریزپلاستیکی نصیبشان می‌شود که ارزش غذایی ندارد و این جانوران از غذای مورد نیازشان محروم می‌شوند.

به گزارش ایندیپندنت، اوایل امسال نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان در سازمان ملل متحد برای انعقاد پیمانی برای رسیدگی به بحران آلودگی پلاستیکی در جهان به توافق رسیدند.

نهنگ‌ها قربانیان آلودگی پلاستیکی در اقیانوس‌ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × دو =