کد خبر : 70292
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
-

۴۳ گزینه درمانی گرفتگی عروق خونی

۴۳ گزینه درمانی گرفتگی عروق خونی

به گزارش قائم آنلاین، تشکیل پلاک در شریان‌ها یا گرفتگی عروق (تصلب شرائین) به اختلالی گفته می‌شود که در آن رسوبات پلاک‌های چربی در یک شریان که به قلب یا مغز منتهی می‌شود، جریان خون را محدود می‌کند.به نقل از بازده به همین دلیل انتقال خونی که مواد مغذی و اکسیژن را حمل می‌کند به

به گزارش قائم آنلاین، تشکیل پلاک در شریان‌ها یا گرفتگی عروق (تصلب شرائین) به اختلالی گفته می‌شود که در آن رسوبات پلاک‌های چربی در یک شریان که به قلب یا مغز منتهی می‌شود، جریان خون را محدود می‌کند.به نقل از بازده به همین دلیل انتقال خونی که مواد مغذی و اکسیژن را حمل می‌کند به بافت‌ها و قسمت‌های مختلف بدن به درستی انجام نمی‌شود و بنابراین به طور بالقوه سبب بروز آسیب جدی و جلوگیری از عملکرد درست اندام‌ها می‌شود.

 

۴۳ گزینه درمانی گرفتگی عروق خونی

این اختلال جدی به راحتی تشخیص داده نمی‌شود. علت دقیق بروز آن هنوز روشن نیست. با این وجود، متخصصان بر این باورند که این اختلال در اثر آسیب دیدن لایه‌ی داخلی شریان شروع می‌شود.

در واقع، عواملی که در رخ دادن این مشکل موثر هستند یا سبب بدتر شدن آن می‌شوند عبارتند از: سیگار کشیدن بیش از حد، عدم انجام تمرینات فیزیکی، رژیم غذایی حاوی چربی زیاد، ابتلا به دیابت، داشتن اضافه وزن، کلسترول بالا و فشار خون بالا. این اختلال همچنین ممکن است در اثر التهاب ناشی از بیماری‌هایی مانند لوپوس، عفونت‌ها و آرتریت (التهاب مفاصل) رخ بدهد.

پلاک در شریان‌ها یا رگ‌های سایر قسمت‌های بدن می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند بیماری سرخرگ محیطی، حملات قلبی، سکته مغزی، بیماری شریان کاروتید و بیماری عروق کرونر شود.

در غالب مواقع، شریان‌های مسدودشده هیچ علامتی نشان نمی‌دهند تا زمانی که مشکل موجود وخیم‌تر شود. علائم این اختلال می‌تواند شامل ضعف در تنفس، درد قفسه سینه، تپش قلب، سرگیجه، ضعف، اضطراب، از دست دادن اشتها و تعریق باشد. علاوه بر این، وجود پلاک در شریان‌ها و عروق علائم دیگری نیز دارد که عبارتند از: پا‌های سرد، درد در ناحیه ساق پا و ناتوانی در حرکت دادن یک پا یا یک دست، از دست دادن قوه بینایی فقط در یک طرف.

از آن‌جایی که پلاک در شریان‌ها به آرامی و به تدریج رشد می‌کند، بنابراین تشخیص به موقع آن بسیار مهم است. امروزه انواع مختلفی از روش‌های درمانی و دارو‌ها وجود دارند که برای رفع این اختلال تاثیرگذار هستند، اما برخی از دارو‌های خانگی هم وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای خلاص شدن از شر پلاک استفاده کنید. اگر دوست دارید بدانید که چگونه می‌توانید به طور طبیعی پلاک را در شریان‌ها و عروق خونی از بین ببرید، باید فهرست قید شده در این مقاله را مطالعه کنید. این روش‌ّها به شما کمک می‌کنند که بدون خطر مشکل‌تان را در خانه حل کنید.

در صورتی که هدف شما حفظ سلامت قلب‌تان است، انواعی از مواد غذایی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا از شر گرفتگی عروق خلاص شوید، التهاب را کاهش بدهید و فشار خون‌تان را پایین بیاورید. بسیاری از مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، چربی‌های سالم، و فیبر محلول هستند که نه تنها برای قلب شما فایده دارند، بلکه حتی سلامت مو‌ها و پوست، جذب مواد مغذی و تولید هورمون را بهبود می‌دهند. شما می‌توانید با مصرف این مواد غذایی انرژی بیش‌تری دریافت کنید، احساس بهتری داشته باشید و سلامت قلب‌تان را نیز بدون نیاز به مصرف مواد شیمیایی بهبود ببخشید.

