کد خبر : 14647
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴
-

جاذبه‌های گردشگری غرب مازندران به گذشته متکی است!

جاذبه‌های گردشگری غرب مازندران به گذشته متکی است!

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان‌های تنکابن و عباس‌آباد گفت: فارغ از اماکن تاریخی و آثار باستانی، عدم برنامه‌ریزی صحیح مسئولان در راستای ایجاد بسترهای متناسب با گذشته فرهنگی‌تاریخی اقوام ساکن در مناطق مختلف کشورمان، موجب توقف در رشد صنعت گردشگری در قیاس با کشورهای نوپا و با اندک سابقه تاریخی همسایه شده است.

به گزارش قائم آنلاین،روز ۲۷ سپتامبر که مصادف است با پنجم مهرماه، در دنیا به‌عنوان روز جهانی گردشگری شناخته می‌شود. در این روز کشورهای اقصی نقاط دنیا جشن‌هایی برگزار می‌کنند و برای رونق صنعت گردشگری‌شان تخفیف‌ها و فرصت‌هایی را در اختیار مسافران داخلی و خارجی می‌گذارند.

کشورهای دنیا امسال سی‌وپنجمین سالی است که روز جهانی گردشگری را جشن می‌گیرند.

سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل، نهادی است که این مناسبت را یکی از مهمترین رویدادهای سالانه خود می‌داند.

هر بار که ما به هر دلیلی سفر می‌کنیم، بخشی از حرکت‌ جهانی می‌شویم، حرکتی که قدرت رشد دادن، اشتغال‌زایی دارد و کمک می‌کند جوامعی باثبات در آینده بسازیم. حرکتی که باعث ایجاد درک متقابل می‌شود و به ما کمک می‌کند از میراث فرهنگی و طبیعی مشترکمان محافظت کنیم.

شمال کشور و به‌ویژه غرب مازندران تنها به‌واسطه الطاف خداوندی و بهره‌مندی از مناظر بکر طبیعی در فصول مختلف سال پذیرای مسافران بسیاری از گوشه‌وکنار کشور عزیزمان ایران و حتی برخی از کشورهای همسایه است، اما آنچه مسلم است، فارغ از مواهب الهی و بسترهایی که از سالیان گذشته زمینه‌ساز حضور مسافران در غرب مازندران وجود داشته است، برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی و برپایی نشست‌ها و جلسات هم‌اندیشی و ارائه راهکارهای متعدد و به‌ظاهر شدنی درزمینهٔ رفع موانع سرمایه‌گذاری در بحث گردشگری و توسعه صنعت توریسم از سوی مسئولان و مدیران ذی‌ربط تا به امروز هیچ اقدام شایان ذکری در این بخش از استان صورت نگرفته است.

اما به مناسبت فرارسیدن پنجم مهرماه و ۲۷ سپتامبر که در روزشمار بین‌المللی به‌عنوان روز جهانی گردشگری نام‌گذاری شده است، سعی کردیم تا ضمن گفت‌وگو با رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان‌های تنکابن و عباس‌آباد، پاره‌ای از مسائل و موضوعات پیرامون نقش گردشگری در اشتغال و جایگاه منطقه در بهره‌گیری از امکانات این صنعت مهم و استراتژیک را مورد تحلیل قرار دهیم.

نادر سحرخیز در این گفت‌وگو نقاط موجود در بحث صنعت گردشگری را تنها مختص به شهرستان تنکابن، یا غرب مازندران ندانسته و اظهار کرد: فارغ از اماکن تاریخی و آثار باستانی و یا ساختمان‌ها و شواهد به‌جامانده از گذشته، عدم برنامه‌ریزی صحیح مسئولان در راستای ایجاد بسترهای متناسب با گذشته فرهنگی-تاریخی اقوام ساکن در مناطق مختلف کشورمان، موجب توقف در رشد صنعت گردشگری در قیاس با کشورهای نوپا و با اندک سابقه تاریخی همسایه شده است.

وی گفت: به‌عنوان‌مثال شهر پیشتاز در بحث صنعت گردشگری همچون شیراز و اصفهان و تبریز و همدان، تنها به یمن برخورداری از اماکن تاریخی و آثار باستانی به‌جامانده از صده‌های بسیار گذشته خود توانسته‌اند به این میزان از جذب گردشگر برسند.

