کد خبر : 16366
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
-

درمان التهاب روده با کمک پروتئین

درمان التهاب روده با کمک پروتئین

یک تیم تحقیقاتی ژاپنی موفق به شناسایی نقش مهم نوعی پروتئین به نام پروتئین تیروزین فسفاتاز SAP-1 در جلوگیری از بیماری های التهابی روده و دستگاه گوارش شده است .

به گزارش قائم آنلاین،گروهی از محققان ژاپنی در پژوهش های خود ، نقش یک پروتئین را در جلوگیری از بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون (Crohn) و کولیت اولسراتیو (ulcerative colitis) یا کولیت رحمی شناسایی کردند .

یافته های این تحقیقات می تواند در ایجاد دارو های هدفمند برای  درمان و مداوای قطعی بیماری های التهابی دستگاه گوارش که اغلب دارای علائمی چون درد شکم ، اسهال ، مدفوع خونی ، تب و کاهش وزن هستند ، عاملی کمک کننده و تسریع کننده محسوب شود . قابل توجه است که این علائم اغلب با فعالیت های روز مره بیماران تداخل داشته و خطر افزایش مرگ را در آن ها بالا می برد . علاوه بر موارد مطرح شده ، این گروه از  بیماران با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز روبرو هستند .

لازم به توضیح است که پژوهشگران این تیم تحقیقاتی ،  در مطالعات خود بر پروتئین مرتبط با سرطان معده که با نام علمی پروتئین تیروزین فسفاتاز SAP-1 (tyrosine phosphatase (SAP)-1) شناخته می شود ، متمرکز شدند . آن ها بر اساس آزمایش های انجام شده خود ، نشان دادند که حذف این پروتئین در مدل موش های آزمایشگاهی مبتلا به بیماری التهابی روده منجر به افزایش و شدت قابل توجه التهاب روده در آن ها شده است . بنابراین این مساله نشان می دهد که پروتئین تیروزین فسفاتاز SAP-1 نقشی محافظتی در برابر کولیت ایفا می کند .

پروفسور موتوزاکی تاکاشی (Matozaki Takashi) از استادان دانشگاه کوبه (Kobe University) در ژاپن که در این تیم پژوهشی نیز حضور داشته است ، در رابطه با پروتئین فوق الذکر  می گوید : « از زمان کشف پروتئین تیروزین فسفاتاز SAP-1 در سال ۱۹۹۴ میلادی که در دانشگاه کوبه رخ داده است ، ما عمده عملکردهای آن را با تلاش ها و همکاری های محققان و پژوهشگران بسیاری روشن ساختیم . »

پروفسور تاکاشی در ادامه سخنان خود افزود : « هدف تحقیقات آینده ما ایجاد داروهای جدید برای بیماری التهابی روده است که نیازمند درک بهتر عملکردها و اثرات پروتئین تیروزین فسفاتاز SAP-1 است . »

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − پنج =