کد خبر : 2460
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
-

برنامه مشترک ترکیه و آمریکا برای آموزش شورشیان سوریه

دیدارهایی بین مسئولان ترکیه ای و مسئولان آمریکایی در راستای اجرای طرح تربیت و تجهیز نیروهای تروریستی جدید که از آنان به عنوان مخالفان معتدل یاد می شود، صورت گرفته و طرفین توافقات نهایی را درباره این موضوع انجام داده اند.

به گزارش علویون؛ تانژو بیلگیچ» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه روز گذشته طی کنفرانسی خبری با بیان این که دیدارهای مسئولان ترکیه ای با مسئولان آمریکایی در راستای همکاری استراتژیک برای حل موضوع سوریه انجام می شود، گفت: طرح تربیت و تجهیز تروریست های جدید با نام مخالفان معتدل به مرحله نهایی رسیده است و قرار است مرحله اجرایی و آموزش مخالفان از ماه مارس آغاز شود.

وی گفت: در روزهای آینده توافق نامه های مربوط به این همکاری از سوی طرفین مورد امضا قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در پاسخ به این سوال که واکنش ترکیه در برابر تاسیس پایگاه نظامی آمریکا در منطقه اربیل که با نام مبارزه در برابر داعش انجام می گیرد، چیست؟ گفت: علامت سوال های قابل توجهی درباره این مسئله وجود دارد.

براساس اطلاعاتی که چند هفته پیش در رسانه های ترکیه افشا شد، سازمان جاسوسی آمریکا سالها است که در شهرهای مختلف ترکیه خصوصا در شهرهای «هاتای» و «آدانا» که در نزدیکی مرزهای سوریه و ترکیه قرار دارند، دارای پایگاه هایی است که وظیفه آموزش به عناصر مورد اطمینان این سازمان را برعهده دارند. در این پایگاه ها اتباع کشورهایی مانند افغانستان، بوسنی، چچن، لیبی و بعضی کشورهای دیگر برای انجام عملیات های نظامی و اطلاعاتی در سوریه و سایر کشورهای منطقه مورد آموزش قرار می گیرند.

بر اساس اطلاعات درز کرده به بیرون، این پایگاه ها هم اکنون وظیفه شناسایی نیروهای قابل اعتماد برای حضور در برنامه تربیت و تجهیز ۵ هزار مخالف معتدل علیه حکومت بشار اسد و نیز نیروهای داعش در ترکیه را بر عهده گرفته اند.

«میشائیل ناگاتا» فرمانده عملیات های ویژه پنتاگون هفته پیش از آغاز عملیات های اطلاعاتی برای شناسایی افراد مورد اعتماد در این طرح خبر داده بود، اما هیچ گونه توضیحی در مورد روش های شناسایی این افراد ارائه نداده بود.

خبر وجود این پایگاه های اطلاعاتی در جنوب ترکیه در حالی منتشر می شود که آمریکا و ناتو دارای بیش از ۲۰ پایگاه نظامی برای نیروهای هوایی، زمینی و دریایی در خاک ترکیه هستند و هم اکنون تمام این پایگاه ها در حال فعالیت های اطلاعاتی و نظامی در سوریه برای ضربه زدن به دولت بشار اسد هستند.

منبع: ابنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − 7 =