در ادامه ۴۳ درمان طبیعی گرفتگی عروق خونی آمده است

۱. مارچوبه

یکی از بهترین سبزیجات برای این‌که از شر پلاک در شریان‌ها و گرفتگی عروق خلاص شوید، مارچوبه است. این گیاه خوراکی سرشار از فیبر و مواد معدنی و همین‌طور ویتامین‌های ضروری از جمله ویتامین K، C، B۱، B۲ و E. است. مارچوبه می‌تواند به کاهش فشار خون و جلوگیری از لخته شدن خون که می‌توانند به بیماری‌های جدی قلبی و عروقی منجر شوند، کمک کند.

تنها کاری که باید بکنید این است که مارچوبه را بخارپز کنید تا بیش‌ترین میزان ویتامین خود را حفظ کند. یا می‌توانید با مخلوط کردن ۴ تا ۵ مارچوبه‌ی تازه و یک فنجان آب، مقداری آب مارچوبه آماده کنید و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل را به مدت یک ماه دو بار در روز بخورید تا به بهترین نتایج ممکن برسید.

۲. آووکادو

یک ​​آوکادوی متوسط حاوی ۱۱ گرم فیبر، ۴ گرم پروتئین و همچنین فهرستی قابل‌توجه از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها است. بنابراین، دفعه‌ی بعد که قصد داشتید سالاد یا ساندویچ آماده کنید، می‌توانید به جای سس سالاد یا سس مایونز، چند برش آووکادو به آن اضافه کنید.

برخی از مطالعات ثابت کرده‌اند در صورتی که شما هر روز آووکادو مصرف کنید، می‌توانید کاهش در تری‌گلیسرید و LDL (کلسترول بد) و افزایش در میزان HDL (کلسترول خوب) را تجربه کنید و به این ترتیب مانع از تشکیل پلاک در رگ‌ها و عروق خونی خواهید شد. این میوه‌ی خوشمزه کمک‌تان می‌کند که جریان خون مناسبی داشته باشید. علاوه بر این، برای این‌که دوز قوی‌تری از آووکادو را دریافت کنید، می‌توانید استفاده از روغن آووکادو را در رژیم غذایی روزانه‌تان امتحان کنید.

آواکادو در واقع یک ماده‌ی غذایی خوب است برای این‌که بتوانید از شر گرفتگی عروق خلاص شوید، بنابراین حتما آن را امتحان کنید!

۳: جو

جو، نیز ماده‌ی خوراکی دیگری است که به از بین بردن پلاک در شریان‌ها کمک می‌کند. مواد مغذی را که جو برای بدن فراهم می‌کند سبب می‌شوند که جریان خون روان‌تر شده و عضلات تقویت شوند.

برای خواندن نکات دیگر در مورد شیوه‌های خلاص شدن از شر پلاک در شریان‌ها، به خواندن این مقاله ادامه بدهید!

۴. جگر ماهی

خوردن جگر ماهی در واقع یکی از بهترین شیوه‌های درمانی برای خلاص شدن از شر پلاک در شریان‌ها است که دوست داریم در این مقاله به شما معرفی کنیم. با توجه به مصرف امگا ۳ که در جگر ماهی موجود است، خطر ابتلا به تصلب شرائین بدون ایجاد اثرات شدید منفی کاهش می‌یابد. روغن جگر ماهی، میزان کلسترول را کاهش می‌دهد تا جریان خون مناسبی داشته باشید.

۵. انگور

ثابت شده‌است که فلاونوئیدها، رسوراترول و کوئرستین که به میزان فراوانی در ساقه، پوست و دانه‌ی انگور وجود دارد، از اکسیداسیون کلسترول بد که باعث تشکیل پلاک در شریان‌ها می‌شود، جلوگیری می‌کند.

۶. توت‌ها

انواع توت مانند تمشک، توت‌فرنگی و بلوبری پر از فلاونوئید‌های آنتی‌اکسیدانی هستند که می‌توانند کمک‌تان کنند از شر پلاک در شریان‌ها خلاص شوید.

 ۷: سیب

نکته‌ی بعدی برای این‌که از شر گرفتگی عروق به طور طبیعی و در خانه خلاص شوید، استفاده از سیب است. سیب حاوی فیبر محلول است که سطح کلسترول را کاهش می‌دهد. این میوه‌ی مقوی همچنین دارای پتاسیم، کوئرستین و منیزیم است که به شما کمک می‌کنند تا فشار خون خود را کنترل کنید. سعی کنید سیب را در رژیم غذایی روزانه‌تان همیشه داشته باشید و از فواید این میوه استفاده کنید.

۸. گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی یک منبع غنی از لیکوپن (نوعی کاروتنوئید) است که می‌تواند خطر تشکیل پلاک در شریان‌ها را کاهش دهد. براساس یک مطالعه، میزان مسدودیت در شریان‌های افرادی که بالاترین سطح لیکوپن را در خون‌شان داشتند، کم‌ترین بود و افراد دارای کم‌ترین میزان لیکوپن بیش‌ترین میزان مسدودیت را داشتند.

