کد خبر : 14498
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴
-

ساده کنار هم

ساده کنار هم

در زندگی‌های تازه پا گرفته، زن و شوهر دغدغه‌های زیادی دارند. بخش قابل‌توجهی از این نگرانی‌ها را مسائل و مشکلات مالی به‌خود اختصاص می‌دهند.

به گزارش قائم آنلاین،نگرانی درباره اینکه آینده مالی آنها چه می‌شود؟ چطور می‌شود پس انداز کرد؟ چه زمانی قرار است به یک وضعیت مطلوب مالی برسند و دغدغه‌هایی از این دست؛ نگرانی‌هایی که ممکن است حتی دلیل خودداری شما از بچه‌دارشدن باشد یا موجب ترس و یأس و ناامیدی و دیگر مشکلات روانی شود. درهرحال ابتدای زندگی، تحمل فشار اقتصادی برای شما که تا دیروز تحت کفالت بزرگ‌ترها بودید، سخت است. بنابراین برای شما ضروری است در زمینه مسائل اقتصادی، آگاهی و هوشیاری لازم را داشته باشید و با تصمیم‌ها و تدابیر هوشمندانه بر مشکلات خود تسلط پیدا کنید.

نان حلال بیاورید

جنبه معنوی هر کاری تأثیر مستقیم روی اعصاب و روان شما دارد. به کاری مشغول باشید که از آن رضایت دارید و خودتان را به‌خاطر آن توبیخ نکنید. اینکه شما برای کسب رزق حلال برای خانواده خودتان تلاش می‌کنید از منظر دینی کار باارزشی است و پاداش جهاد در راه خدا را دارد. پس حتما برای کار کردن نیت کنید و تلاش‌تان بر این باشد که نان حلال به خانه بیاورید. مال حلال، برکت دارد. به‌کار خوب و پسندیده‌ای مشغول شوید و فقط به درآمد آن فکر نکنید. برکت که باشد، درآمدی که به‌نظر شما کم است هم می‌تواند کافی باشد. اگر معتقدانه و با رضایت خاطر به کسب و کار مفیدی مشغول باشید و خوب تلاش کنید، قطعا آینده درخشانی برای وضعیت اقتصادی شما در پیش است.

منطقی نگاه کنید

خیلی اوقات در واقعیت ماجرا که دقیق شوید اصلا مشکل اقتصادی وجود ندارد. آنچه وجود دارد نگرانی، ترس و نگاه بدبینانه به اوضاع مالی زندگی است. ممکن است زندگی اقتصادی شما دچار یک روند رو به رشد ضعیفی باشد اما نباید به این جریان برچسب مشکل اقتصادی بزنید. لازم است به موضوع منطقی‌تر نگاه کنید تا از التهاب و نگرانی‌های شما کاسته شود. در سال‌های اول زندگی، فراهم نبودن خیلی چیزها منطقی است. بالاخره شما باید بپذیرید که یک زندگی را از صفر شروع کرده‌اید و باید اوضاع آن را مدیریت کنید تا روزبه‌روز بهتر شود. از صفر شروع کردن، یا حتی زندگی را با قرض و وام راه انداختن، با حال و هوای خوب و لذتبخش سال‌های اول زندگی در تناقض نیست. حتما در اطراف شما خیلی از زوج‌ها در چنین شرایطی زندگی مشترک خودشان را شروع کرده‌اند و موفق هم بوده‌اند. نگاه‌تان را عوض کنید تا به‌خودتان کمک کنید. آیا اصلا داشتن همه امکانات رفاهی و اقتصادی در سال‌های اول ازدواج ضروری است و جزو لاینفک خوشبختی شما به‌حساب می‌آید؟

