کد خبر : 12394
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
-

حركت بر تيغ دولبه انتخاب فيلم ايران براي اسكار

حركت بر تيغ دولبه انتخاب فيلم ايران براي اسكار

۱۰روز بيشتر به آخرين مهلت معرفي فيلم‌ها براي حضور در بخش بهترين فيلم غيرانگليسي زبان جوايز اسكار ۲۰۱۶ باقي نمانده اما ايران هنوز فيلم منتخب خود را به اين جشنواره معرفي نكرده است

به گزارش قائم آنلاین، ۱۰روز بيشتر به آخرين مهلت معرفي فيلم‌ها براي حضور در بخش بهترين فيلم غيرانگليسي زبان جوايز اسكار ۲۰۱۶ باقي نمانده اما ايران هنوز فيلم منتخب خود را به اين جشنواره معرفي نكرده است؛ در محافل خبري شانس را بيشتر از آن «محمد رسول‌الله(ص)» مجيد مجيدي مي‌دانند اما تعلل و تأخير مسئولان سينمايي در اعلام نام اين فيلم مي‌تواند نشانه نوعي دودلي و احتياط ناشي از روال معمول مديريت جوايز اسكار و سياست‌هاي پشت صحنه‌اش باشد.

در آستانه ماه مهر هميشه بحث ارسال فيلم نماينده ايران به اسكار داغ مي‌شود؛ اينكه چه فيلم‌هايي شرايط حضور در آكادمي اسكار و رقابت در ميان رقباي سرسخت ساير كشورها را دارند؛ معمولاً فيلم‌هايي كه وارد چرخه اكران عمومي شده و در ميزان فروش گيشه‌اي به موفقيت رسيده‌اند شانس خوبي براي بستن چمدان سفر به لس‌آنجلس امريكا و حضور در آكادمي اسكار را دارند. فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» مجيد مجيدي در اين روزها چنين شرايطي را دارد. آخرين مهلت ارسال و معرفي آثار براي حضور در بخش بهترين فيلم خارجي هشتاد و هشتمين دوره جوايز اسكار روز اول اكتبر يعني نهم مهرماه است و تمامي فيلم‌هاي متقاضي حضور در بخش بهترين فيلم غير انگليسي جوايز اسكار بايد بين تاريخ اول اكتبر ۲۰۱۴ تا سي‌ام سپتامبر ۲۰۱۵ در كشورهاي مبدأاكران شده باشند.

فيلم «محمد رسول‌الله(ص)» اثري است كه بيشترين گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي و كارشناسي براي حضور در اسكار متعلق به آن است؛ دلايلش هم كاملاً منطقي به نظر مي‌رسد.  با احتساب امروز، آخرين فيلم مجيدي، بيست و چهارمين روز از اكرانش را پشت سر گذشته است و گفته مي‌شود كه فروش آن به مرز ۶ ميليارد تومان رسيده است كه در نوع خودش خيره‌كننده و جالب توجه است. از سوي ديگر نمايش اين فيلم به عنوان فيلم افتتاحيه جشنواره بين‌المللي فيلم مونترال بر اعتبار جهاني آن مي‌افزايد.

به اين معيارها مي‌توان استقبال بي‌حد و حصر مخاطبان خارجي از فيلم و كسب نقد و تحليل‌هاي مثبت از سوي رسانه‌ها و كارشناسان سينمايي خارجي را هم افزود؛ البته در اين ميان پيام جهاني فيلم مجيدي هم براي خودش يك امتياز بزرگ محسوب مي‌شود. سينماي ايران مي‌تواند با ارسال اين فيلم به معتبرترين جشنواره سينمايي دنيا نام آن را بيشتر بر سر زبان‌ها بيندازد و پيام جهاني‌اش درباره پيامبر صلح و رحمت را بهتر بازتاب دهد اما به فاصله ۱۰ روز تا پايان مهلت نهايي كه اسكار تعيين كرده هنوز هيچ خبري از اعلام نام نماينده سينماي ايران نيست؛ حتي هنوز نام و اسامي مهره‌هاي مسئول گزينش فيلم نماينده سينماي ايران در اسكار هم اعلام نشده است.

تأخير و تعلل تا اين لحظه مي‌تواند نشانه‌هاي مهمي درباره سردرگمي مسئولان سينمايي كشور باشد. اسكار هميشه سكويي براي معرفي هرچه بهتر فيلم‌ها بوده است؛ آثاري كه به اين جشنواره مي‌روند در صورت قرار گرفتن در دايره توجه داوران اسكار در دنيا ديده خواهند شد و اما اگر كه از اين دايره طرد شوند و از رسيدن به فهرست كوتاه ۹ فيلم نهايي باز بمانند نااميدانه به كشورشان باز مي‌گردند و برچسب مردودي از سوي اسكار را با خودشان حمل مي‌كنند. تجربه نشان مي‌دهد كه اسكار در اكثر مواقع براي انتخاب و گزينش آثار عينك سياست بر چشم مي‌زند و رويكردهاي سياسي را در انتخابش اثر مي‌دهد؛ از اين‌رو انتخاب نماينده‌اي كه به ذائقه اسكاري‌ها خوش بيايد كاري است كارستان. انتظاراتي كه جمعاً بايد برآورده شوند و نظر سياستگذاران پشت پرده اسكار را هم جلب كند. با اين اوصاف شايد ارسال فيلم «محمد رسول‌الله(ص)»  مجيدي به اسكار مانند راه رفتن بر تيغي دو لبه باشد؛ بعيد است كه ساز و كار سياسي غرب و جشنواره هايش به داوران آن اجازه دهد كه اثري در مدح و ثناي پيامبر اسلام را به جمع فهرست كوتاه ۹ فيلم برتر راه دهند يا در شرايطي آرماني به اين اثر جايزه اهدا كنند.

حتي اگر كه اين اثر بهترين نقدها و تحليل‌هاي سينمايي را هم دريافت كرده باشد. ترديدي نيست كه «محمد رسول‌الله(ص)» شايسته‌ترين اثر براي نمايندگي سينماي ايران در اسكار است اما شايد ارسال فيلمي با عنواني مزين به نام پيامبر صلح و رحمت و خورده شدن مهر بازگشت زودرس به ايران بر روي آن اتفاقي باشد كه از جهات مختلف براي كشورمان گران تمام شود به ويژه كه پيشتر جشنواره سينمايي «برلين» در برخوردي سياسي اقدامي مشابه را در قبال اين فيلم مرتكب شده بود؛ جشنواره‌اي كه جايزه‌اش را به فيلم دم‌دستي، سطح پايين و سياه‌نماي « تاكسي» ‌جعفر پناهي داد اما در اتفاقي عجيب از پذيرفتن فيلم مجيدي سر باز زد. اينها احتمالاً حدس و گمان‌هاي مطرحي هستند كه از ذهن مسئولان سينمايي مي‌گذرد اينكه آيا بهترين فيلم سال سينماي ايران را راهي اسكار كنند يا آنكه با پيش‌بيني سياسي‌كاري‌ها ارج و مرتبه عالي‌اش را خدشه‌دار نكنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست + هفت =