۹. کیوی و گرمک

این میوه‌های غنی از آنتی‌اکسیدان می‌توانند کلسترول LDL را که در شریان‌های شما شکل می‌گیرند، کاهش دهند. آن‌ها می‌توانند مانع از گسترش کلسترول بد شوند. ۱ کیوی یا یک فنجان گرمک بخورید برای این‌که بتوانید پلاک را در شریان‌ها از بین ببرید.

۱۰. دانه‌ی چیا

هنگامی که شما دانه چیا را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مفید برای قلب به طور روزانه مصرف می‌کنید، فیبر، و همچنین اسید آلفا لینولنیک موجود در تنها ۶۰ گرم دانه‌ی چیا، می‌تواند از شما برای خلاص شدن از شر پلاک در شریان‌ها با کاهش کلسترول LDL، تنظیم فشار خون، افزایش کلسترول HDL و کاهش تری‌گلیسیرید حمایت کند. علاوه بر این، انجام ورزش‌های قلبی عروقی شیوه‌ی مناسب دیگری برای سالم نگه داشتن قلب و تمیز ماندن شریان‌ها است. پروتئین و مواد مغذی که توسط این ابرخوراکی ارائه می‌شود، می‌تواند به شما کمک کند تمرینات ورزشی را کمی ساده‌تر کنید. در واقع، استفاده از این دانه‌ها نیز یکی از موثرترین نکات برای خلاص شدن از شر گرفتگی عروق است که ما باید در این مقاله ذکر می‌کردیم و دوست داریم که خوانندگان‌مان آن را برای همیشه به کار ببندند.

۱۱. کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی دیگر از گیاهانی است که سرشار از ویتامین K. است و از سخت شدن شریان‌ها و کلسیفیکاسیون جلوگیری می‌کند. مصرف بروکلی که پر است از آنتی‌اکسیدان و ویتامین همچنین می‌تواند از اکسیداسیون کلسترول LDL که ممکن است باعث ایجاد بیماری‌های جدی قلبی شود، جلوگیری کند. به علاوه، این گیاه خوراکی مفید همچنین به شما مقدار مناسبی از فیبر می‌رساند که برای سلامت قلب مفید است و به نرمال کردن فشار خون و کاهش استرس که ممکن است منجر به پارگی و حتی تشکیل پلاک در شریان‌ها شود، کمک می‌کند.

۱۲: دارچین

آیا می‌دانستید که یک قاشق غذاخوری دارچین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد؟ فقط یک قاشق غذاخوری دارچین به طور روزانه می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند و در عین حال پلاک را از بین ببرد و از تشکیل آن جلوگیری کند. دارچین همچنین یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که سلامت قلب و عروق را از طریق جلوگیری از رخ دادن اکسیداسیون خون بهبود می‌دهد. بنابراین، استفاده از قند را کاهش دهید و برخورداری از مزایای دارچین را آغاز کنید. سعی کنید از این ادویه روی قهوه استفاده کنید یا آن را روی یک فنجان چای بپاشید.

۱۳. روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل نیز یکی از مفیدترین نکات برای خلاص شدن از شر گرفتگی عروق است که همه افراد در تمام سنین می‌توانند آن را امتحان کنند تا از این اختلال رهایی بیابند. این داستان قدیمی را که تمام چربی‌های اشباع بد هستند و عامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی-عروقی هستند را نادیده بگیرید. مصرف منظم روغن نارگیل، حدود ۲-۳ قاشق غذاخوری به طور روزانه، می‌تواند به از بین رفتن پلاک‌های موجود در شریان‌ها کمک کند. غلظت بالای اسید لاوریک و تری گلیسرید زنجیره متوسط ​​موجود در این روغن نیز باعث بهبود انعقاد خون می‌شود و عملکرد آنتی‌اکسیدانی در جریان خون شما دارد، بنابراین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

۱۴. کرنبری

کرنبری یکی دیگر از مواد غذایی است که به میزان فراوانی آنتی‌اکسیدان دارد. این میوه می‌تواند با افزایش HDL و کاهش سطح کلسترول LDL به بهبود سلامت قلب و عروقی کمک کنند. در واقع، آب کرنبری قدرت آنتی‌اکسیدانی بیش‌تری در مقایسه با هر چیزی دارد، به جز آب انگور سیاه یا قرمز ۱۰۰ ٪. هر روز از یک فنجان آب کرنبری ارگانیک و خالص لذت ببرید و در عین حال سلامت قلب‌تان را نیز بهبود بدهید.

۱۵. حبوبات

فیبر محلول در حبوبات یافت می‌شود، بنابراین هر هفته سه تا ۴ وعده خوراک حبوبات بخورید. لوبیا، نخود، عدس و لوبیای لیما را به رژیم غذایی خود بیفزایید تا بتوانید کلسترول را از بدن‌تان حذف کنید. در واقع، استفاده از حبوبات نیز یکی از موثرترین و ساده‌ترین نکات است برای این‌که بتوانید از شر پلاک در شریان‌ها به طور طبیعی و در خانه خلاص شوید. پس حتما آن را امتحان کنید!

