کد خبر : 16244
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷
-

تولید آبلیموی تقلبی با مخلوط اسید سیتریک و رنگ در بازار

تولید آبلیموی تقلبی با مخلوط اسید سیتریک و رنگ در بازار

رئیس سازمان غذا و دارو از بررسی تعریف استاندارد جدیدی برای آبلیموهای غیرطبیعی خبر داد و گفت: کلاهبرداران همیشه یک گام از دستگاه های نظارتی جلوتر هستند و با مخلوط اسیدسیتریک و رنگ، آبلیموی تقلبی تولید می کنند.

به گزارش قائم آنلاین،رسول دیناروند روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایرنا در پاسخ به این پرسش که آیا آزمایشگاه های وزارت بهداشت توان تشخیص آبلیموی طبیعی را از تقلبی دارند یا نه، توضیح داد: تشخیص آبلیموی تقلبی از طبیعی بر اساس استاندارد های تعریف شده در آزمایشگاه میسر است، اما کلاهبرداران همیشه راههای دور زدن استاندارد را پیدا می کنند.
وی گفت: برای اینکه جلوی تقلب در تولید آبلیمو گرفته شود، شاخص و استاندارد تشخیص محصولات تقلبی هر چند سال یکبار بازنگری می شود، اما همیشه متقلبان یک گام جلوتر از دستگاه های نظارتی هستند.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت افزود: به عنوان مثال در سنتز آبلیموها، شاخص و ماده ای شناسایی می شود که در آبلیموی طبیعی وجود دارد اما در آبلیموی تقلبی وجود ندارد و این شاخص معیار تشخیص قرار می گیرد اما خیلی زود متقلبان آن ماده را پیدا می کنند و با اضافه کردن یک قطره آن، امکان تشخیص را از بین می برند.
دیناروند گفت: در چنین شرایطی نه تنها آزمایشگاه های وزارت بهداشت بلکه پیشرفته ترین آزمایشگاه های تحقیقاتی دنیا نیز نمی توانند آبلیموهای تقلبی را از طبیعی تشخیص دهند.
وی در پاسخ به این پرسش که آبلیموهای تقلبی چه عوارضی دارند، افزود: مشکل آبلیموهای تقلبی این نیست که خطرناک هستند و به سلامت انسان آسیب می زنند، این محصولات زیان آور نیستند. مشکل آنها طبیعی نبودن، تقلبی بودن و ساختگی بودن آنهاست.
رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: همه مردم می دانند که بین یک آبمیوه هنگامی که بطور طبیعی آب آن گرفته می شود با محصولی که به عنوان آبمیوه در بازار به صورت بسته بندی، عرضه می شود، تفاوت وجود دارد و محصولات و برندهای بسته بندی شده اغلب کنسانتره هایی هستند که مواد افزودنی دارد و بطور قطع با آبمیوه طبیعی فرق دارند.
وی ادامه داد: فرق آبلیموی طبیعی با آبلیموی تقلبی و ساختگی نیز شبیه همین است، آبلیموی تقلبی را با مواد شیمیایی مانند اسیدسیتریک، رنگ و مواد دیگری تولید می کنند و با طعمی شبیه آبلیموی طبیعی در اختیار مردم قرار می دهند، در حالیکه مردم انتظار دارند، آبلیموی طبیعی مصرف کنند و این یک نوع تقلب و کلاهبرداری است.
دیناروند گفت: سازمان غذا و دارو برای رفع این مشکل بدنبال این است که دو نوع استاندارد برای آبلیمو تعریف کند، یک استاندارد برای آبلیموهای طبیعی و دیگری استانداردی برای آبلیموهای کنسانتره یا ساختگی که طبیعی نیستند تا مردم بتوانند آبلیموهای طبیعی و ساختگی را از هم تفکیک کنند و تشخیص دهند.
وی افزود: البته تعریف یک استاندارد جدید برای آبلیموهای غیر طبیعی هنوز در حد پیشنهاد است و مراحل بررسی و کارشناسی آن در وزارت بهداشت باید طی شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه + سه =