کد خبر : 8225
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
-

قاری قرآنی که تا لحظه مرگ دست از تلاوت برنداشت

در میان علاقه‌مندان به قرآن به لقب «شهیدالقراء» مفتخر شد. در اواخر عمر، پزشکان به دلیل بیماری او را از تلاوت برحذر داشتند اما این قاری برجسته مصری تا واپسین روزهای عمر به تلاوت ادامه داد.

صفحه «نغمه‌های بهشتی» ویژه معرفی قاریان برجسته جهان اسلام در khamenei.ir به راه افتاده است.

در این صفحه گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره برخی از قاریان جهان اسلام از جمله «عبدالفتاح شعشاعی»، «مصطفی اسماعیل»، «ابوالعینین شعیشع»، «محمد صدیق منشاوی»، «عبدالباسط»، «مصطفی غلوش» و «شحات‌‌انور» آمده است.
قاری قرآنی که تا لحظه مرگ دست از تلاوت برنداشت
در قسمتی دیگر نیز در کنار بیانات رهبری درباره این قاریان برجسته؛ زندگی‌نامه، تصاویر، صوت و فیلم تلاوت آن‌ها قرار گرفته است که در ادامه به معرفی استاد «محمدصدیق منشاوی» می‌پردازیم.
قاری قرآنی که تا لحظه مرگ دست از تلاوت برنداشت
شهیدالقراء/ قاری قرآنی که تا لحظه مرگ دست از تلاوت برنداشت

شیخ محمدصدیق منشاوی
استاد محمد صدیق منشاوی در سال ۱۲۹۹شمسی در شهر منشاه مصر زاده شد. پدرش شیخ صدیق منشاوی از قاریان قرآن بود که گفته‌اند هیچگاه برای تلاوت‌هایش پول نمی‌گرفت. محمدصدیق با تشویق و تعلیم پدر به آموزش معارف قرآنی و تعلیم قرائت‌های مختلف پرداخت و مانند دیگر قاریان مصری با حفظ کل قرآن کریم وارد عرصه تلاوت شد. او به قرائات سبعه و عشره و راویان تسلطی کامل داشت. شیخ محمدصدیق، به واسطه زندگی کوتاهش به کشورهای محدودی مسافرت کرده است. در اواخر عمر، پزشکان به دلیل بیماری او را از تلاوت برحذر داشته بودند اما استاد منشاوی نمی‌توانست که از قرآن و خواندن آن دور بماند. برای همین، تا واپسین روزهای عمر به تلاوت ادامه داد تا بیماری‌اش شدت یافت و در سن ۴۹ سالگی، از دنیا رفت. از این رو در میان علاقه‌مندان به قرآن به لقب «شهیدالقراء» مفتخر شد. تلاوت‌های جاودانه‌ای از منشاوی به‌جای مانده که او را در زمره مشهورترین قاریان جهان اسلام قرار داده است. محمودصدیق برادر او هم از قاریان مشهور مصر است که به شیوه برادر تلاوت می‌کند. محمودصدیق در سال ۱۳۷۰به ایران سفر کرده و با رهبر معظم انقلاب هم دیدار داشته است.
قاری قرآنی که تا لحظه مرگ دست از تلاوت برنداشت
منشاوی در اوج دنیای تلاوت است
«من گمان نمى‌کنم درهیچ ارتشى ما داشته باشیم کسانى را که مثل قراء بزرگ قرآن بخوانند. این قرایى که این آقایان شبیه آنها مى‌خوانند، جزو قراء درجه یک‌اند مثل مرحوم منشاوى، این‌ها کسانى هستند که در دنیاى قرآن‌خوانى آن اوج‌ها هستند. فرزندان ما کم و بیش شبیه آنها و مثل آنها دارند مى‌خوانند. البته نمى‌خواهم حالا جورى بگویم که خیال کنند حتما دیگر به اوج رسیدند، نه هنوز اینها جا دارند براى پیش رفتن خیلى باید کار بکنند، اما در آن خط‌اند، در آن روال دارند حرکت مى‌کنند؛ این خیلى مهم است». [بیانات رهبری در ۱۳۶۳/۱۱/۲۴]قاری قرآنی که تا لحظه مرگ دست از تلاوت برنداشتقاری قرآنی که تا لحظه مرگ دست از تلاوت برنداشت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − دو =