کد خبر : 16226
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷
-

برای ارتقا رفاه اجتماعی مشارکت گروه های مردمی الزامی است

برای ارتقا رفاه اجتماعی مشارکت گروه های مردمی الزامی است

مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی تنها با حضور گروههای مردمی دلسوز میسر می شود چرا که باید برای مبارزه با فقر رویکردهای اجتماع محور تقویت شوند و براین اساس وزارت رفاه موضوع کاهش فقر را با حضور سمن ها (سازمانهای مردم نهاد)در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش قائم آنلاین،روزبه کردونی روز در بازدید از یکی از سمن های شهر تهران به نام مهر و ماه که در منطقه فرحزاد به مدت سه سال است فعالیت می کند، افزود: هم اکنون در بیشتر کشورهای جهان، سازمان های مردم نهاد نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی برعهده دارند و در ایران هم حضور سمن ها در حال پررنگ شدن است.
وی تاکید کرد: دولت باید تسهیل گر باشد و شرایط را برای فعالیت سازمانهای مردم نهاد فراهم کند.
وی هدف از دیدار با مسئولان سمن مهر و ماه را در وهله نخست سپاسگزاری از زحمات مسئولان این سمن عنوان کرد و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم حمایتگر سمن ها است و بیشترین تعامل را با آنها نسبت به سالهای گذشته دارد. همچنین این دیدار فرصتی برای آشنایی هرچه بیشتر با نوع فعالیت سمن مهر و ماه است.
کردونی با اشاره به نشستی که مهرماه امسال با حضور سمن ها برگزار می شود، گفت: سمن مهر و ماه هم می تواند در این نشست حضور فعال داشته باشد.
وی درباره نقش رسانه ها در نشان دادن فعالیت ان.جی.اوها و تعامل این نهادها با بخش دولتی، گفت: رسانه ها می توانند پل ارتباطی میان دولت و سمن ها باشند و در شناسایی گروههای هدف نقش مهمی برعهده داشته باشند.
مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت کار معتقد است: متاسفانه شبکه سازی، بدرستی هنوز در کشور شکل نگرفته است. در صورتی که ان.جی.اوها با یکدیگر بتوانند شبکه ای ایجاد کنند بسیاری از محصولات تولیدی در این سازمانها را می توان به بازار تحت یک برند مشخص عرضه کرد.
به گفته کردونی، دولت یادگیرنده است و می تواند از تجارب ارزشمند سمن ها که برای مردم کار می کنند و تعامل مستقیمی با آنها دارند، استفاده کند.

** متقاضیان خود به ما مراجعه می کنند
افخم صباغ مدیرعامل و یکی از موسسان سمن مهر و ماه نیز گفت: در روزهای نخست که فعالیت خود را در منطقه فرحزاد شروع کردیم تصور می شد که جذب کودکان و زنان مشکل باشد اما هم اکنون ساکنان منطقه داوطلبانه ما را پیدا می کنند و خواهان آموزش و توانمندسازی هستند.
وی اظهار داشت: رویکرد اصلی فعالان سمن توانمند سازی کودکان و زنان است. سمن ها با موسسات خیریه تفاوت دارند و تلاش می کنند با توانمندسازی افراد شرایط آنها را برای حضور موثر آنها در خانواده و جامعه فراهم کنند.
به گفته صباغ، فعالان سمن مهر و ماه علاوه بر کودکان بر توانمندسازی زنان در این منطقه تاکید دارند زیرا معتقد هستند برای اینکه کودکان از کار زودهنگام رهایی یابند باید مادران آنها توانمند شوند. زنان با آموختن مهارتی که در این سمن به آنها داده می شود می توانند کمک خرجی برای خانواده باشند تا کودکان آنها بجای کارکردن، به مدرسه بروند.
وی توضیح داد: تاکنون ۷۰ نفر در کلاسهای سواد آموزی سمن مهر و ماه شرکت کرده اند اما همه آنها به دلیل اینکه برخی از سواد آموزان در ارائه اطلاعات آماری برای موارد گوناگون خود را باسواد معرفی کرده اند، سازمان نهضت سواد آموزی از حضور آنها در امتحان این سازمان جلوگیری می کند و در نهایت نمی توانند در امتحان شرکت و موفق به اخذ مدرک نهضت سواد آموزی شوند.
وی در توضیح مسائل یادشده گفت: برخی از زنان در هنگام ارائه اطلاعات برای گرفتن یارانه اعلام کرده اند که باسواد هستند و با توجه به اینکه سیستم اطلاعات نهادها با یکدیگر ارتباط دارند اطلاعات نادرست برخی از این زنان ،مانع حضور آنها برای دادن امتحان ودر نتیجه گرفتن مدرک می شود.
وی در خصوص کمکهای مردمی به سمن مهر و ماه، اظهار داشت: ۲۵ تا ۳۰ درصد منابع مالی سمن از سوی کمک های آشنایان است. سمن به منابع مالی بیشتری نیاز دارد.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از کارهایی که در این سمن انجام می شود مشاوره گروهی توسط پزشکان متخصص است که به شکل داوطلبانه با این سمن همکاری می کنند.
وی در خصوص کلاس های پیش دبستانی گفت: سال گذشته ۴۰ نفر در این سمن در کلاس های پیش دبستانی شرکت کردند که این کلاسها برای فراگیری و همگن شدن کودکان با دیگر همکلاسی های سال آینده شان در مدارس بسیار موثر است.
صباغ همچنین در خصوص فعالیت های تولیدی زنان منطقه فرحزاد، بیان داشت: تعدادی از زنان این منطقه با آموزش هایی که کسب کرده اند کارهای تولیدی در زمینه دوخت و دوز و گلدوزی انجام می دهند که پس از تولید، محصولات آنها توسط سمن خریداری می شود. مواد اولیه را سمن در اختیار زنان قرارمی دهد.
وی از مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست که بازاری برای فروش کارهای دستی زنان سمن مهر و ماه پیشنهاد کند تا سریع تر بتوان محصولات یادشده را به فروش رساند.

