کد خبر : 16258
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
-

مدیرعامل بنیاد غدیر: شیوه زندگی علوی کلید رفع مشکلات است

مدیرعامل بنیاد غدیر: شیوه زندگی علوی کلید رفع مشکلات است

مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر گفت: بسیاری از بزرگان دینی معتقدند راه حل و کلید مشکلات اجتماعی و اخلاقی، اهتمام داشتن به شیوه زندگی علوی در عرصه های فردی، اجتماعی، ملی و مدیریتی است.

به گزارش قائم آنلاین،حسین ظریف منش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از حضرت علی (ع) به عنوان الگوی ارزش ها و فضیلت یاد کرد و افزود: امیرمومنان(ع) را می توان بلندترین قله فضیلت های انسانی دانست که هیچ انسانی امکان رسیدن به چنین جایگاهی ندارد ولی باید گفت زندگی و رفتار آن حضرت، معیار و شاخصی برای زندگی هر انسانی است.
وی اضافه کرد: رفتار و تفکر امیر مومنان می تواند برای همه شیعیان معیار و الگو باشد، همانگونه که آن حضرت درباره پیامبر اکرم (ص) فرمود «هر گامی که برمی داشتم، جای پای پیامبر می گذاشتم» و حضرت محمد (ص) الگوی امیرمومنان (ع) بود و طبق آیه قرآن رسول خدا(ص) اسوه حسنه برای همه مسلمانان است.

** آیا امیرمومنان (ع) دست یافتنی است؟
ظریف منش با اشاره به ادعای برخی افراد مبنی بر این که شخصیت های بزرگان قابل دسترسی نیست، اظهار کرد: هرچند رسیدن به قله فضیلت های امیرمومنان(ع) کار ما نیست ولی مرحوم علامه محمدحسین طباطبایی در این زمینه تاکید می کرد که «حضرت علی(ع) بر قله ایستاده و می گوید شما خودتان را به من برسانید» و خود آن حضرت نیز فرموده است که «شما نمی توانید مانند من زندگی کنید» ولی به مسلمانان سفارش می کنند که «مرا با پرهیزکاری، تلاش فراوان، راستی و پاکدامنی همراهی کنید».
وی اضافه کرد: هیچ انسانی قادر نیست در زندگی خود همچون حضرت علی(ع) زهد بورزد، عادلانه رفتار کند، محبت و مردمداری آن حضرت را داشته باشد و همچون ایشان ساده زیست و شجاع باشد ولی نکته مهم این است که بتوانیم فاصله خود را با آن حضرت در اخلاق و رفتار خود کم کنیم و مبنای عمل خود را سبک زندگی و رفتار آن حضرت قرار دهیم.
مدیرعامل بنیاد غدیر افزود: به عنوان نمونه هیچ کسی نمی تواند عدالت علوی را در تمام زوایایی که امیرمومنان(ع) رعایت می کردند، اجرا کند ولی این مساله دلیلی نمی شود که آن را رها کنیم و در ادبیات دینی نیز گفته می شود که فلسفه انسان بودن پیامبران و ائمه(ع) این است که ما آنها را قابل پیروی بدانیم و اگر فرشته بودند، می گفتیم قادر نیستیم ولی آنان مانند همه ما با مردم معاشرت داشتند و در اجتماع حضور پیدا می کردند.

* اصول کلی و روش های سبک زندگی علوی
وی با اشاره به ضرورت پیروی از سبک زندگی علوی در عرصه های مختلف مانند روابط خانوادگی، تربیت فرزند، رفتار با همسایگان و شیوه های حکومتداری گفت: امیر مومنان (ع) در وصیت نامه خود به امام حسن (ع) نحوه تربیت فرزند را یادآوری می کند و تجربیات قیمتی زندگی را برای فرزند خود بیان کرده و درس زندگی می دهند و این مساله ای است که امروز برای خانواده ها بسیار مهم است.
ظریف منش از امیرمومنان (ع) به عنوان شاخص و خورشیدی یاد کرد که نشانگر راه سعادت است و در ادامه گفت: آن حضرت علاوه بر راهنمایی، روش های رسیدن به مقصود را پیش پای ما می گذارند. مثلا ایشان درباره دوستیابی، هدیه دادن به دیگران، موضوع خودی و غیرخودی، برخورد با دشمن، حفظ کرامت های انسانی و نحوه سلوک با مردم دستورالعمل هایی را ارائه داده اند.
وی افزود: بعضی از دانشمندان حوزه رفتار اجتماعی فقط رهنمود می دهند و گاهی یک روش کوتاه را سفارش می کنند ولی حضرت علی(ع) علاوه بر نگاه کلی در تمام زندگی یعنی انجام هر کاری برای خدا به ابعاد مختلف رفتاری نظر دارند. مثلا آن حضرت زهد را بیان می کنند ولی روش هایی را ارائه می دهند که علاوه بر برخورداری از مواهب دنیایی، به سمت اسراف نرویم و یا در بهره مندی از زندگی با یک رفاه مناسب، به فکر همسایگان خود نیز باشیم.

** تاکید امیر مومنان (ع) به کارگزاران برای نظارت
ظریف منش همچنین از حکومت امیرمومنان (ع) به عنوان الگویی برای دولتمردان و مسوولان نظام یاد کرد و گفت: نامه ۵۳ نهج البلاغه درباره شیوه حکومت داری که به عهدنامه مالک اشتر معروف است و سایر دستورات حکومتی حضرت علی(ع) به کارگزاران، مجموعه راهنمایی هایی برای مدیران و مسوولان است.
وی افزود: عزم جزم مدیران نظام اسلامی برای خدمت به مردم، ضرورت عمل کارگزاران در چارچوب ارزش های اسلامی، اصل به کارگیری مدیریت کاربردی مانند گزینش، ارزشیابی و به خدمت گرفتن همکاران و همچنین نظارت بر عملکرد کارگزاران از اصولی است که بهترین الگو برای مدیران نظام محسوب می شود.
مدیرعامل بنیاد غدیر تاکید کرد: در نظام حکومتی امیرمومنان(ع) رفتار با زیردستان و مردم، رفتار با نظام و حاکمیت و همچنین انجام دادن هر کاری به عنوان یک تکلیف و عبادت تلقی می شود و لذا زمانی که حضرت امیر(ع) شمشیر می زد، آن را عبادت و برای حاکم کردن ارزش های الهی دانسته و در حکومت داری و برخورد با افراد مختلف نیز همین هدف را دنبال می کردند.
وی تاکید کرد: امروز حکومت ما به شدت نیازمند نظارت برای رعایت ارزش ها و قوانین و حوزه مردمسالاری دینی است. چون سیره امیرمومنان(ع) اینگونه بود که اگر یکی از کارگزاران پای سفره ای می نشست که دیگران نمی توانستند از آن استفاده کنند، واکنش نشان می داد و ما نیز باید در سیستم نظارتی نظام اسلامی همچون آن حضرت به گونه ای عمل کنیم که خود را شریک دردهای مردم بدانیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − یازده =