کد خبر : 839
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
-

عکس یادگاری با میدان رستم زاهدان/ تنه شاعر سیستانی به شاملو/ شعرخوانی با ندای وحدت

عباس قهرمان از شهیرترین شاعران زاهدان با ادبیاتی زیبا سیستان را به گونه‌ای توصیف کرد که بیابانکی در پایان لب به تمجید وی گشود و اشعار قهرمان را در قیاس با شاملو بسیار برجسته‌تر خواند.

به گزارش علویون؛ مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره شعر انقلاب شامگاه شب گذشته در زاهدان برگزار شد.

این مراسم با حاشیه های خواندی همراه بود که از آن جمله می توان به اجرای مسلط سعید بیابانکی اشاره کرد او برای دعوت از هر شاعر پیشینه ای بیان کرده و سپس شاعران را دعوت به شعر خواندن می کرد.

*عکس یادگاری با میدان رستم زاهدان

اما از دیگر اتفاقات این افتتاحیه سخنان یکی از بانوان شاعر بود که عنوان کرد: فرزندم مرا برای شرکت در این جشنواره ترغیب کرد چرا که او رستم را بسیار دوست دارد و از من خواسته که عکسی به یادگار از میدان رستم این استان به یادگار ثبت کنم.

اما حقیقتا شاعران سیستانی این مراسم با لهجه زیبای این استان سنگ تمام گذاشتند و اشعاری را با تسلط کامل و بعضا با معنای ابیات قرائت کردند.

*برنامه‌های مردمی را حوزه هنری باید برگزار کند

سخنان علیرضا قزوه نیز در نوع خود جالب توجه بود، او ضمن تاکید بر برگزاری مستر جشنواره ها از جمله جشنواره شعر انقلاب بیان کرد که در هند جشنواره‌ای با قدمت ۳۰۰ ساله هنوز هم با بیش از ۴۰ هزار نفر برگزار می شود.

مدیر مرکر آفرینش های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه حیف است برخی حرفها گفته نشود. گاهی حرفهایی هست که از جنس شعر است، افزود: ما در حوزه هنری چراغ‌هایی را روشن کردیم که با بودن و نبودن مدیران فعلی هم این چراغ‌ها روشن خواهد بود و ان شاء لله همین برنامه‌ها به دوره‌های سی‌ام و چهل‌ام و حتی صدم برسند.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری  با اشاره به پیاده روی اربعین گفت: در این جریان دیدیم مردم فقیر عراق تمام مسیر نجف تا کربلا را موکب زده بودند و از زائران پذیرایی می کردند. این یک واقعیت است که اگر رویدادها و حرکتهای فرهنگی بر شانه ثروتمندان باشد استمرار نخواهد داشت و باید برگزاری آن برشانه فقیران باشد. جایی که بتواند برنامه‌های مردمی از این جنس برگزار کند حوزه هنری است.

این مدیر حوزه هنری در سخنانی ضمن بیان این مطلب که امروز شاعران جوان میدان دار شعر انقلاب شده اند، عنوان داشت: اما نگرانی من در این زمینه از نسلی است که فکر می کنم اگرچه در شعر پا به پای نسل قبل می آید اما در خیلی چیزهای دیگر هنوز نتوانسته به سرآمدان نسل قبل برسند.

قزوه در این مراسم اشاره ای به سعید بیابانکی کرد و در جملاتی با این مضمون که همین آقای بیابانکی جوان چفیه به دوشش بود که شعر می خواند و آرزوش شهادت هم داشت و حالا طناز  شده گفت: شعر دهه شصت شعر پاک و پاکبازانه بود. نسل فعلی اگر می خواهد پا جای پای بزرگان نسل قبل بگذارد باید بی ادعایی را یاد بگیرد و باید بزرگی را به دیگران تعارف کند.