۱۶. دانه‌ی کنجد

دانه‌ی کنجد یکی از بهترین مواد غذایی موجود در سیاره‌ی ما است. این ماده‌ی خوراکی می‌تواند برای محافظ از سلامت قلب مفید باشد و برای جلوگیری از تشکیل پلاک در شریان‌ها ایده‌آل باشد.

۱۷: میگو

اگر چه میگو منبع کلسترول است، اما می‌تواند در بهبود سلامت قلب شما موثر باشد. این ماده‌ی غذایی دارای اسید آمینه‌ای به نام تائورین است که مانند یک لفافه‌ی پلاستیکی عمل می‌کند، بنابراین چربی‌ها نمی‌توانند از دیواره‌ی روده عبور کنند و به شریان‌های شما دسترسی پیدا کنند. می‌توانید ۵ میگوی متوسط ​​را به صورت کبابی یا بخارپز دو بار در هفته بخورید.

۱۸. قهوه

بر خلاف باور عمومی، قهوه همیشه و در همه‌ی موارد برای سلامتی بد نیست. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روزانه بین ۲۴۰ تا ۴۸۰ میلی‌لیتر قهوه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. فقط این را به خاطر بسپارید که قهوه را به میزان متعادل مصرف کنید. به این دلیل که مصرف بیش از حد هر محرکی ممکن است ضربان قلب شما را افزایش دهد، و همین ممکن است سبب بروز مشکلات جدی برای سلامتی شما شود.

۱۹. ماهی چرب آب سرد

ماهی‌های چرب آب سرد از جمله ماهی خال‌مخالی، ماهی سالمون، ماهی تن و ساردین سرشار از اسید‌های چرب مفید برای سلامتی هستند و بنابراین می‌توانند به شما در از بین بردن گرفتگی عروق کمک کنند. سعی کنید دو بار در هفته ماهی مصرف کنید تا التهاب و تشکیل پلاک را که سبب بروز بیماری‌های قلبی می‌شوند، کاهش دهید.

علاوه بر این، مصرف ماهی‌های آب سرد می‌تواند به شما در بهبود کلسترول کلی، افزایش کلسترول HDL و کاهش سطح تری‌گلیسیرید در جریان خون کمک کند. برای شام امشب می‌توانید یکی از رسپی‌های لذیذ را برای تهیه‌ی ماهی امتحان کنید.

۲۰. چای سبز

چای سبز، به خصوص چای سبز ماچا، حاوی مقادیر بالایی از کاتچین‌ها و فنل‌های گیاهی آنتی‌اکسیدانی است که از جذب کلسترول جلوگیری می‌کنند. ۱-۲ لیوان چای سبز را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید تا سطح چربی خون‌تان را بهبود بدهید و پلاک داخل شریان‌ها را نیز کاهش بدهید.

چای سبز همچنین متابولیسم را به طور طبیعی تقویت می‌کند و به این ترتیب سبب کاهش وزن و بهبود سلامت قلب و عروق می‌شود. یک قاشق غذاخوری چای سبز، یک قاشق غذاخوری گل داوودی و یک قاشق غذاخوری دارچین را در سه فنجان آب داغ بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. بعد ترکیب را صاف کنید و دست کم سه فنجان از این نوشیدی را روزانه بنوشید تا پلاک را در عروق خونی کاهش دهید.

۲۱. روغن زیتون

روغن زیتون غنی از اسید‌های چرب ضروری است که به دلیل تاثیرات مثبتی که بر میزان استرس اکسیداتیو و سطح کلسترول در جریان خون دارند، به خوبی شناخته شده هستند، روغن زیتون یکی از سالم‌ترین روغن‌ها برای استفاده دز غذا است. بر اساس یک مطالعه، اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی‌تان واقعا می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۴۱ ٪ کاهش دهد.

هنگام خرید روغن زیتون از خرید موارد ارزان موجود در قفسه پرهیز کنید. این محصولات ارزان قیمت اغلب با روغن‌های ناسالم و ارزان‌تر ترکیب شده‌اند یا در فرآیند استخراج در اثر حرارت متحمل تغییراتی شده‌اند. در عوض، روغن زیتونی را انتخاب کنید که ۱۰۰ ٪ اورگانیک و بکر است.

۲۲: مغز‌ها

مغز‌های خام مواد غذایی سالمی هستند که جایگزین خوبی برای غذا‌های فرآوری‌شده و بسته‌بندی شده محسوب می‌شوند، و در عین حال یک راه آسان برای خلاص شدن از شر گرفتگی عروق هستند. بادام بهترین گزینه برای شما است چرا که غنی از ویتامین E، پروتئین، چربی‌های غیر اشباع و فیبر است. علاوه بر این، گردو نیز انتخاب خوبی برای شما محسوب می‌شود. خوردن هر روزه‌ی گردو، فشار خون را کاهش می‌دهد و پلاک را در شریان‌ها از بین می‌برد.

