کد خبر : 3839
تاریخ انتشار : شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
-

حمایت همه جانبه انگلیس از عربستان/ لزوم فشار سنگین بر ایران

کامرون به پادشاه عربستان اطمینان داد در حالی که مذاکرات درباره ظرفیت های هسته ای ایران ادامه دارد؛ انگلیس هرگز با توافقی که جلو دستیابی ایران را به سلاح های هسته ای نمی گیرد،‌ موافقت نخواهد کرد.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد: نخست وزیرانگلیس و ملک سلمان پادشاه عربستان روز جمعه در خصوص اقدام نظامی عربستان در یمن و برنامه هسته ای ایران تلفنی گفتگو کردند.

این نخستین تماس تلفنی سران دو کشور از زمان پادشاهی ملک سلمان در بطن رویدادهای بی ثبات کننده اخیر و خشونت ها در یمن بود.

دیوید کامرون در بخشی از این گفتگوی تلفنی به پادشاه عربستان اطمینان داد در حالی که مذاکرات درباره ظرفیت های هسته ای ایران ادامه دارد؛ انگلیس هرگز با توافقی که جلو دستیابی ایران را به سلاح های هسته ای نمی گیرد،‌ موافقت نخواهد کرد.
نخست وزیر انگلیس در این تماس تلفنی از ملک سلمان برای به حضور پذیرفتن وزیر امور خارجه انگلیس در اوایل این هفته به منظور گفتگو درباره اوضاع یمن و ایران، که به گفته هر دو طرف بسیار مفید بود، تشکر کرد.
نخست وزیر انگلیس بر حمایت سیاسی این کشور از اقدام عربستان در یمن تاکید کرد و گفت:عربستان حق داشت برای جلوگیری از تجاوز نیروهای انصارالله و حمایت از رئیس جمهور هادی و دولت مشروع وی هر کاری را که لازم است انجام دهد.
سران دو کشور از این ابراز نگرانی کردند که اقدام نیروهای انصارالله به تشدید تروریسم و افراط گرایی می انجامد و گروه القاعده در شبه جزیره عربی و داعش را قادر می سازد جای پایی در یمن پیدا کند، که این نیز تهدیدی جدی برای هر دو کشور عربستان و انگلیس خواهد بود.

کامرون تاکید کرد، انگلیس هر کاری بتواند انجام می دهد تا از سعودی ها برای جلوگیری از تحقق چنین چیزی پشتیبانی کند.

وی همچنین آمادگی انگلیس را برای پشتیبانی بیشتر از عربستان اعلام کرد. ملک سلمان نیز از این موضع انگلیس استقبال کرد.

نخست وزیر انگلیس همچنین از ملک سلمان خواست بر نیروهای انصارالله، علی عبدالله صالح (رئیس جمهور سابق یمن) و ایران فشار سنگین غیرنظامی وارد کند تا از لبه پرتگاه عقب بکشند و با حسن نیت وارد فرایندی سیاسی شوند.

 

عربستان با حمایت امریکا و متحدان غربی و عربی اش، به منظور سرکوب مردم یمن و جلوگیری از سقوط حکومت دست نشانده سعودی ها، به یمن تجاوز کرده و طی روزهای اخیر، چند مرکز غیرنظامی این کشور را بمباران کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + 1 =