کد خبر : 6385
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
-

والدین تخلفات مدارس در فصل ثبت‌نام را گزارش دهند

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران گفت:‌ کلاس‌های فوق برنامه‌ مدارس دولتی و هیئت امنایی باید خارج از ساعات رسمی و مصوب مدرسه برگزار شود و شرکت دانش‌آموزان در آن اختیاری است. خانواده‌ها درصورت مشاهده تخلف مدارس شکایات خود را اعلام کنند.

به گزارش علویون؛ مسعود ثقفی امروز با حضور در شبکه خبر در خصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس اظهار داشت: هم‌اکنون ۵ نوع مختلف مدارس را شاهد هستیم که شامل مدارس دولتی عادی، هیئت امنایی، نمونه دولتی، تیزهوشان و غیردولتی هستند و بیشترین مدارس ما جزء مدارس عادی دولتی است.

وی افزود: هر کدام از انواع مدارس شرایط خاص خود را دارند به عنوان مثال در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان، آزمون ورودی وجود دارد. مدارس شاهد عمدتا از خانواده‌های شهدا و ایثارگران ثبت‌نام می‌کنند و محدوده جغرافیایی شرط ثبت‌نام در مدارس دولتی و هیئت امنایی است.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: محدوده‌ بندی‌های ایجاد شده برای ثبت‌نام در مدارس دولتی و هیئت امنایی با هدف ایجاد توازن در تقسیم‌بندی دانش‌آموزان و استفاده از امکانات موجود است.

ثقفی بیان کرد: مدارس هیئت امنایی کاملا مشابه مدارس دولتی عادی فعالیت می‌کنند و شرایط ثبت‌نام در آنها مشابه با مدارس دولتی است، یعنی برای ثبت‌نام آزمون ورودی و شرط معدل ندارند، همچنین این مدارس نباید هزینه‌ای را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: تنها تفاوت مدارس هیئت امنایی با مدارس دولتی در نحوه مدیریت آنهاست، به عنوان مثال در هیئت امنا از خیران مدرسه‌ساز یا دستگاه‌های اجتماعی مانند شهرداری و شورای شهر استفاده می‌شود تا بخشی از هزینه‌های مدرسه را تامین کنند.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه همان‌طور که مدارس دولتی عادی برای برگزاری فعالیت‌های فوق‌برنامه مجوز دارند، مدارس هیئت امنایی نیز مجوز برگزاری فوق‌برنامه‌ها را دارند،‌افزود: فوق‌برنامه‌های مدارس هیئت‌امنایی باید به تایید هیئت امنا رسیده و شرکت دانش‌آموزان در آن داوطلبانه است، تحمیل فوق برنامه‌ها در مدارس دولتی عادی و هیئت امنایی تخلف بوده که با آن برخورد می‌شود.

ثقفی با اشاره به اینکه فوق‌برنامه‌ها در مدارس هیئت امنایی باید تابع شرایط قانونی فعالیت‌های فوق‌برنامه باشد، خاطرنشان کرد: کلاس‌های فوق برنامه‌ باید خارج از ساعات برنامه مصوب و رسمی مدرسه تشکیل شده و کاملا اختیاری باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که دانش‌آموزان شرکت‌کننده در کلاس‌های فوق‌ برنامه ممکن است به لحاظ سطح علمی از دانش‌آموزانی که در این کلاس‌ها شرکت نمی‌کنند، بالاتر باشند و این موضوع به روند آموزش در کلاس درس لطمه می‌زند، گفت: هدف اصلی کلاس‌های فوق برنامه تقویت دانش‌آموزانی است که در ساعات مصوب رسمی مدرسه به حد استاندارد نمی‌رسند.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر اینکه برگزاری فوق برنامه‌ها در ساعات رسمی فعالیت مدرسه تخلف است، در خصوص شهریه مدارس اظهار داشت: هر سال در فصل ثبت‌نام اعلام می‌کنیم که دریافت شهریه توسط مدراس دولتی عادی تخلف است اما از سوی دیگر شاهد هستیم که برخی مدارس تخلف کرده و اقدام به دریافت شهریه می‌کنند.

ثقفی ادامه داد: بحث مشارکت مردم در اداره مدارس موضوع جدیدی نیست، هم‌اکنون مدارسی را داریم که هزینه‌هایی را از مردم دریافت می‌کنند ولی هیچ خانواده‌ای شکایت نمی‌کند. معتقدیم اگر دریافت هزینه از خانواده‌ها به شکل صحیحی انجام شود، مردم رضایت بیشتری داشته و امور مدرسه نیز به شکل مناسبی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: مدارس شاهد، غیردولتی و تیزهوشان شهریه مصوب دارند. هم‌اکنون در مدارس دولتی عادی ۹۳ تا ۹۵ درصد هزینه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود. در حقیقت هزینه اصلی این مدارس شامل حقوق و دستمزد است که این بخش توسط دولت تامین می‌شود و بخش اندکی از هزینه‌ها باقی می‌ماند که باید توسط کمک‌های مردمی یا سرانه پرداخت شده به مدارس تامین شود.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران تاکید کرد: کمک‌های مردمی به مدارس اگرچه حجم کوچکی از هزینه‌های مدرسه را شامل می‌شود اما در پیشرفت روند مدرسه موثر است. البته دریافت کمک‌های مردمی از خانواده‌ها باید کاملا اختیاری باشد یعنی مدیر مدرسه در ابتدای سال با برگزاری جلسه‌ای هزینه‌های مدرسه را برای خانواده‌ها تشریح کند و اعلام کند هر فردی که تمایل دارد به مدرسه کمک مالی داشته باشد.

ثقفی ادامه داد: جنبه اختیاری بودن کمک‌های مردمی باید رعایت شود و برای این موضوع عدد و رقم از سوی مدارس مشخص نشود.

وی با اشاره به اینکه والدین در صورت مشاهده تخلف مدیران مدارس این موضوع را گزارش کنند، عنوان کرد: هم‌اکنون یکی از مشکلات این است که والدین در مواجهه با تخلفات آن را گزارش نمی‌کنند. واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در تمام مناطق آموزش و پرورش شهر تهران فعال است، همچنین خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت آموزش و پرورش شهر تهران به صورت الکترونیکی شکایت خود را طرح کنند.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: شماره تماس ۰۹۱۲۱۵۴۰۶۴۰ آماده دریافت شکایات مردمی است و خانواده‌ها می‌توانند صدا و فیلم خود را به این شماره ارسال کنند که ظرف مدت ۷۲ ساعت به این شکایات رسیدگی خواهد شد.

 

منبع: تسنیم

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − نوزده =