کد خبر : 16200
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲
-

شکر، طعم تلخ زندگی تایلندی ها

شکر، طعم تلخ زندگی تایلندی ها

مصرف بیش از اندازه شکر که می تواند بیماری های مزمنی از جمله دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری های قلبی را به همراه آورد، به نگرانی مقامات بهداشتی تایلند تبدیل شده و این مقامات در صدد کاهش مصرف سرانه شکر در این کشور هستند.

به گزارش قائم آنلاین،وزارت بهداشت عمومی تایلند و بنیاد ارتقای سلامت شهروندان این کشور روز جمعه از مصرف کنندگان خواستند، از میزان شکر موجود در بسته های مختلف پیش از مصرف آن آگاه باشند و برای نوشیدنی های خود از بسته های چهار گرمی شکر استفاده کنند.
مقامات تایلند برای کاهش مصرف شکر، کارخانه های سازنده مواد غذایی را ملزم به نوشتن میزان شکر موجود در غذاهای تولید شده کردند.
وزارت بهداشت تایلند همچنین از ۴۷ واحد تولیدی درخواست کرده است بسته های چهار گرمی شکر به جای بسته های شش گرمی تولید کنند و به ۸ هزار هتل دستور داد از بسته های کوچکتر شکر استفاده کنند.
به نوشته تارنمای ‘بانکوک پست’، ‘پیاساکول ساکولساتایادورن’ وزیر بهداشت عمومی تایلند، مصرف سالیانه شکر هر شهروند تایلندی را ۳۰ کیلوگرم معادل ۲۰ قاشق غذاخوری در روز ذکر کرد که این میزان سه برابر توصیه سازمان بهداشت جهانی است.
دولت تایلند درصدد است میزان مصرف شکر بین شهروندان را به شش قاشق غذاخوری برساند. در صورت تحقق چنین امری، هزینه مراقبت های بهداشتی در ارتباط با مصرف شکر دستکم ۱۷۴ میلیون بات (واحد پول ملی تایلند) معادل چهار میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کاهش می یابد.
غذاهای فرآوری شده امروز اغلب حاوی شکر که از آنها به عنوان شیرینی یاد نمی شود. برای مثال در هر یک قاشق سس کچاپ حدود چهار گرم (یک قاشق چایخوری) شکر وجود دارد و قوطی های نوشیدنی های گازدار شیرین نیز هر کدام حاوی ۴۰ گرم (۱۰ قاشق چایخوری) شکر هستند.
میزان مصرف شکر براساس سن، کشور و شرایط فردی متفاوت است. در اروپا مصرف شکر در بین افراد بالغ در کشورهای مجارستان و نروژ ۷ تا ۸ درصد از کل انرژی دریافت شده و در اسپانیا و انگلستان این رقم حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد است.
مصرف شکر در کودکان کشورهای دانمارک، اسلوونی و سوئد حدود ۱۲ درصد و در کشورهایی از قبیل پرتغال حدود ۲۵ درصد است.
کاهش مصرف شکر به کمتر از میزان ۱۰ درصد کل انرژی مورد نیاز بدن از جمله مواردی است که باعث کاهش و وضعیت سلامتی افراد می شود و تلاش برای کاهش مصرف تا این میزان توسط سازمان بهداشت جهانی مورد تاکید قرار دارد.
اگرچه این سازمان جهانی در تازه ترین گزارش ها خود دستور کاهش مصرف به کمتر از میزان پنج درصد از انرژی مورد نیاز را مورد تاکید قرار داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده + 7 =