۲۳. پنیر

پنیر می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. یک مطالعه که اخیرا انجام شده‌است، نشان داد افرادی که ۳ وعده لبنیات کم چرب مصرف می‌کنند، فشار خون سیستولیک پایین‌تری دارند در مقایسه با افرادی که به میزان کم‌تری محصولات لبنی را مصرف می‌کنند.

۲۴. آب پرتقال

مصرف روزانه‌ی فقط ۲ فنجان آب پرتقال ۱۰۰ ٪ بدون شکر افزوده می‌تواند به کاهش التهاب شریان‌ها و بهبود فشار خون کمک کند. علاوه بر این، آب پرتقال به میزان فراوانی ویتامین C. دارد که نوعی آنتی‌اکسیدان است و به شما کمک می‌کند که با جلوگیری از بروز اشکال در جریان خون، از شر پلاک‌ها در عروق خونی و شریان‌ها خلاص شوید.

 ۲۵: خرمالو

خرمالو سرشار است از پلی‌فنول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها که هر دوی این‌ها برای کاهش LDL (کلسترول بد) و تری‌گلیسیرید در جریان خون موثر هستند. این میوه همچنین منبع غنی از فیبر است که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند، سلامت قلب شما را بهبود می‌بخشد و شریان‌ها را پاک و تمیز نگه می‌دارد.

۲۶. اسپیرولینا

اسپیرولینا یک جلبک سبز- آبی است که به تنظیم میزان چربی در جریان خون کمک می‌کند. اسپیرولینا بر خلاف دیگر منابع پروتئین، تمام اسید‌های آمینه‌ی ضروری مورد نیاز بدن را برای حفظ سلامتی دارد. اسپیرولینا همچنین دارای اسید چرب امگا ۳ و اسید آلفا لینولنیک است که به دلیل توانی که در بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش التهاب شریانی دارند، مورد تحقیق قرار گرفته‌اند. سعی کنید از مکمل اسپیرولینا یا فرم پودری آن را استفاده کنید.

۲۷. اسفناج

اسفناج یکی از سبزیجات برگ سبز تیره است که فیبر، فولات و پتاسیم فراوانی دارد. همه‌ی این‌ها به شما کمک می‌کنند تا از شر گرفتگی عروق خلاص شوید و فشار خون‌تان را پایین بیاورید. بر اساس یک مطالعه، فقط یک قاشق غذاخوری از سبزیجات غنی از فولات مانند اسفناج به طور روزانه می‌تواند سطح هوموسیستئین را که به عنوان یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی شناخته می‌شود، کاهش دهد. اسفناج را می‌توانید به سالادتان اضافه کنید یا با آن یک اسموتی مفید برای سلامت قلب تهیه کنید.

۲۸. هندوانه

هندوانه یکی دیگر از میوه‌های خوشمزه است که برای قلب شما فایده دارد. این میوه‌ی آبدار به عنوان یک منبع طبیعی و خوب اسید آمینه‌ای به نام ال- سیترولین است، که به کاهش التهاب و پایین آوردن فشار خون کمک می‌کند تا از شر پلاک در شریان‌ها خلاص شوید. هندوانه مانند انار، به طور طبیعی تولید اکسید نیتریک را افزایش می‌دهد و به این ترتیب باعث بهبود فشار خون و سلامت شریان‌ها می‌شود.

 ۲۹: غلات کامل

غلات کامل سلامت قلب را به خوبی تقویت می‌کنند. برخی از مواد غذایی مانند پاستای تهیه شده از گندم کامل، نان کامل، برنج قهوه‌ای، جو، کینوآ و بلغور جوی دوسر برای بهبود سطح کلسترول، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و حذف پلاک در شریان‌ها استفاده شده‌اند. بلغور جوی دوسر فقط برای صبحانه مصرف نمی‌شود، شما می‌توانید در برخی رسپی‌ها نیز از آن استفاده کنید.

۳۰. دمنوش گیاهان دارویی

گیاهان دارویی را می‌توان در عطاری‌ها پیدا کرد. این گیاهان دارویی باید با توجه به نیاز‌های شخصی مورد استفاده قرار بگیرند. به منظور حمایت از عملکرد قلب و عروق، می‌توانید از دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید. این گیاهان، گل داودی، زالزالک، دم شیر و دیگر گیاهان دارویی چینی را شامل می‌شوند که برای تنظیم گردش خون و کلسترول مفید هستند. گیاه دارویی را در آب داغ بریزید تا دم بکشد و در نهایت ۳ فنجان از این دمنوش گیاهی را به طور روزانه مصرف کنید.

۳۱. عادات غذایی‌تان را تغییر دهید.