دشمن فرضی درست نکنید

با خودتان روراست باشید. بیشتر نگرانی‌ها و ناراحتی‌های شما مربوط به زمان آینده است؛«اگر بعدا نتوانیم مخارج مان را تأمین کنیم… اگر نتوانیم اقساط‌مان را بپردازیم… اگر نتوانیم خانه بخریم…. اگر نتوانیم اجناس تولیدی را بفروشیم و… ». وقتی با خودتان فکر کنید می‌بینید که در حال حاضر مشکلی وجود ندارد. در این شرایط، بیشتر مشکلات شما فرضی هستند و شما منتظرید در آینده اتفاق‌هایی که پیش‌بینی کرده‌اید به وقوع بپیوندد؛ درحالی‌که هنوز آینده از راه نرسیده و هزار و یک اتفاق پیش‌بینی نشده می‌تواند پیش‌بینی‌های شما را وارونه کند که ممکن است اتفاق‌های خوبی هم باشند. اگر منتظر «بد» نباشید، بد هم پیش نمی‌آید. آموزه‌های دینی، ما را از فال بد زدن نهی کرده‌اند و هیچ اثری برای اینگونه نگرانی‌ها قائل نشده‌اند مگر اینکه خود شخص به آنها بها بدهد. نگرانی بیش از اندازه از آینده، شما را از امید به خدا و روزی‌دهندگی آن قادر متعال جدا می‌کند.

با توکل به آرامش برسید

اهل توکل باشید و نتایج معجزه‌آسای آن را در زندگی ببینید؛ البته به شرطی که توکل را درست فهمیده باشید. توکل به معنی بی‌فکری نیست. توکل پشتیبان ندانم‌کاری نیست بلکه دشمن استرس‌ها و وسوسه‌هایی است که موجب تصمیم‌های آنی و تردیدهای سست‌کننده است. توکل این است که روی اصول و حساب شده دست به‌کار شوید و هر تلاش درست و مثتبی که از دست‌تان برمی‌آید را انجام دهید اما نتیجه را به خدا بسپارید. توکل به شما کمک می‌کند در راه راست قدم بردارید و از بسیاری از دام‌های اقتصادی در امان باشید؛ مثلا کسی که اهل توکل است خلاف نمی‌کند، رشوه نمی‌دهد، در تعاملات ربوی شرکت نمی‌کند… چنین فردی با همین باید و نبایدها مسیر انتخاب‌ها و کار خود را مشخص می‌کند. بنابراین از بسیاری از حوادث در امان می‌ماند و خودبه‌خود به مسیر درستی هدایت می‌شود. در این مسیر هرچه برایش پیش بیاید خیر است و قطعا برکات زیادی هم در این راه نصیبش خواهد شد. در چنین مسیری شکست معنا ندارد. شکست واقعی، کسب مال حرام و افتادن در تله‌هایی مثل طمع، ربا، نزول و… است.

آرام آرام قدم بردارید

کم حوصلگی و عجله برای رسیدن به اوضاع عالی‌تر اقتصادی، از موانع جدی روانی در راه رسیدن به یک اقتصاد سالم محسوب می‌شود. جوانانی که رؤیایی فکر می‌کنند و انتظار دارند بدون زحمت و رنج و گذشت زمان، زود به یک اوضاع اقتصادی ایده آل برسند، معمولا خیلی زود شکست می‌خورند. اگر کم حوصله هستید خیلی به مسائل مالی فکر نکنید. سعی کنید تمرکزتان را روی چیزهای دیگر زندگی قرار دهید. مشغول کار و فعالیت باشید و نتیجه را به خدا بسپارید. در این صورت مرور زمان به نفع شما خواهد بود.

حساب شده عمل کنید

روی توانتان حساب کنید و کمی هم کمتر از آنچه در توانتان هست درنظر بگیرید و با مقدار وسع واقعی‌ای که دارید، خرید کنید و وام بگیرید. وقتی هنوز اقساط وامتان تمام نشده برای خرید چیزهای دیگر عجله نداشته باشید. یک اشتباه بزرگ این است که به‌خاطر عجله کردن در خرید، خودتان را گرفتار خریدهای چکی و اقساطی با سودهای سنگین کنید. اگر صبر کنید و با پول نقد خرید کنید هم می‌توانید تخفیف‌های خوبی بگیرید و هم می‌توانید از فروشگاه‌های ارزان‌تر و از همه مهم‌تر با اطمینان بیشتری خرید کنید. خریدهای اقساطی اگر بادقت و حسابگری دقیق انجام نشود معمولا خیلی به ضرر اقتصاد خانواده‌ها تمام می‌شود. بسیاری از این نوع رفتارها از مصادیق طمع و خلاف قانون قناعت است.

دست از مقایسه‌های منفی بردارید

خودتان را با دیگرانی که در مرتبه بالاتری هستند مقایسه نکنید. خودتان را با زمان گذشته‌تان مقایسه کنید. روی داشته‌های دیگران و نداشته‌های خودتان حساس نشوید. اعتقاد داشته باشید که هرچیزی که دیگران دارند خداوند به آنها بخشیده است. همان خدای بزرگ نسبت به شما هم مهربان و کریم است. مقایسه کردن با دیگران ناامید‌کننده و حامل انرژی‌های منفی است. فقط سرگرم زندگی خودتان باشید. در زندگی شما چیزهای منحصر به فردی وجود دارد که در زندگی هیچ‌یک از اطرافیانتان نیست.

شانس در خانه شما را نمی‌زند

منتظر شانس و اتفاقات عجیب و غریب بودن اعصاب و قدرت تحمل شما را فرسوده و روحیه امیدواری شما را کمرنگ می‌کند. این قبیل آرزوها ما را از درگیر شدن با یک روند منطقی و حساب‌شده دور و فرصت‌های خوب زندگی را لحظه به لحظه نابود می‌کند. به جای اینکه منتظر حمایت دیگران و برنده‌شدن در فلان قرعه‌کشی باشید، روی فکر و بازوی خودتان حساب کنید که نقد است. تا وقتی منتظر دیگران باشید فکر و بازوی خودتان به‌کار نمی‌افتد و فرصت‌های خوب زندگی هدر می‌رود. گاهی ناامید شدن از دیگران، بیشتر به نفع شماست تا خودتان را جدی بگیرید و از گنجینه استعدادهای خودتان استفاده کنید. در توصیه‌های دینی فقط امیدواری به خداوند حامل نتایج خوب است. امید به بنده‌های خدا جز شرمساری و خسران چیزی دربرندارد. امیدتان را از بنده‌های خدا قطع کنید و فقط به‌خودش دل ببندید.

حساب شده ریسک کنید

خیلی از افرادی که دنبال سودهای کلان و رؤیایی هستند در دام کلاهبرداران می‌افتند. یکی از ترفند‌های کلاهبرداران تحریک کردن حس طمع ورزی شما و افراد خامی است که به دنبال سودهای کلان بدون حساب و کتاب هستند. به پیشنهادهای عجیبی که با عقل جور درنمی‌آید بدبین باشید تا زمانی‌که کاملا تحقیق کنید و به راست و دروغ بودن آنها پی ببرید. درست است که برای بسیاری از مشاغل و سرمایه‌گذاری‌ها باید ریسک کرد اما ریسک شما هم باید در زمینه‌هایی باشد که در مورد آنها آگاهی و اطلاعات کافی داشته و مهارت‌های لازم را کسب کرده باشید. ریسک کردن در شغلی که با آن آشنایی ندارید، در حقیقت ریسک نیست حماقت است. اگر با مشورت و فکر سالم (فکری به دور از وسوسه‌های طمع‌آمیز و تقلب و…) تدبیر کنید امکان موفقیت شما بیشتر می‌شود.

قناعت خود گنج است

ملکه انگلستان هم با آن همه ثروت و مکنت، همه ساله با ثروت زیادی جشن‌های شاهنشاهی برپا می‌کند و همیشه هم کم می‌آورد و مقروض دولت می‌شود. ثروت به هر اندازه هم که باشد اگر در کنار آن قناعت نباشد، رضایت و خوشبختی نمی‌آورد. اگر قانع باشید همان کمتان هم زیاد است. اگر قانع باشید همیشه خوشحال و راضی خواهید بود. قناعت گنج تمام‌نشدنی است. سعی کنید روحیه قناعت را در خودتان تقویت کنید. از آنچه دارید راضی باشید و از همان بهره و لذت ببرید. روزها و سال‌های اول ازدواج زمان مناسبی برای اضافه کردن وسایل خانه و خرید‌های لوکس نیست. چون تازه ازدواج کرده‌اید همه وسایل شما نو نوار است پس با خودتان قرار بگذارید تا چندسال فکر خرید وسایل اضافی را از ذهن‌تان بیرون کنید.