** کار مددکاری و مشاوره برای کودکان
شیما ثابت یکی از اعضای هیات مدیره سمن مهر و ماه گفت: کودکانی که به سمن مراجعه می کنند در صورت نیاز برای آنها مشاوره به شکل فردی و یا گروهی انجام می شود. امسال ۴۰ کودک برای پیش دبستانی ثبت نام کرده اند که از روزهای آتی کار آموزش با این کودکان شروع می شود.
وی توضیح داد: بسیاری از کودکانی که در کلاس های پیش دبستانی شرکت می کنند به دلیل فقر فرهنگی خانواده هایشان از ساده ترین موضوع نظیر تشخیص رنگ ناتوان هستند.
وی یادآور شد: مربیان آموزش پیش دبستانی در سمن مهر و ماه، آموزش های لازم را فرا گرفته اند و کودکانی که در این کلاسها شرکت کرده اند از آموزش های استاندارد شده، برخوردار می شوند.
وی اظهار داشت: مراجعه کننده کودک کار به سمن زیاد داریم با ترغیب کودکان به آموزش توانسته ایم جلوی کارهای سیاه نظیر فال فروشی را در خیابان ها بگیریم. در صورتی که این کودکان بتوانند حرفه ای را بیاموزند بی شک از کارهای غیر مهارتی که می تواند برای آنها آسیب زا باشد، رهایی یابند.
ثابت ادامه داد: برخی از سرپرستان خانواده ها فقط چند روز در ماه موفق به یافتن شغل می شوند و به همین دلیل فرزندان آنها در سطح شهر دستفروشی و تعدادی هم در کارگاهها یا باغات اطراف و رستوران های فرحزاد کار می کنند. مهمترین معضل کودکان کار، ترک تحصیل آنها است که مهر و ماه تلاش می کند با ایجاد کلاس های آموزشی و پیگیری وضعیت زندگی آنان، راهی برای بازگشت این کودکان به مدرسه بیابد و یا با مهارت آموزی به کودکان بتوانند در کارهای مناسب تر مشغول به کار بشوند.

** ۷۰کودک مهاجر ثبت نام شدند
یکی از اعضای هیات مدیره سمن مهر و ماه از ثبت نام ۷۰ کودک مهاجر در سال جاری در مدارس ایرانی خبر داد و گفت: این ثبت نام پس از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ثبت نام کودکان مهاجر در مدارس ایرانی انجام شد.
ژیلا مدنی افزود: سمن مهر وماه با در نظر گرفتن اینکه برای ثبت نام هر دانش آموز مهاجر،۳۰۰ هزار تومان شهریه در نظر گرفته شده است، نه تنها متعهد به پرداخت شهریه برای این دانش آموزان به شکل اقساط شد بلکه سمن، حامی کودکان مهاجر در مدارس در طول سال تحصیلی محسوب می شود و به عبارتی این کودکان فقط با ثبت نام در مدارس رها نمی شوند.
وی اظهار داشت: تعدادی از مربیانی که در این سمن فعالیت می کنند در خود سمن مهر وماه مهارت آموخته اند و اکنون توانایی آموزش به دیگر زنان را دارند.
وی ادامه داد: یکی از اهداف سمن،توانمندسازی زنان است که خوشبختانه به نتایج خوبی هم در این موضوع رسیده به طوری که این زنان در قبال کاری که انجام می دهند، دستمزدی از سمن دریافت می کنند و با اینکه این درآمد ناچیز است اما همین درآمد اندک نقش مهمی در زندگی آنها دارد.
به گفته مدنی، علاوه بر مهاجران افغانی در این منطقه مهاجران ایرانی از استانهای آذربایجان شرقی،کردستان، ایلام و خراسان هم زندگی می کنند. این منطقه حدود ۱۳هزار نفر جمعیت دارد که ۹ هزار نفر آنها افغانستانی هستند.