از غذا‌های دارای افزودنی‌ها، مواد نگهدارنده و آفت‌کش‌ها پرهیز کنید. خوردن غذا‌هایی را که چرب، تند و سرخ شده هستند، کاهش دهید. از کربوهیدرات‌های ساده مانند شکر، آرد سفید و سدیم استفاده نکنید.

۳۲. دوش بگیرید.

به صورت متناوب دوش سرد و گرم بگیرید تا به تحریک گردش خون‌تان کمک کنید. به این ترتیب که ۳ دقیقه دوش گرم بگیرید و سه دقیقه با آب ولرم دوش بگیرید. پس از یک ماه به تدریج تفاوت دمای را به سرد و داغ تغییر بدهید.

 ۳۳: سیر

یکی از مهم‌ترین و بهترین مواد خوراکی برای خلاص شدن از شر گرفتگی عروق سیر است. این ماده‌ی خوراکی می‌تواند به شما برای از بین بردن پلاک در شریان‌ها توسط عریض کردن رگ‌های خونی و بهبود گردش خون کمک کند.

ثابت شده‌است که سیر در حدود ۷۲ ٪ بیش‌تر از پلاسبو (دارونما) می‌تواند ر‌گ‌های خونی را شل کند. علاوه بر این، سیر می‌تواند کلسترول بد را کاهش دهد و در نتیجه از احتمال بروز حملات قلبی یا سکته‌ی مغزی بکاهد.

برای استفاده از سیر برای درمان رگ‌های مسدودشده، باید ۳ حبه سیر خردشده را به یک فنجان شیر اضافه کنید و آن را بجوشانید. اجازه دهید ترکیب سرد شود و قبل از رفتن به رختخواب آن را بنوشید.

علاوه بر این، همچنین باید سیر را به غذا‌هایی که طبخ می‌کنید، اضافه کنید یا مکمل سیر را مصرف کنید. هرچند یادتان باشد که قبل از مصرف هر مکملی حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

۳۴. زردچوبه

زردچوبه، یکی دیگر از ادویه‌جات عالی است که پیدا کردن آن کار چندانی ندارد. این ادویه‌ی قدرتمند می‌تواند به شما کمک کند تا با پلاک موجود در شریان‌ها و عروق به طور طبیعی مبارزه کنید. علاوه بر این، زردچوبه همچنین باعث می‌شود که قلب‌تان سالم‌تر و بسیار کارآمدتر شود. ترکیب اصلی موجود در این ادویه به نام کورکومین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است که می‌تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند.

علاوه بر این، عصاره‌های زردچوبه می‌توانند سطح کلسترول بد، LDL، را کاهش دهند تا تشکیل پلاک در داخل شریان‌ها کاهش بیابد. زردچوبه همچنین می‌تواند احتمال رخ دادن حملات قلبی و سکته‌ی مغزی را کم کند.

شما می‌توانید ۱ قاشق چایخوری پودر زردچوبه و مقدار کمی عسل را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید؛ و ترکیب حاصل را ۱ تا ۲ بار در روز بنوشید.

یکی دیگر از گزینه‌ها این است که مکمل‌های زردچوبه با دوز توصیه شده‌ی ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم را سه بار در روز مصرف کنید. با این وجود، قبل از مصرف مکمل، مشاوره با پزشک‌تان را فراموش نکنید.

پودر زردچوبه را به غذا‌هایی که به طور معمول می‌پزید، اضافه کنید.

۳۵. لیمو

لیمو غنی از ویتامین C. است، آنتی‌اکسیدانی قدرتمند که فشار خون را بهبود می‌دهد و از میزان التهاب رگ‌های خونی می‌کاهد. علاوه بر این، لیمو همچنین می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد و از طریق جلوگیری از آسیب اکسیداتیو در جریان خون شما به طور طبیعی، شریان‌ها را پاکسازی کند.

تنها کاری که باید بکنید این است که آب ۱ لیمو را با مقدار کمی عسل و همین‌طور اندکی پودر فلفل سیاه به ۱ لیتر آب گرم اضافه کنید. سپس، ترکیب حاصل را به مدت چندین هفته یک یا دو بار در روز بخورید.

روش دیگر این است که می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری پوست لیمو را در ۴ فنجان آب ساده به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. سپس آن را قبل از مصرف صاف کنید. توصیه می‌شود که یک فنجان از این محلول را ۳ تا ۴ بار در روز به مدت چند هفته مصرف کنید.

۳۶. فلفل کاین

فلفل کاین با ترکیب موجود در آن به نام کپسایسین، می‌تواند از LDL (کلسترول بد) و اکسیداسیون جلوگیری کند. همین کم شدن سطح کلسترول بد خون که ممکن است عامل اصلی تشکیل پلاک در شریان‌ها باشد، تاثیر بسیار مثبتی است. این فلفل گردش خون را نیز بهبود می‌بخشد و احتمال بروز سکته‌ی مغزی و حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

تنها کاری که باید بکنید این است که یک و نیم قاشق چایخوری فلفل کاین را به ۱ فنجان آب گرم اضافه کنید. سپس ترکیب حاصل را بنوشید.