رئیس اداره میراث فرهنگی تنکابن میزان درآمدزایی کشورمان از محل ورود توریست و صنعت گردشگری را در مقایسه با کشورهای نوپای همسایه بسیار ناچیز دانسته و بیان کرد: البته نمی‌توان رکود گردشگری در استان مازندران و به‌ویژه غرب مازندران را به نسبت دیگر نقاط کشور نادیده گرفت که این خود موضوعی است که باید در سطح کلان موردبررسی قرار گیرد.

سحرخیز با اشاره به اینکه در غرب مازندران و در حدفاصل کلارآباد به رامسر، حتی یک هتل نیز وجود ندارد افزود: درحالی‌که در غرب مازندران و به‌ویژه از چالوس تا رامسر حتی یک هتل به‌عنوان یک شرط لازم جهت جذب و اسکان مسافران وجود ندارد، چگونه می‌توانیم درباره تأثیر صنعت گردشگری بر اشتغال جوانان منطقه اظهارنظر کنیم.

وی در ادامه به برخی اقدامات مؤثر در پیشرفت صنعت گردشگری شهرستان تنکابن اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر برخی از مسئولان با اتخاذ تدابیر مقتضی با شرایط جغرافیایی شهرستان تنکابن ضمن ایجاد زمینه‌هایی برای حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران، بستر رشد این صنعت مهم و استراتژیک در شهرستان را فراهم کردند.

سحرخیز اختصاص ۱۱۰ هکتار از اراضی جنگلی دوهزار و سه‌هزار به بخش خصوصی برای ایجاد منطقه نمونه گردشگری را ازجمله مهمترین اقدامات سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شهرستان تنکابن برشمرده و خاطرنشان کرد: شهابی، سرمایه‌گذار پروژه منطقه نمونه گردشگری پارک جنگلی چالدره، با بهره‌گیری از حُسن اعتماد مسئولان وقت سازمان، موفق به ایجاد یک منطقه ویژه گردشگری در شهرستان تنکابن شده است، منطقه‌ای که در فصول مختلف سال و به‌ویژه در سه‌ماهه تابستان پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشورمان به این منطقه بکر و طبیعی شده است.

وی همچنین به فعالیت برادران محبی در روستای سیاه‌گلچال که در بخش صنایع‌دستی مشغول فعالیت هستند اشاره کرد.

این مسئول بیان کرد: برادران محبی در طی سالیان اخیر با بهره‌گیری از امکانات و حمایت‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موفق به کسب نشان تولیدکنندگان صنایع اصیل ایرانی از سازمان جهانی یونسکو شدند. عنوانی که برای شهرستان تنکابن افتخاری بزرگ و مهم محسوب شده و یقیناً در سایه تبلیغات و اطلاع‌رسانی وسیع و گسترده، گردشگران بسیاری از مناطق مختلف کشور برای بازدید از هنر دست این هنرمندان پرتلاش به این شهرستان سفر می‌کنند.

سحرخیز اطلاع‌رسانی صحیح و تبلیغات وسیع و گسترده را عاملی مهم در شناساندن استعدادهای طبیعی و انسانی منطقه به علاقه‌مندان سفر در سراسر کشور دانسته و تصریح کرد: متأسفانه تنکابن در بحث اطلاع‌رسانی نیز بسیار ضعیف عمل کرده است و لذا اداره میراث فرهنگی و گردشگری تنکابن و عباس‌آباد در نظر دارد تابلوهای متعددی را به‌منظور معرفی نقاط دیدنی، مناطق بکر و طبیعی، امکانات درمانی، اقامتی، سیاحتی و… را به مسافران تعبیه کند.

وی با اشاره به اینکه نصب علائم و نمادهایی متناسب بافرهنگ و آداب‌ورسوم مردم در ورودی شهرها می‌تواند جذابیت آن شهر را دوچندان سازد، گفت: این تابلوها با زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی برای اطلاع‌رسانی و هدایت به سمت مناطق موردعلاقه گردشگران و درنهایت توقف و اقامت مسافران در شهر تنکابن در فواصل معین و به‌ویژه ورودی‌های شهر نصب خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده − 1 =