کد خبر : 4079
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸
-

واکنش های منطقه ای به توافق لوزان

ساعتی پس از اعلام بیانیه لوزان و توافق ایران و ۱+۵ بر سر کلیات توافق جامع هسته‌ ای، موجی از واکنش‌ ها در گوشه و کنار جهان در این زمینه مطرح شد.

به گزارش علویون؛ پس از ۱۵ ماه از توافق «برنامه اقدام مشترک» در ژنو، ایران و ۱+۵ دیشب (۱۳ فروردین ۱۳۹۴) توانستند به بیانیه سیاسی با عنوان «مولفه‌های برنامه جامع اقدام مشترک»  که در واقع مبانی مورد توافق برای پایه‌ریزی متن توافق نهایی بود دست یابند.

 

این خبر موافقان و مخالفان در خارج از ایران  را مجبور به واکنش کرد.

«عراق»

سومریه نیوز اعلام کرد: وزیر امور خارجه عراق از توافق به عمل آمده میان ایران و پنج به علاوه یک استقبال کرد و آن را کمک کننده به صلح و ثبات دانست.
ابراهیم الجعفری در نشست خبری در بغداد گفت: هر بحرانی در منطقه خاورمیانه به منزله تحولی جدید است که به صلح و امنیت کمک می کند.برای ما مهم است که همه آنچه بحران آفرین است حل و فصل شود.ایران در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی کند و هرگز دخالت در امور داخلی خود را نیز نمی پذیرد.
«ترکیه»

همچنین وزیر امور خارجه ترکیه گفت: از تفاهم به دست آمده میان ایران و قدرت‌های جهانی در لوزان استقبال می‌کنیم.
به نوشته روزنامه «تودی زمان»، مولود چاووش اوغلو افزود: ما امیدواریم تهران بتواند تا مهلت ۳۰ ژوئن (برابر با ۱۰ تیر ۱۳۹۴) به توافق هسته‌ای نهایی دست پیدا کند.

«روسیه»

روسیه هم با استقبال از این بیانیه مشترک، آن را گامی مثبت برای امنیت خاورمیانه دانست.

روسیه همچنین خواستار برداشته شدن فوری تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران شده است. مسکو علاوه بر این تصریح کرده است که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران باید هرچه سریعتر برداشته شوند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، سرگئی ریابکوف معاون وی و همین‌طور وزارت خارجه روسیه هریک  جداگانه به این توافق واکنش نشان داده و از آن استقبال کرده‌اند.

لاوروف با بیان اینکه شانس زیادی برای حصول توافق جامع وجود دارد، در مورد تفاهمات لوزان گفت: نتیجه مذاکرات ایران دلگرم‌کننده است. اکنون چارچوبی سیاسی برای توافق آینده شکل گرفته است.

وی افزود: موافقتنامه جدید در مورد ایران، راهکارهای مسائل اصلی را مشخص می‌کند. اسناد توافق جامع در مورد برنامه هسته‌ای ایران پیش از ۳۰ ژوئن (۹ تیر ماه) توسط کارشناسان ارائه خواهد شد.»

«عربستان»

از سوی دیگر، ملک سلمان پادشاه عربستان نیز «ابراز امیدواری کرد که دستیابی به توافق نهایی الزام آور منجر به تقویت امنیت در منطقه و جهان شود».
«رژیم صهیونیستی»
در این میان صهیونیست‌ها هم بیکار ننشستند. یک مقام صهیونیست که نام فاش نشده بود در گفتگو با روزنامه هاآرتص با بیان اینکه «اشتباه تاریخی» روی داده که جهان را به جایی خطرناک‌تر بدل خواهد کرد، گفت: «بیانیه لوزان، چارچوبی بد را برای مذاکرات مشخص کرد که به توافقی بد منجر می‌شود… این چارچوب، به برنامه هسته‌ای ایران مشروعیت می بخشد، برنامه‌ای که فقط به سمت ساخت سلاح هسته‌ای سوگیری دارد.»

بنیامین نتانیاهو هم پس از آنکه ایران و ۱+۵ کشور دیشب اعلام کردند بر سر مولفه‌های راهکارهای توافق جامع به تفاهم رسیده‌اند، بیانیه‌ای صادر کرده و گفت: توافقی که بر اساس این چارچوب باشد، موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند… گزینه جایگزین، این است که محکم ایستاده و فشارها به ایران را افزایش دهیم، تا جایی که یک توافق بهتر حاصل شود.

وی همچنین در گفتگو با باراک اوباما، رئیس‌ جمهور آمریکا، بار دیگر گفت با توافق هسته‌ای با ایران «به شدت مخالف است.»

 

منبع: شبکه خبر

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش − یک =