** در پایان این بازدید
در پایان این نشست مدیرکل آسیب های اجتماعی پس از گوش دادن به مسائل فعالان این سمن به پرسش های آنها پاسخ داد و راهکارهایی را برای بهبود فعالیت آنها مطرح کرد.
وی در خصوص مشکل امتحان سواد آموزان توسط سازمان نهضت سواد آموزی، گفت: می توان اطلاعات نادرست را اصلاح کرد و یا به سازمان نهضت سواد آموزی توضیح داد که اطلاعات را تصحیح کند.
کردونی در خصوص جذب منابع مالی توسط سمن مهر و ماه گفت: شما می توانید برای خود یک حامی مالی انتخاب کنید و این کار از طریق گفت و گوی شما با کسانی که می توانند از شما حمایت کنند، انجام می شود.
مدیرکل آسیب های اجتماعی همچنین در مورد مدارک حرفه ای که از سوی سمن به مهارت جویان داده می شود، گفت: باید راهکاری بیابیم که این مدارک برای کارکردن در خارج از سمن نیز اعتبار داشته باشد. در صورتی که بتوانیم راهکاری بیابیم که مدارک از اعتبار کافی برخوردار شوند به نفع زنان و دخترانی است که در این سمن مهارتی را کسب کرده اند.
کردونی در خصوص محلی برای عرضه محصولات تولیدی در سمن مهر وماه، گفت: در صورتی که چند سمن با یکدیگر متصل شوند، می توان پیگیری کرد کالاهای آنها در فروشگاه های بزرگ و مشخصی عرضه شود.
وی با اشاره به فعالان سمن مهر و ماه، تاکید کرد: شما می توانید سمن هایی که نظیر شما کار می کنند را شناسایی و با آنها همکاری کنید و ما هم در دفتر امور آسیب های اجتماعی از شما حمایت خواهیم کرد.
وی از مسئولان سمن خواست که نیازهای مشخص خود را بیان کنند و تا جایی که در حد توان بخش دولتی باشد از این خواست ها حمایت خواهد کرد.
کردونی تاکید کرد: آموزش غیررسمی نباید جایگزین آموزش های رسمی شود. این کودکان باید علاوه بر آموزش غیر رسمی از امتیازات آموزش رسمی و کسب مدرک تحصیلی هم بهره مند شوند. آموزش رسمی می تواند آنها را به مشاغل و موقعیت های بهتر رهنمون کند. همانگونه که آموزش حق کودکان است داشتن مدرک معتبر هم حق کودکان است.
همچنین مدیرکل دفتر امور اسیب های اجتماعی وزارت رفاه در این سمن از کلاس های مختلف دیدن کرد و در معرض آموزش های مختلف کودکان، زنان و دختران جوان که توسط مربیان این سمن داده می شود قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، برای تحقق توسعه پایدار در هر کشوری نیاز به حضور و مشارکت مردم در حل معضلات اجتماعی است. در ایران کار نکرده بسیار است. توانمندسازی کودکان و زنان یکی از ارکان رسیدن به توسعه محسوب می شود.
زنان در جهان نقش مهمی در توسعه برعهده دارند. از تولد و تربیت کودک، آموزش به کودک برای حراست از محیط زیست، استفاده بهینه از منابعی که در اختیار دارند و نقش بی بدیل آنان در تولید، مسئولیت نهادها را در توانمندسازی زنان چند برابر کرده است.
جامعه ای که زنان توانمند داشته باشد و کودکانی هشیار برای فردا تربیت کند، می تواند خود را در برابر آسیب های اجتماعی مصون نگه دارد و سمن مهر و ماه با هشیاری و توانایی خستگی ناپذیر در راه این مهم گام برمی دارد.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است: دولت تدبیر و امید در صدد است که فقر صفر را در جامعه برقرار کند که برای این مهم سازمانهای غیردولتی باید فعال شوند و به دولت یاری رسانند.
امید که گام های ارزشمند دولت تدبیر و امید در حمایت از سازمان های مردم نهاد در این کشور نهادینه شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 + 18 =