کد خبر : 3773
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۶
-

عربستان سعودی مناطقی را در یمن بمباران کرد/ تشکیل نیروی متحد کشورهای عرب در دستور کار اتحادیه عرب/ بمباران اهدافی در استان تعز

کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای از این اقدام حمایت کرد.

به گزارش علویون از باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از “رویترز،” عربستان سعودی مناطقی از یمن را که تحت کنترل نیروهای مردمی انصارالله قرار دارد بمباران کرد. کمی پس از آن که سفیر عربستان در واشینگتن از آغاز مداخله نظامی این کشور و متحدانش در یمن خبر داد، چندین هواپیما به فرودگاه صنعا و پایگاه هوایی نظامی آن حمله کردند. بنا بر اعلام سفیر عربستان در واشینگتن، ۱۰ کشور — از جمله کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و مصر، پاکستان، اردن، مراکش و سودان — در این ائتلاف حضور دارند.

 

کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای از اقدام نظامی عربستان و هم‌پیمانان‌اش در یمن حمایت کرد و “باراک اوباما” اجازه اعطای کمک فنی و اطلاعاتی آمریکا را به این عملیات صادر کرد.

بنا بر اعلام منابع بیمارستانی یمن، تا کنون ۲۲ نفر در این حملات جان خود را از دست داده‌اند و دست‌کم ۳۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

برخی منابع نزدیک به جنبش انصارالله یمن نیز از سقوط ۲ فروند هواپیمای عربستان در یمن خبر می‌دهند.

— ۱۰:۰۶ بامداد: خبرگزاری اسپوتنیک از تجمع هزاران نیروی مردمی و عضو جنبش انصارالله در مرز عربستان و یمن خبر داد.

— ۱۰:۱۷: شبکه “پرس تی‌وی” از فرود نیروهای عربستان و چترباز‌های این کشور در عدن خبر داد.

— ۱۰:۳۵: خبرگزاری “اسپوتنیک” گزارش داد حملات هوایی ائتلاف عربستان به صنعا — پایتخت یمن — فرودگاه بین‌المللی، یک پایگاه هوایی و قصر رئیس‌جمهور را هدف قرار داده است.

— ۱۰:۳۷: “اسپوتنیک” گزارش داد ساکنان صنعا از بیم حملات هوایی از منازلشان خارج نمی‌شوند. مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات صنعا عملاً تعطیل شده است.

— ۱۰:۴۰: شبکه “پرس تی‌وی” خبر داد: عربستان و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند عملیات نظامی در یمن تا دستیابی به اهداف مشخص ادامه خواهد یافت.

— ۱۰:۴۱: “پرس تی‌وی” خبر داد: تا کنون دست‌کم ۱۳ نفر در حملات هوایی عربستان به یمن جان خود را از دست داده‌اند.

— ۱۰:۴۵: شبکه “بی‌بی‌سی” به نقل از برخی منابع خبر داد: طرفداران دولت مستعفی و رئیس‌جمهور فراری یمن، فرودگاه شهر “عدن” را از نیروهای مردمی و جنبش انصارالله بازپس گرفتند.

۱۱:۰۶: شبکه “العربیه” خبر داد: “محمدعلی الحوسی” — رئیس شورای انقلابی نیروهای مردمی و جنبش انصارالله — در حملات هوایی عربستان سعودی زخمی شد.

— ۱۱:۵۶: شبکه “العربیه” خبر داد: صدور فرمان حملات هوایی به یمن به دست “ملک سلمان” — پادشاه عربستان.

— ۱۲:۱۳: شبکه “العربیه” خبر داد: آسمان یمن در کنترل نیروی هوایی عربستان.

— ۱۲:۱۷: شبکه “العربیه” خبر داد: مقامات اردنی از اظهار نظر درباره احتمال استفاده از اراضی این کشور برای حمله به یمن امتناع کردند.

— ۱۳:۰۰: شبکه “پرس تی‌وی” به نقل از تلویزیون دولتی یمن خبر داد: “منصور هادی — رئیس‌جمهور فراری یمن — به عمان گریخته است.

— ۱۳:۱۹: شبکه “العربیه” خبر داد: پرواز هواپیما‌های غیر‌نظامی به ۷ فرودگاه در جنوب عربستان متوقف شد.

— ۱۳:۴۴: شبکه “العربیه” خبر داد: “منصور هادی” — رئیس‌جمهور فراری یمن — احتمالاً هنوز در شهر جنوبی عدن به سر می‌برد و از آنجا حملات متحدانش را به یمن دنبال می‌کند.

— ۱۳:۴۹: شبکه “العربیه” خبر داد: عربستان پرواز به تمامی فرودگاه‌های نزدیک مرز یمن را متوقف کرد.

— ۱۳:۵۱: شبکه “العربیه” خبر داد: یمن امکان دسترسی به تمامی بنادر خود را متوقف کرد.

