کد خبر : 10896
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰:۴۰
-

مهدکودک‌ها و داستانی بی‌پایان/شهریه‌های بالا … دریافت هزینه‌های مازاد … تخصصی نبودن آموزش‌ها و …

مهدکودک‌ها و داستانی بی‌پایان/شهریه‌های بالا … دریافت هزینه‌های مازاد … تخصصی نبودن آموزش‌ها و …

این روزها علاوه بر مهدهای کودک در شهرهای بزرگ کشور مراکز دیگری وجود دارند که با اسامی اغواکننده‌ای که تخصص خود را در زمینه شکوفایی خلاقیت و استعداد کودکان خلاصه می‌کنند، کار مهدهای کودک را انجام می‌دهند، مراکزی که به‌منظور درآمد و سود بیشتر خود برنامه‌ها و فعالیت‌های غیرکارشناسی شده و مقارن با نظام تربیتی آموزشی ما را در این مراکز به اجرا در می‌آورند.

عصرساری،طی سال‌های اخیر به‌دلیل رشد شهرنشینی و به‌دنبال آن بالا رفتن مخارج زندگی با افزایش زوج‌های شاغل روبه‌رو هستیم.

والدینی که به‌دلیل ساعت‌های متوالی کاری نمی‌توانند به نگهداری و آموزش‌های لازم دوران کودکی که دوران بسیار مهمی برای کودک محسوب می‌شود، بپردازند.

علاوه بر این خانواده‌های تک‌فرزند هم به بهانه‌های گوناگون از جمله جامعه‌پذیری، یادگیری اصول ارتباط و همچنین رشد و توانمندی کودکان خود را به این مراکز می‌سپارند.

مراکزی که اگر به‌درستی به کار خود بپردازند، قابلیت‌های بسیار مهمی در تربیت هدفمند نسل آینده دارند تا آنجا که در خیلی از کشورها آموزش های پیش از دبستان از اهمیت بیشتری در نظام آموزشی و تربیتی برخوردار هستند و مسئولان و نهادهای دخیل به‌صورت کلان و نظام‌مند برای آنها هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کرده‌اند و توجه و نظارت ویژه‌ای به عملکرد مرکزهای نگهداری از کودکان دارند.

اگرچه در سال‌های اخیر وضعیت مهدکودک‌ها در کشور ما بهتر شده و نگاه ویژه‌ای به آن شده است اما در گذشته نه‌چندان دور بسیاری از این مراکز با مسائل و مشکلات کلانی روبه‌رو بوده‌اند.

این در حالی بود که نهادها و مسئولان ذی‌ربط هم چندان به این مسائل و مشکلات توجه کافی را نداشته‌اند و بیشتر درگیر بحث‌های حاشیه‌ای از جمله موضوع متولی‌گری این مراکز و نهادها بوده‌اند.

والدین و گلایه‌های بی‌پایان

در این بین والدین هم گلایه‌ها و انتقادات زیادی نسبت به مشکلات این مراکز دارند که در زیر به برخی از این گلایه‌ها اشاره می‌کنیم:

*شهریه‌های بالا
*دریافت هزینه‌های مازاد
*مناسب نبودن آموزش‌های اجراشده
*اجبار برای شرکت در برخی کلاس های فوق برنامه و در نتیجه پرداخت هزینه مازاد
*تخصصی نبودن آموزش‌ها
*تجربه اندک بیشتر مربیان

همه این موارد مشکلاتی هستند که گلایه بیشتر خانواده ها را در برداشته اند.

مهدکودک در مقابل نام های رنگارنگ

این روزها علاوه بر مهدهای کودک در شهرهای بزرگ کشور مراکز دیگری وجود دارند که با اسامی اغواکننده‌ای که تخصص خود را در زمینه شکوفایی خلاقیت و استعداد کودکان خلاصه می‌کنند، کار مهدهای کودک را انجام می‌دهند، مراکزی که به‌منظور درآمد و سود بیشتر خود برنامه‌ها و فعالیت‌های غیرکارشناسی شده و مقارن با نظام تربیتی آموزشی ما را در این مراکز به اجرا در می‌آورند.

البته نمی توان گفت که تمامی این مراکز فعالیت و برنامه های نامناسبی را اجرا می کنند ولی نکته مهم این است که فعالیت این مراکز که با تربیت و آموزش کودکان و همچنین آرامش روحی روانی آنها و والدین آنها سروکار دارد می تواند آسیب ها و ضررهای جبران ناپذیری به این خانوادها و فرزندان آنها و در نهایت امر به جامعه وارد کند.

مهدکودک زیر پرچم سایر ارگان‌ها

براساس بنده یک قانون ماده ۲۶ تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، بهزیستی متولی صدور مجوز برای مهد کودک ها و تنها ارگانی است که اجازه فعالیت در این حوزه را دارد.

