کد خبر : 14916
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
-

اعطای نخستین نشان اعتماد صنایع دستی به فروشگاه های اصفهان

اعطای نخستین نشان اعتماد صنایع دستی به فروشگاه های اصفهان

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم رونمایی از لوح و اعتبار نامه اصفهان و تبریز شهرهای جهانی صنایع دستی و فرش گفت: نخستین نشان های اعتماد صنایع دستی به فروشگاه های اصفهان داده می شود تا با دریافت این نشان بر اساس قوانین به ارائه صنایع دستی ساخت اصفهان بپردازند.

به گزارش قائم آنلاین،به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، بهمن نامور مطلق گفت: قرار است در کنار مراسم رونمایی از لوح اعتبار این دو شهر مراسم یادبودی نیز به مناسبت حادثه منا برگزار شود که به همین منظور یک فرش در تبریز در یادبود این حادثه بافته شود و نیز هنرمندان قلمکار اصفهان دریک اثر قلمکار این حادثه را به ثبت برسانند.

نامورمطلق با اشاره به ثبت همزمان این دو شهر به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی و فرش گفت: ثبت همزمان دو شهر اصفهان و تبریز یکی از افتخارات دوره ماست و اینکه فرصتی است که دولت تدبیر در اختیار این دو شهر گذاشته تا ظرفیت های خود را به نحو مطلوبی نشان دهند.

او با بیان این مطلب که تا کنون شهری به عنوان شهر جهانی نداشتیم ادامه داد: تا کنون ایران شهری به عنوان شهر جهانی نداشته است وبا این انتخاب منطقی و هدفمند دو شهر را به صورت همزمان ثبت کردیم در در حال حاضر در زمره شهرهای دارای دو شهر جهانی در کنار هند و چین قرار داریم.

معاون صنایع دستی در ارتباط با روند برگزیدن این دو شهر و معرفی آن ها گفت: در ابتدا با دو شهر اصفهان و تبریز به صورت همزمان پیش رفتیم تا حداقل یکی از این دو شهر به ثبت برسند اما در بازرسی ها و بازدید هایی که داوران بین المللی از این دو شهر داشتند به توجه به ظرفیتها ، آثار و هنرهای منحصربفرد و قابل توجه این دو شهر هردو شهر را به عنوان شهر جهانی انتخاب کردند.

او گفت: مراسم رونمایی از لوح ثبتی این دو شهر هفته آینده در هر دو شهر برگزار می شود، و از این پس سازمان میراث فرهنگی وظیفه حمایتی و نظارتی در این زمینه را دارد و این دو شهر موظف به ارتقای امکانات، ظرفیت ها و جایگاه خود هستند تا به معنای واقعی در زمره شهرهای جهانی قرار گیرند.به این معنا که ثبت جهانی اصفهان و تبریز نشانگر آغاز جهانی شدن این دو شهر است.

نامورمطلق ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت های این استان ها ثبت شده است و برای اینکه بتوانند به معنای واقعی جهانی شوند و جهانی بمانند باید یک فرایند پیچیده ، منسجم و منطقی را با همکاری همه دستگاه ها در این استان ها صورت گیرد تا وضعیت کلی این شهرها هم جهانی شود.

او تاکید کرد: باید دو شهر اصفهان و تبریز را تبدیل به کارگاه بزرگی کرد تا فرایندها و زیرساخت ها در این دو شهر صورت گیرد، کشور ما میزبان استقبال ها و آغاز ها ست باید کاری کرد تا میزبان پایان ها و سرانجام های خوب هم باشیم.باید بر این امر اقرار کرد با ثبت این دو شهر، جهان به عظمت صنایع دستی ما تمکین کرد که به یکباره دو شهر ثبت شدند که امیدواریم دست اندرکاران صنایع دستی از این پس اهتمام داشته باشند.

معاون صنایع دستی یادآور شد: تقاضای هنرمندان این است که اگر می خواهیم صنایع دستی قدرتمند داشته باشیم باید صنایع دستی در برنامه ششم توسعه نیز دیده شود که خوشبختانه با توجه به این که صنایع دستی در برنامه ششم به عنوان موارد خاص دیده شده است امیدواریم که مورد حمایت هم قرار گیرد.

نامور مطلق با اشاره به ارز آور واشتغال زا بودن صنایع دستی گفت: وقتی شهری به عنوان شهر جهانی قرار گیرد یعنی این شهر دیگر در پوسته ملی خود نمی گنجد و میل به داشتن نقش جهانی داردو میخواهد که مدیریت یک بخش در سطح جهان را به عهده بگیرد که طبیعتا باید اینگونه باشد.

او با اشاره به لزوم ایجاد ارتباط های گسترده گفت: بیشترین ارتباطات از جمله اقتصادی، مالی و اجتماعی در این راه صورت می گیرد، این شهرها باید در کنار صنایع دستی در دیگر حوزه ها نیز تقویت شوند تا در عمل شهر جهانی صنایع دستی باشند. از جمله این اقدامات می توان به وجود بانک های تخصصی، گمرگ گسترده و فعال، فرودگاه های پیشرفته، برج های تجاری، پایانه های فروش و صادرات نیز توجه کرد.

معاون صنایع دستی اضافه کرد: امیدواریم که با این فرصتی که در اختیار این دو شهر جهانی صنایع دستی و فرش قرار داده شده است مدیران این دو شهر تلاش کنند تا این دو شهر را به مقصد تجارتی جهان نیز تبدیل کنند. خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی استان های مختلف برای ایجاد زیر ساختها برای جهانی شدن روبرو بودیم.

نامور مطلق در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: با جهانی شدن این دو شهر کالاهای این دو شهر از این پس به عنوان برند شناخته می شوند و جایگاهی جهانی می یابند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک + 3 =