روش دیگر این است که می‌توانید، مکمل فلفل کایین را مصرف کنید، البته پس از آن‌که با پزشک‌تان مشورت کردید.

۳۷. زنجبیل

زنجبیل، با داشتن جینجرول‌ها و شوگاول که فوایدی برای قلب و عروق دارند، درمان موثر دیگری برای رفع پلاک در شریان‌ها است. زنجبیل با کاهش کلسترول و جلوگیری از اکسیداسیون LDL می‌تواند مانع ایجاد پلاک شود و پلاک‌های موجود را کاهش دهد.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که ۲ تا ۳ لیوان چای زنجبیل هر روز بخورید. چای تازه‌ای را با اضافه کردن ۱ قاشق چایخوری از زنجبیل رنده‌شده به یک فنجان آب گرم آماده کنید. اجازه دهید زنجبیل به مدت ۵ دقیقه دم بکشد و سپس آن را صاف کنید. کمی عسل به آن اضافه کنید و بعد آن را بنوشید.

اگر زنجبیل منجر به بروز مشکل در گوارش یا سوزش معده شد، یا در صورتی که سنگ‌های صفراوی یا مشکلات کیسه صفرا دارید، نباید از آن استفاده کنید.

۳۸. تخم شنبلیله

استفاده از تخم شنبلیله، روش دیگری برای خلاص شدن از شر گرفتگی عروق است. این دانه‌های کوچک با ساپونینی که دارند، می‌توانند به کاهش سطح کلسترول بد که شریان‌ها را مسدود می‌کند، کمک کنند. علاوه بر این، مقدار فیبر فراوان موجود در تخم شنبلیله می‌تواند به طور طبیعی LDL (کلسترول بد) را کاهش دهد.

تنها کاری که باید انجام بدهید این است که ۱ قاشق چایخوری از این دانه‌های کوچک را در آب ساده خیس بگذارید. اجازه بدهید یک شب تا صبح بماند. صبح روز بعد، دانه‌های خیس شده را همراه آب و با معده‌ی خالی مصرف کنید.

روش دیگر برای استفاده از تخم شنبلیله این است که می‌توانید ۱ قاشق چای‌خوری از آن را به ۱ فنجان آب اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه آن را بجوشانید و بعد ترکیب را صاف کنید. مقدار کمی عسل به مایع حاصل اضافه کنید. در نهایت، نوشیدنی به دست آمده را یک یا دو بار در روز بنوشید.

بهتر است که یکی از دو متد بالا را برای استفاده از شنبلیله به مدت چند ماه تکرار کنید تا به نتایج مثبتی دست بیابید.

۳۹. مخمر برنج قرمز

هنگامی که پای روش‌های طبیعی برای خلاص شدن از شر گرفتگی عروق به میان می‌آید، استفاده از مخمر برنج قرمز چندان رایج نیست، اما تاثیرگذار است. این ماده یک داروی مناسب برای شریان‌های مسدود شده است، زیرا به باز شدن شریان‌ها کمک می‌کند و احتمال حملات قلبی را کاهش می‌دهد. این ماده که حاوی موناکولین‌ها است، می‌تواند سطح کلسترول LDL را کاهش دهد.

به علاوه، مخمر برنج قرمز دارای بتا- سیتوسترول، فیتوسترول، استیگمسترول، کمپسترول، ایزوفلاون و همچنین کمی از مواد معدنی دیگر است که برای سلامت قلب و عروق فایده دارند.

– شما می‌توانید مخمر برنج قرمز را مانند برنج قهوه‌ای یا سفید بپزید و بخورید.
– شما همچنین می‌توانید قرص مخمر برنج قرمز را با دوز حدودا ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز همراه با وعده‌های غذایی‌تان مصرف کنید. به یاد داشته باشید قبل از استفاده از هر مکمل یا قرصی باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

۴۰. تخم کتان

تخم کتان که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع ALA (اسید آلفا لینولئیک) که می‌تواند فشار خون و همین‌طور التهاب را کاهش دهد، محسوب می‌شود، می‌تواند یک ماده‌ی عالی برای کسانی باشد که می‌خواهند بدانند که چگونه می‌توان از شر پلاک در شریان‌ها و عروق به طور طبیعی خلاص شد. این دانه‌های ریز، اما قدرتمند با رفع انسداد شریان‌ها، به نوبه‌ی خود سلامت قلب را بهبود می‌بخشند. علاوه بر این، تخم کتان به دلیل فیبری که دارد برای اتصال به کلسترول LDL و در نتیجه کمک به پاکسازی شریان‌ها مفید است.