وی افزود: این نسل از جهت هوشیاری پا به پای نسل قبل پیش آمده اما دعا می کنم بتوانند از دیگر جهات هم جای بزرگان پیش از خود را حفظ کنند. دوره بسیار خوبی را می گذرانیم و فکر می کنم شعر انقلاب در سال های آینده اتفاقات بسیار خوبی را رقم خواهد زد.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در پایان شعر را خط شکن دانست و تاکید کرد: ادبیات همچنان پیشتاز است اما شعر می تواند خط شکند باشد و سبک ادبیات انقلاب را به وجود بیاورد. جوانان در این میدان باید از هم سبقت بگیرند و خیلی به دنبال مادیات نباشند. باید بایستیم و از داشته  ها دفاع کنیم و ان شاء الله بتونیم راهی برای دیگر هنرها باز کنیم.

در ادامه شاعران جوان مهمان از سراسر کشور به نوبت شعرخواندند که سهم بانوان بیش از شاعران مرود.

عباس قهرمان یکی از شهیرترین و برجسته ترین شاعران زاهدان با دعوت سعید بیابانکی به روی سن آمد ، او با ادبیاتی زیبا سیستان را به گونه‌ای توصیف کرد که بیابانکی در پایان لب به تمجید وی گشود و اشعار قهرمان را در قیاس با شاملو بسیار برجسته‌تر خواند.

محمدجواد آسمان شاعر جوان دیگری بود که ابتدا با لهجه ای جالب متنی را قرائت کرد که حاضران را شگفت زده کرد و در ادامه شعری خواند.

شعرهای این محفل در فضای انقلاب و دفاع مقدس بود که محمدحسین جعفریان یکی از داوران بخش نو و سپید بیرامون داوری ها عنوان کرد: آثار نزدیک به هم بود و داوری ها کمی با هم اختلاف داشت.

جواد محقق از دیگر داورانی بود که به صبغه جشنواره انقلاب اشاره کرد و در توصیفی ابراز داشت: در سال های پیش از انقلاب تعداد شاعرانی که به عنوان شاعران انقلاب می شد از آنها نام برد به عدد انگشتان یک دست هم نبود. در روزهای آغازین تشکیل حوزه هنری هم تعداد بسیار معدود و محدودی بودند دوستانی که جمع شدند تا شنگ بنای شعر انقلاب را بگذارند اما خیلی زود تعداد قابل توجهی از شاعران نام آور و جمع بسیاری از جوانان خوش استعداد به این جریان پیوستند و این کاروان همچنان ادامه دارد.

وی در خاتمه گفت: در حوزه ادبیات داستانی در سال های اخیر اتفاقات قابل توجهی رخ داده اما در حوزه شعر انقلاب همچنان فقیریم. وی در پایان تصریح کرد: به عنوان یکی از داوران این دوره از جشنواره می گویم که بارقه های امید بسیاری در این حوزه وجود دارد و می توان به آینده این جریان امیدوار بود.

عبدالسلام بزرگ زاده شاعر بلوچ با قرائت شعری با موضوع وحدت آغازگر شعرخوانی شب شعر انقلاب بود و پس از او رسول پیره از مهمانان جوان جشنواره برای خواندن شعر کوتاهی پشت تریبون رفت.

اکثر شاعران سیستانی اشعاری با مضمون میلاد نبی اکرم و هفته وحدت قرائت کردند. که تشویق و تحسین حضار را در برداشت.

فریبا یوسفی، عباسعلی صباغ زاده، رستم عجمی، شیما زنگنه، خدابخش صفادل، مجید لشگری، رجبعلی زاده، محمدانور بیجارزهی، کبرا موسوی قهفرخی، محمد حسین جعفریان، علیرضا قزوه، علی اصغر شیری، لیلا سنچولی، محمدجواد آسمان، جواد محقق از شاعرانی بودند که در شب شعر افتتاحیه چهارمین جشنواره «شعر انقلاب» شعرخوانی کردند.

منبع: فارس
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده + یک =