کد خبر : 1662
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۵:۵۵
-

اردن در پاسخ به اقدام داعش "الریشاوی" و "الکربولی" را اعدام کرد

تلويزيون اردن اعلام کرد حکم اعدام “ساجده الريشاوی” و “زياد الکربولی” صبح امروز اجرا شد.

به گزارش علویون از باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری رویترز ؛ یک منبع امنیتی اعلام کرد : دولت اردن در واکنش به اقدام داعش در اعدام خلبان اسیر شده اردنی ، ساجده الریشاوی و همچنین زیاد الکربولی دو تن از اعضای القاعده را صبح روز چهارشنبه اعدام کرد .

الریشاوی بدلیل دست داشتن در حوادث مرگبار سال ۲۰۰۵ در عمان به اعدام محکوم شده بود . هفته گذشته تروریست های داعش تهدید کرده بودند که در صورت آزاد نشدن الریشاوی ، الکساسبه خلبان اسیر شده اردنی را خواهد کشت . دولت اردن موافقت خود را با معاوضه خلبان اردنی با الریشاوی اعلام کرده بود اما ابتدا اثبات زنده بودن ” الکساسبه ” پیش از مبادله را خواستار شد .
روز گذشته ( سه شنبه ) داعش ویدئویی را منتشر کرد که بر اساس آن خلبان اردنی زنده زنده سوزانده شده است . این در حالی است که تلویزیون دولتی اردن اعلام کرد که ” الکسباسه ” در ۳ ژانویه کشته شده بود و اکنون تنها فیلم اعدام وی منتشر شده است .
محمد المؤمنی، وزیر مشاور دولت در امور رسانه نیز در این باره اظهار داشت : پاسخ اردن به این اقدام داعش بسیار کوبنده و مخرب خواهد بود . هر کسی که به وحدت مردم اردن شک دارد ما ثابت خواهیم کرد که سخت در اشتباه است . این خلبان متعلق به قبیله یا استانی خاص در اردن نبود ، او پسر تمام اردنی ها بود ؛ اردنی هایی که متحد در کنار یکدیگر ایستاده اند .
گفتنی است الریشاوی در حملات القاعده به سه هتل در عمان ، پایتخت اردن در سال ۲۰۰۵ حضور داشته است . وی در آن زمان برای انفجار جلیقه انتحاری خود که بر تن داشت ناکام ماند اما بمب گذاری انجام شده موجب کشته شدن بیش از ۶۰  شهروند اردنی شد . این حادثه یکی از مرگبارترین حملات تروریستی در تاریخ عمان بوده است .
ملک عبدالله دوم به دلیل قتل خلبان اردنی سفر خود را به آمریکا نیمه تمام رها کرد اما پیش از بازگشت دیدار و گفتگویی کوتاه با باراک اوباما و جو بایدن در کاخ سفید در باره همین اقدام داعش داشت . اردن یکی از متحدان سرسخت ایالات متحده در غرب آسیا به شمار می اید که در حملات هوایی ائتلاف به اصطلاح ضدداعش به رهبری واشنگتن در سوریه نیز شرکت دارد .
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − هشت =