شما باید ۲-۴ قاشق غذاخوری تخم کتان خردشده در روز بخورید تا شریان‌های مسدود شده را پاکسازی کنید. همچنین، می‌توانید حدود ۱ قاشق غذاخوری از این دانه‌ها را به اسموتی، آب میوه‌ها یا سوپ اضافه کنید تا از مزایای آن‌ها به طور کامل بهره ببرید.

۴۱. انار

انار به میزان فراوانی فیتوکمیکال آنتی‌اکسیدانی (مواد شیمیایی گیاهی) دارد، که به محافظت از سیستم گردش خون در برابر اکسیداسیون که منجر به لخته شدن خون و ایجاد پلاک در عروق می‌شود، کمک می‌کند. به علاوه، انار می‌تواند تولید اکسید نیتریک را در خون تحریک کند. اکسید نیتریک به باز کردن عروق و تنظیم فشار خون کمک می‌کند.

خیلی ساده ۱ یا ۲ انار تازه را هر روز بخورید. همچنین می‌توانید روزی یک بار، یک فنجان آب انار تازه بنوشید.

۴۲: ورزش

با ورزش منظم می‌توانید گرفتگی عروق را کاهش دهید. ورزشی که به خوبی برنامه‌ریزی شده باشد، می‌تواند قلب را تقویت کند و در عین حال به مدیریت مشکلات قلبی و پیشگیری از آن‌ها کمک کند. از سوی دیگر، ورزش یک راه خوب برای کاهش چربی اضافی و حفظ یک بدن سالم است.

شما می‌توانید از برخی تمرینات ساده مانند دویدن، پیاده‌روی، پریدن یا دوچرخه‌سواری برای تقویت قلب شروع کنید.

بعضی از تمرینات قلبی عروقی را به برنامه‌ی تناسب اندام‌تان اضافه کنید تا سلامت قلبی و عروقی را تقویت کنید و مانع از مسدود شدن شریان‌ها شوید. چند تمرین تنفسی یا یوگا انجام دهید تا استرس و اضطراب‌تان را با خیال راحت از بین ببرید.

۴۳. یک سبک زندگی سالم داشته باشید.

در میان شیوه‌های موثر برای خلاص شدن از شر پلاک‌ها و گرفتگی عروق لازم به ذکر است که یک سبک زندگی سالم نقش مهمی در جلوگیری از انسداد شریان‌ها دارد. سبک زندگی شلوغ بسیاری از آدم‌ها در طول سال‌های اخیر سبب بروز اضطراب و استرس زیادی شده‌است که می‌توانند تعداد هورمون‌ها را تا سطح ناسالمی در بدن بالا ببرند. عواملی مانند نوشیدن الکل، سیگار کشیدن بیش از حد و بی‌خوابی نیز به طور قابل‌توجهی در بروز اختلال در سلامت شریانی نقش دارند.

این موارد می‌توانند منجر به افزایش وزن و همچنین انسداد شریان‌ها شود. بنابراین، برداشتن گام‌های بزرگ برای کاهش استرس به طور طبیعی و ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی بهترین کار است. بهتر است سیگار را ترک کنید، الکل مصرف نکنید، و در مدیتیشن و یوگا شرکت کنید. از مصرف دارو برای کاهش استرس پرهیز کنید چرا که ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند.

علاوه بر موارد قید شده در این نوشتار برای خلاص شدن از شر پلاک در شریان‌ها، باید:

از مصرف هله و هوله و غذا‌های فرآوری‌شده در رژیم روزانه تان پرهیز کنید. به میزان بیش‌تری میوه در رنگ‌های درخشان و سبزیجاتی مانند کدو، پرتقال، گوجه‌فرنگی، انبه، بلوبری و هندوانه بخورید؛ از نور خورشید برای دریافت ویتامین D. به طور طبیعی برخوردار شوید، تا سفتی شریان‌ها کاهش بیابد؛ برای کاهش پلاک در داخل شریان‌ها روزانه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل مصرف کنید؛ هر روز ۱۰۰-۳۰۰ میکروگرم ویتامین B۱۲ را پس از مشورت با پزشک‌تان مصرف کنید و هر هفته دست کم ۲ وعده ماهی آب سرد مانند ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی خال‌مخالی، ماهی قزل‌آلا و شاه‌ماهی مصرف کنید.

کل این مقاله در مورد خلاص شدن ازگرفتگی عروق واقعا در کمک به شما برای رسیدن به یک قلب سالم موثر است، به طوری که اگر بخواهید در مورد این موضوع بیش‌تر بدانید، بهتر است آن را بخوانید و راه‌کار‌های قید شده در آن را برای همیشه دنبال کنید. اگر فکر می‌کنید که این مقاله برای سلامت قلب شما مفید است و همچنین می‌تواند برای دوستان و آشنایان‌تان مفید باشد، آن را به اشتراک بگذارید و از آن‌ها نیز بخواهید این نکات را در زندگی روزمره‌شان دنبال کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده − 7 =