کد خبر : 1350
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
-

نماینده انگلیس: نباید بگذاریم امریکا، دوستان ما را فریب دهد

پارلمان انگلیس، متن مذاکرات کمیته امور خارجی مجلس با نمایندگان دولت این کشور درباره سیاست انگلیس در قبال ایران را که دو ماه پیش انجام شده بود، منتشر کرد. در این نشست، تاکید می شود که تکرار بدعهدی های پیشین، باعث تضعیف شدید غربگراهای ایران خواهد شد.

نماینده مجلس عوام انگلیس، راهکار بازگشت ایران به جایگاه سابقش در سیاست های انگلیس را توضیح داد.

به گزارش علویون؛ پارلمان انگلیس، متن مذاکرات کمیته امور خارجی مجلس با نمایندگان دولت این کشور درباره سیاست انگلیس در قبال ایران را که دو ماه پیش انجام شده بود، منتشر کرد. در این نشست، جک استراو، عضو کهنه کار مجلس عوام با اشاره به بدعهدی ها و خیانت های پیشین کشورش در قبال ایران، تاکید می کند که نباید اجازه داد، لابی صهیونیستی که بر سیاست های کلان امریکا سلطه دارد، بار دیگر با بدعهدی در قبال ایران، دوست داران غرب در ایران را تضعیف کند.

جک استراو، ادعا می کند که برخی در ایران، امیدشان به رسیدن به آینده بهتر را در غرب جستجو می کنند و بدون توجه به شرق یا جنوب، نگاه اولشان به امریکا و انگلیس است.

وی می افزاید: اگرچه افراد بسیاری در ایران اینگونه نیستند، اما گروهی نیز هستند که خواهان برقراری روابط با غرب هستند و تاثیر همان ها بود که باعث به قدرت رسیدن تعجب آور روحانی درژوئن ۲۰۱۳ شد. در کابینه کنونی ایران تعداد افرادی که در امریکا زندگی کرده و از دانشگاه‌های این کشور دکترا گرفته اند، از تعداد وزرای کابینه آمریکا بیشتر است.

جان بارون: البته این موضوع محدود به دولت فعلی نیست و پیش از این هم، این گروه تلاش زیادی برای نزدیکی با غرب نشان دادند، اما هر بار آنها فریب خوردند. من فقط به یک مورد اشاره می کنم و آن برخوردی بود که ما با ایران، پس از همکاری بدون پیش شرطشان درباره افغانستان، کردیم.

استراو در پاسخ گفت: بله، این واقعیت وجود دارد که ما هر بار به خاطر منافع کوتاه مدت خود، پاسخ خوبی به آنها نداده ایم. به ویژه پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، دولت وقت ایران کمک های بی نظیری به ما کرد که بدون آن، اشغال افغانستان و عقب راندن طالبان ممکن نمی شد، اما دستمزدی که گرفتند این بود که پریزیدنت بوش، ایران را محور شرارت نامید. متاسفانه اکنون نیز شواهد نگران کننده ای وجود دارد و من می ترسم که لابی اسرائیلی در هیات حاکمه امریکا، باعث شود که این بار هم ایرانی ها پاسخ بدی از اعتمادشان بگیرند.

این سیاستمدار کهنه کار انگلیسی می‌افزاید: با این حال، خبر خوب این است که در مذاکرات جاری، ایران به ما اعتماد دارد اما واضح است که دولت ایران نمی‌تواند توافق کند که غنی سازی حتی برای اهداف صلح‌آمیز هم نداشته باشد و ابعاد برنامه هسته ای اش، به قدری محدود شود که بسیاری از دانشمندان این کشور کنار گذاشته شوند.

استراو افزود: هر چقدر ما بیشتر بتوانیم توافق بکنیم، دولت فعلی ایران قوی‌تر خواهد شد و ما نیز بهتر خواهیم توانست به راه‌حلی برای سایر موارد دست یابیم.

وی ادامه داد: عکس این امر نیز صادق است و اگر هیچ چیز به آنها ندهیم و توافق منعقد نشود، اتحادیه اروپا ناچار می شود روی این واقعیت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تاثیر فراوانی بر بانک‌ها و نهادهای تجاری اروپا دارد، کار کند.

جک استراو

استراو با تاکید براینکه تنها راه برای بازگرداندن ایران به جایگاه قبلی اش در سیاست های انگلیس، حمایت و تقویت مقامات دوستدار امریکا و انگلیس در ایران است، اضافه کرد: یکی از مشکلات غرب و دوستان ما در ایران این است که قوه‌قضائیه انتخابی نیست، اما ما می توانیم با توافق هسته‌ای، دولت را در برابر دیگر نهادها تقویت کنیم و سپس با مطرح کردن مسائلی نظیر حقوق‌بشر، به سراغ قوه قضائیه و نهادهای دیگر برویم.

وی افزود: تنها راه برای حل مسئله ایران و بهبود وضعیت حقوق بشر، تقویت دوستانمان در ایران و تضعیف مخالفان و نیروهای شر است و عدم توافق با ایران، عکس این وضعیت را به وجود می‌آورد.

وزیر خارجه سابق انگلیس، نسبت به از دست رفتن فرصت این اقدامات هشدار می دهد و می‌گوید: با توجه به حقایق عینی در این منطقه که در حال وقوع هستند، نقش ایران در حال گسترش است و این به معنای آن است که باید به سرعت با ایران کار کرد.

 

منبع: شبکه خبر

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =