کد خبر : 14118
تاریخ انتشار : شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
-

باورهای غلط سلامتی که به تاریخ پیوسته اند

باورهای غلط سلامتی که به تاریخ پیوسته اند

در هر حوزه ای که جستجو کنید باورهایی شکل گرفته اند که سینه به سینه چرخیده اند، اما پایه و اساس علمی ندارند.

باورهای غلط سلامتی که به تاریخ پیوسته اند

به گزارش قائم آنلاین،

باورهای غلط سلامتی

در قسمت اول این مطلب با عنوان « باورهای غلط سلامتی که به تاریخ پیوسته اند ۱» گفتیم که در هر حوزه ای باورهایی شکل می گیرند که بدون داشتن پایه و اساس علمی در بین مردم رایج شده و اتفاقا به این سادگی ها هم فراموش نمی شود.

گفتیم که لوچ کردن چشم ها باعث چپ چشمی نمی شود، آدامس بلعیده شده به مدت هفت سال در شکم باقی نمی ماند، مطالعه کردن در تاریکی چشم ها را ضعیف نمی کند، بلکه باعث خستگی آنها می شود، وضعیت بدن خانم های باردار ربطی به جنسیت جنین ندارد، جرم گیری دندان باعث لق شدن و افتادن دندان ها نمی شود و غیره.

در بخش دوم و پایانی این مطلب در خصوص سایر باورهای رایج در حوزه ی سلامتی صحبت می کنیم تا خیالتان از بابت این باورها راحت شود.

دوش آب سرد باعث کاهش میل جنسی می شود

این باور نادرست است. گرفتن دوش آب سرد شما را از سرخوردگی های و ناکامی های جنسی خلاص می کند، اما تاثیری در کاهش میل جنسی ندارد.

در آقایان شوک ناشی از تماس آب سرد با بدن باعث بروز رفلکس کرماستریک می شود، یعنی اینکه باعث کشیده شدن بیضه ها به سمت حفره ی شکم (به سمت بالا) می شود تا از سرما در امان باشند. به این ترتیب میل جنسی آنها به طور موقت فروکش می کند. اما این مسئله تاثیری در کاهش دائمی میل جنسی ندارد.

نتایج پژوهشی که در سال ۱۹۹۳ در انگلیس انجام شده است نشان می دهد که بعد از گرفتن دوش آب سرد، میزان گلبول های سفید خون و هورمون تستوسترون آقایان بالا می رود.

کوتاه کردن موها باعث رشد سریع آنها می شود

به عقیده ی برخی از متخصصان پوست و مو، کوتاه کردن موها تاثیری در افزایش سرعت رشد آنها ندارد.

موها تا زمان ریختن با سرعتی منظم رشد می کنند. هر روز بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تار مو از دست می دهیم، اما خوشبختانه در عوض ۲۰۰ تار مو در سرمان رشد می کند. کچلی زمانی اتفاق می افتد که رشد موها توقف یافته و موهای جدید جایگزین نمی شوند.

برخی افراد موهای ضعیف تری دارند که زودتر می ریزند و معمولا کوتاه تر هستند. زدن موها این احساس را ایجاد می کند که رشد آنها سریع شده است، اما این مسئله حقیقت ندارد.

شکستن انگشت ها باعث ابتلا به آرتریت می شود

اگر عادت دارید انگشت هایتان را بشکنید، احتمالا شنیده اید که اطرافیان این کار را عاملی برای ابتلا به آرتریت می دانند. از همان ابتدای کودکی نیز والدین بچه ها را از این کار برحذر می دارند، اما متخصصان باور دیگری دارند.

صدایی که با شکستن انگشت ها شنیده می شود، ناشی از هوایی است که داخل مفاصل یا لیگمان ها و تاندون ها جابه جا می شود.

اگر از آرتریت رنج می برید توصیه می کنیم که به جای شکستن مفاصل، آنها را بکشید. این کار باعث نرمی مفصل های خشک شده می شود.

سکسکه با ترسیدن بند می آید

قضیه سکسکه شبیه اشک ریختن در اثر پوست گرفتن پیاز است و هر کسی پیشنهادی برای قطع آن در آستین دارد. احتمالا شما هم شنیده اید که برای توقف سکسکه یک لیوان بزرگ آب بخورید یا یک قاشق شکر قورت بدهید.

از اینها جالب تر این است که گفته می شود سکسکه با ترسیدن از بین می رود. اما این شیوه هیچ تاثیری در قطع سکسکه ندارد.

سکسکه به دلیل اسپاسم دیافراگم ایجاد می شود. هر کاری که باعث کشیده شدن دیافراگم شود می تواند تاثیری در قطع سکسکه داشته باشد. اگر ترساندن کسی باعث شود فریاد بزند یا تنفس او برای لحظاتی قطع شود(به اصطلاح نفسش بند بیاید)، زمینه ای برای کشیدگی دیافراگم ایجاد می شود. این مسئله نیز می تواند باعث توقف سکسکه شود. اما همیشه هم کارساز نیست.

اگر دستگاه های سولاریوم صرفا حاوی UVB باشند، خطرناک نیستند

این باور کاملا اشتباه است. به عقیده ی متخصصان دستگاه های سولاریوم که برای برنزه کردن پوست استفاده می شوند، از هر نوعی که باشند خطرناک است. اشعه های ماورای بنفش UVB نیز به اندازه ی اشعه های ماورای بنفش UVA خطرناک هستند.

گفته می شود که اشعه های ماورای بنفش UVB پوست را می سوزاند و علاوه بر این باعث ایجاد سرطان نیز می شود. افرادی که ادعا می کنند اشعه های ماورای بنفش UVB خطرناک نیستند، جزو سازندگان و کمپانی هایی هستند که می خواهند با این تبلیغ به اهداف مالی خود دست پیدا کنند.

اخیرا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که این دستگاه ها در لیست اشیای سرطان زا قرار دارند. در نتیجه برنزه کردن در هر حال و با هر روشی خطرساز است.

توصیه می کنیم از کرم های ضد UVA و ضدUVB استفاده کنید و حواستان به شاخص محافظتی کرم های ضدآفتاب (SPF) باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − یک =