اما با این وجود ارگان های دیگری نیز این روز ها و به خصوص در سال های نه چندان دور اقدام به تاسیس مراکز نگهداری کودکان تحت عنوان مهد های کودک می کنند.
با این حال به دلیل برخی محدودیت های نظارتی که این ارگان ها و سازمان ها برقرار کرده اند و بهزیستی با مشکلات زیادی در جهت نظارت بر این مراکز مواجه شده است که این خود سبب بروز مسایل و مشکلات فراوانی در این مراکز بوده اند.

ایمنی مهدهای کودک

رعایت نکات ایمنی یکی از مسایل مهم در مراکز نگهداری و مهد های کودک است نکاتی که متاسفانه در خیلی از این مراکز و مهدها پیش پاافتاده و ساده در نظر گرفته می شود و باعث به وجود آمدن حوادث دردناکی در این مراکز شده است .

مهم‌ترین فاکتورهای ارزیابی ایمنی در مهدهای کودک که نهادهای نظارتی به آن توجه داشته باشند، موارد زیر هستند:

*سطح فضای بازی
*طراحی وسایل
*مراقبت و نگهداری از وسایل

به‌طور حتم در بحث ایمنی مهدهای کودک، نیاز به توجه ویژه خانواده ها است و باید هوشیاری لازم را در مورد مسایل ایمنی فرزندانشان در نظر گیرند تا از بروز حوادث دلخراش در این راستا جلوگیری شود.

مهدکودک و نقش آن در هویت‌یابی

همانطور که گفته شد مهدهای کودک نقش به‌سزایی در شکل‌گیری هویت و شخصیت فرزندان دارند متاسفانه در برخی از این مراکز، برنامه‌ها و فعالیت‌ها با آموزه‌های دینی و ملی کشور ما همخوانی ندارد.

وجود سمبل‌ها و شخصیت‌های عروسکی و انیمیشنی روز دنیا در خلال برنامه‌های آموزشی و بازی‌های کودکان باعث کم شدن رغبت فرزندان و خانواده‌ها نسبت به سمبل‌ها و شخصیت‌های ایرانی اسلامی و قصه‌های آموزنده از این دست شده است که متاسفانه هم خانواده‌ها و هم مسئولان نسبت به این موضوع توجه لازم را ندارند.

اهمیت این موضوع تاحدی است که مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای دولت به لزوم رسیدگی و بررسی مهدکودک‌ها اشاره فرمودند و تاکید کردند:«و هوشیار باشیم؛ من چند روز قبل از این، در صحبت گفتم که این‌ها در صدد نفوذند، در صدد رخنه کردنند؛ این رخنه از جاهای مختلفی ممکن است باشد؛ مواظب باشید. یک وقت آدم خبر می‌شود که فرض بفرمایید فلان سازمان آمده یک بخشی از مجموعه‌ فرهنگی ما را – مثلاً فرض کنید مهدکودک‌ها را – به یک شکل خاصی دارد هدایت می‌کند؛ این را آدم می‌فهمد، بعد که نزدیک می‌شود می‌بیند کار خطرناکی و کار بزرگی است [امّا] آدم توجه نداشته؛ این‌ها رخنه است؛ در زمینه‌های گوناگون؛ در زمینه‌های اقتصادی، در رفت‌وآمدها، در همه دستگاه‌ها؛ یکی این مسئله صراحت است.»

بهزیستی و راهکارهای موجود

در سال های اخیر و با سپردن بحث متولی گری به بهزیستی این سازمان تلاش های بسیار زیادی را در زمینه رفع مشکلات و ساماندهی به این مراکز کرده است.
تعیین نرخ مصوب شهریه ها، برنامه های آموزشی، برقراری نظام ارزشگذاری و تقویت بخش های نظارتی از جمله این اقدامات این سازمان بوده است که هم در رفع مشکلات این مراکز و هم به ترغیب خانواده های بیشتری برای استفاده از مهدکودک ها پرداخته است ولی با این همه حل مشکلات این مراکز نیازمند همکاری بین همه نهادهای دخیل است.

مهدکودک ها و داستانی بی پایان

آنچه که مسلم است طی سال های گذشته و با توجه به افزایش رشد قشر شاغل جامعه مهدهای کودک به یکی از مراکز مهم و تاثیر گذار جامعه امروزی بدل شده است.

خانواده‌هایی که به دلیل مشغله‌های فراوان و درگیری در زندگی شهرنشینی کودکان خود را در یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی که نقش مهم و ویژه‌ای در شکل‌گیری شخصیت و تربیت آنها دارد به این مراکز و مهدها می‌سپارند.

در این بین و در سلامت کاری این مهدها نمی توان فقط یک نهاد را مسئول نظارت و رسیدگی به امور این مراکز دانست و خانواده ها هم باید توجه ویژه ای به این مراکز داشته باشند و نقش نظارت خود را به خوبی ایفا کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده + 1 =