— ۱۴:۱۱: خبرگزاری “اسپوتنیک” خبر داد: آمار کشته‌شدگان حملات هوایی ائتلاف عربستان به صنعا به ۶۵ نفر رسید.

— ۱۴:۲۲: خبرگزاری “اسپوتنیک” گزارش داد: عمان به “منصور هادی” — رئیس‌جمهور فراری یمن — اجازه ورود نداد و وی پس از آن مجبور شد به یمن بازگردد.

— ۱۴:۳۴: شبکه “العربیه” خبر داد: مصر همزمان با ادامه بمباران یمن، تمامی پرواز‌های خود را به این کشور لغو کرد.

— ۱۴:۴۴: شبکه “العربیه” خبر داد: انگلیس هم از ائتلاف عربستان برای حمله به خاک یمن حمایت کرد.

— ۱۴:۴۹: شبکه “العربیه” خبر داد: حمایت فرانسه از ائتلاف عربستان برای حمله به خاک یمن.

— ۱۶:۱۹: شبکه “العربیه” گزارش داد: اتحادیه عرب مجوز مداخله نظامی ائتلاف عربستان را در یمن صادر کرد. “جان کری” — وزیر خارجه آمریکا — نیز از اعضای اتحادیه عرب برای مداخله نظامی در یمن قدردانی کرد.

— ۱۷:۴۷: شبکه “العربیه” خبر داد: وزیر امور خارجه عراق مخالفت خود را با عملیات ائتلاف عربستان در یمن اعلام کرد. پیش از این نیز اتحادیه اروپا مداخله نظامی را برای حل بحران یمن مناسب ندانسته بود.

— ۱۸:۰۷: شبکه “العربیه” خبر داد: چندین وب‌سایت متعلق به جنبش انصارالله چهارشنبه شب و ساعاتی پیش از آغاز حمله ائتلاف عربستان به یمن از دسترس خارج شد.

— ۱۸:۳۴: خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ۱۸ نفر در درگیری نیروهای طرفدار دولت مستعفی یمن و اعضای جنبش انصارالله نزدیک شهر عدن جان خود را از دست دادند.

— ۱۹:۱۰: خبرگزاری فرانسه گزارش داد: حزبالله لبنان حمله ائتلاف عربستان را به یمن محکوم کرد.

— ۱۹:۱۶: شبکه “پرس تی‌وی” گزارش داد: کویت تدابیر امنیتی را به دلیل نگرانی از تحولات یمن در زیرساخت‌های نفتی خود تشدید کرد.

— ۱۹:۵۲: خبرگزاری “آسوشیتد پرس” گزارش داد: عربستان و مصر مهمترین نقش را در عملیات زمینی احتمالی در یمن ایفا خواهند کرد.

— ۱۹:۵۸: شبکه “العربیه” گزارش داد: عربستان تدابیر امنیتی را در پالایشگاه‌های نفت و شهرهای مختلف کشور تشدید کرد.

— ۲۰:۲۷: شبکه “پرس تی‌وی” خبر داد: روسیه حمله ائتلاف عربستان را به یمن به شدت تقبیح کرد.

— ۲۰:۳۳: شبکه “العربیه” خبر داد: ترکیه ممکن است از حمله ائتلاف عربستان به یمن حمایت لوجستیکی به عمل آورد.

— ۲۱:۰۶: شبکه “العربیه” خبر داد: “منصور هادی” — رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن — برای شرکت در جلسه “اتحادیه عرب” عدن را به قصد قاهره ترک کرد.

— ۲۱:۲۰: خبرگزاری “اسپوتنیک” به نقل از “جان مک‌کین” — سناتور جمهوریخواه: حملات هوایی عربستان در یمن نشانه ضعف رهبری آمریکاست.

— ۲۱:۳۴: شبکه “العربیه” خبر داد: “منصور هادی” — رئیس جمهور فراری یمن — وارد ریاض شد. او قرار است برای شرکت در جلسه اتحادیه عرب به قاهره سفر کند.

— ۲۱:۳۶: شبکه “العربیه” خبر داد: هواپیما‌های ائتلاف عربستان اهدافی را در استان “تعز” یمن بمباران کردند. یک پایگاه هوایی در میان اهداف این حمله به چشم می‌خورد.

— ۲۲:۰۱: شبکه “العربیه” خبر داد: اتحادیه عرب طرح نیروی واحد کشورهای عربی را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

— ۲۲:۰۳: خبرگزاری “اسپوتنیک” به نقل از مقامات روس: اقدام کشورهای عرب بر ضد یمن به حل مشکل کمکی نمی‌کند.

— ۲۲:۳۳: شبکه “پرس تی‌وی” خبر داد: چین نسبت به رخدادهای اخیر یمن عمیقاً ابراز نگرانی کرد و گفت‌وگوی طرفین را خواستار شد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 4 =