کد خبر : 11836
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
-

توزیع ۵ هزار تن انواع کود در سال زراعی ۹۴-۹۵

توزیع ۵ هزار تن انواع کود در سال زراعی ۹۴-۹۵

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از آماده سازی توزیع کود مورد نیاز برای کشت پاییزه و آغاز سال زراعی ۹۴-۹۵ خبر داد و گفت: ۵ هزار تن انواع کود را میان کشاورزان توزیع می کنیم.

قائم آنلاین،

علیرضا ولی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا، در تشریح برنامه های ترویجی استفاده از کودهای گواهی شده توسط کشاورزان اظهار کرد: مسئولیت تأمین نهاده های و کودهای کشاورزی بر عهده شرکت مادر تخصصی خدمات حمایتی کشاورزی است و این شرکت تا کنون حدود ۹۰ درصد نیاز کشاورزان در تأمین انواع کود را تأمین کرده است.
وی تصریح کرد: یکی از شرایط همکاری با تولید و توزیع کنندگان کودهای کشاورزی اخذ گواهی و مجوز از موسسه آب و خاک وزارت کشاورزی است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه الزام به اخذ گواهی کود به کیفی سازی آن و در نهایت سلامت محصولات کشاورزی کمک می کند، گفت: با کمک و تجهز نیروی انسانی متخصص و به کار گیری از مرکز علمی و کاربردی و آزمایشگاه های مجهز تلاش داریم تا استفاده از کودهای گواهی شده توسعه یابد.
ولی همچنین عنوان کرد: کودهای خریداری شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از واحدهایی انجام می شود که استانداردهای لازم را از موسسات تحقیقاتی کشور کسب کرده باشند و مقرر است در این رابطه بازار کود کنترل شود و از تمام دستگاه های نظارتی در این مهم کمک خواهیم گرفت.
با ابزارهای مختلف سلامت کود را تضمین می کنیم
وی افزود: شرکت مادر تخصصی خدمات حمایتی کشاورزی به دستور مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی شورای عالی راهبردی کود را تشکیل دادیم و این مهم در حوزه معاونت زراعت در وزارت جهاد کشاورزی است و این شورا بر موضوع کیفیت کودهای مورد استفاده در بخش های مختلف کشاورزی نظارت دارد و با ابزارهای مختلف این مهم را از جنبه های سلامتی کنترل می کند.
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خاطر نشان کرد: کودهایی که در کشور مصرف می شود توسط این شورای راهبری پایش و نوع و نحوه مصرف آن برای انواع محصولات کشاورزی مورد بررسی قرار می گیرد تا از این حوزه محصولات کشاورزی آسیب نبیند و بهره برداری از کودها مطابق کابرد درست آنها صورت گیرد.
تشکیل پرونده قضایی برای متقلبان کود کشاورزی
ولی ادامه داد: با کودهایی که کیفیت پایین دارند برخورد می شود و توزیع کنندگان مختلف از این حوزه توسط دستگاه قضایی برخورد می شود تا کنون سازمان تعزیرات حکومتی با این افراد برخورد داشته و در شهرهای شیراز، لرستان، خراسان شمالی، مازندران و سمنان پرونده متخلفان در توزیع کودهای غیر استاندارد و فاقد گواهی تشکیل شده است.
وی اعلام کرد: با تشکیل کمیته هایی در استانها با دستگاه قضایی در این مهم همکاری داریم و از توزیع کودهای تقلبی و فاقد استاندارد جلوگیری می کنیم.
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی عنوان کرد: هم اکنون می توان گفت انواع کود برای سال زراعی پیش رو که ۹۵-۹۴ است، پنج هزار تن از انوع کودهای شیمایی، زیستی، میکروبی مطابق برنامه تهیه و توزیع خواهیم کرد و در جهت تأمین این نیاز برنامه ریزی داریم ضمن آنکه برای کشت پاییزه هم اکنون کشاورزان هیچ گونه مشکلی در تأمین کود نخواهد داشت.

 

توزیع کود مناطق سردسیر در اولویت
ولی با یادآوری این مهم که کشاورزان دغدغه ای در تأمین کود مورد نیاز در کشت محصولات خود نخواهند داشت، ادامه داد: در حال حمل کود به مناطق سردسیر هستیم و ابتدا این مناطق را در اولویت قرار دادیم و سپس برای مناطق گرمسیر کود مورد نیاز کشاورزان را منتقل می کنیم ضمن آنکه یک ذخیره استراتژیک هم برای تأمین نیاز کشاورزان از کودهای مصرفی آنها نگهداری کرده ایم.
وی خطاب به کشاورزان اظهار کرد: به تمام کشاورزان کشور توصیه می کنیم که از برندهای معتبر کود استفاده کنند و از مراکزی خرید کنند که کود آنها توسط موسسه آب و خاک تأیید شده باشد و فریب بسته بندی های به ظاهر جذاب خارجی را نخورند که بسیاری از این کودها به صورت غیر قانونی و بدون داشتن اصول استاندارد تولید و وارد کشور شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار + 10 =