برنامه‌ریزی مالی داشته باشید

شما به تازگی از خانواده خودتان جدا شده‌اید و یک زندگی جدید را شروع کرده‌اید. پس باید مهارت‌های ویژه این زندگی جدید را یاد بگیرید. یکی از این مهارت‌ها، مدیریت خریدها و دخل و خرج‌های خانه است؛ مثلا بهتر است همه میزان مواد خوراکی را که برای وعده‌های غذایی روزانه در یک‌ماه یا یک هفته نیاز دارید برآورد و آنها را یادداشت کنید. در خریدها حتما به اندازه همان میزان برآورد شده از اجناس بردارید و در پر کردن سبد خرید، طمع ورزی نداشته باشید. اگر مدتی به‌طور ویژه دخل و خرج‌های کوچک و به ظاهر عادی را زیر ذره‌بین بگیرید می‌فهمید که چقدر می‌توانید آن را به نفع خودتان مدیریت کنید.

کارشناس: دکتر فروغ نیلچی‌زاده مشاور و استاد حوزه و دانشگاه

۳سال از زندگی مشترک ما می‌گذرد و در تمام این مدت از دست ولخرجی‌های شوهرم خسته شده‌ام‌. او اصلا مرد آینده‌نگری نیست و حقوقش را ظرف چند روز تمام می‌کند و تا آخر‌ماه از پدر یا برادرش پول قرض می‌گیرد درصورتی که اگر کمی درایت به خرج دهد حتما می‌توانیم پول بیشتری پس‌انداز کنیم. هر چه ببیند می‌خرد و اصلا توجه نمی‌کند که آیا الان به این چیزی که خریده نیاز داریم یا خیر؟ لطفا مرا راهنمایی کنید که چگونه با او برخورد کنم تا دست از این رفتارش بردارد.

این دوست عزیز در مرحله اول باید سعی کنند مدیریت خانه را به شکل بهتری در دست بگیرند و از شوهرشان بخواهند که یکی‌دو ‌ماه هزینه‌های زندگی برعهده ایشان باشد. به اعتقاد بنده ایشان باید همه هم‌وغم خود را در این مدت به مدیریت مخارج زندگی اختصاص دهد تا همسرشان متوجه تغییر در روند زندگی‌شان شود و در آخر هم پس‌اندازی از پولتان بماند. بالاخره در هر زندگی باید پس‌انداز وجود داشته باشد. نکته بعد اینکه اصلا همسرتان را به‌خاطر این رفتارش سرزنش نکنید. سرزنش شما باعث می‌شود که زندگی‌تان رنگ لجبازی به‌خود بگیرد و اختلافات‌تان را بیشتر و پررنگ‌تر خواهد کرد. در مرحله بعد باید در همسرتان برای پس‌انداز انگیزه ایجاد کنید؛ مثلا عنوان کنید که باید پول پس‌انداز کنیم تا به مسافرت برویم یا اینکه خرید خانه، طلا یا چیزهای دیگر را بهانه کنید. همه اینها در همسرتان انگیزه ایجاد خواهد کرد تا به پس‌انداز روی خوش نشان دهد. باید حتما او را با خودتان همراه کنید. اگر هرکدام از شما در این مسیر ساز خود را بنوازید قطعا به مشکل برخواهید خورد. البته رفتارتان با شوهرتان نباید به‌گونه‌ای باشد که مدیریت او زیر سؤال برود و احساس کند هیچ نقشی در زندگی ندارد ولی در کنار ایشان همواره حرکت کنید و با تدابیر اقتصادی خودتان کاری کنید که او به‌صورت عملی متوجه اشتباه خودش بشود.همشهریّ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 + هشت =