کد خبر : 302425
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
-

قادری‌حاجت: هنوز دریا را به خوبی نشناخته‌ایم

قادری‌حاجت: هنوز دریا را به خوبی نشناخته‌ایم

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: ما هنوز دریا را به خوبی نشناخته‌ایم‌ و تا زمانی که مزیت‌های نسبی و رقابتی درون کشوری را نداشته باشیم و آن را به سطح استاندارد بین‌المللی نرسانیم نمی‌توانیم از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم.

به گزارش عصرقائم، مصطفی قادری‌حاجت طی سخنانی در یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع «الزامات و راهکارهای ژئوپلیتیکی توانمندسازی سواحل» اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های دریایی و ساحلی یکی از مهمترین راهبردهای توسعه اقتصادی در اکثریت کشورهای پیشرو مورد توجه است. اهمیت راهبردی سواحل با توجه به کرانه و پس‌کرانه باید همراه شود که کمتر به آن توجه داشته‌ایم.

وی افزود: ما سه ساحل داریم که از لحاظ ژئوپلتیکی جایگاه خاصی دارند. چه سواحل دریای عمان، چه خلیج فارس و چه دریای خزر. طول سواحل جغرافیایی ما در جنوب و شمال به ۳۴۰۰ کیلومتر می‌رسد و می‌توانیم از این ظرفیت برای توسعه استفاده کنیم.

قادری ادامه داد: ما از این فرصت کمترین بهره را بردیم و اسناد فرادستی زیادی هم در این زمینه داریم و رهبری هم بارها به توسعه سواحل تاکید کرده‌اند.

وی یادآور شد: اغلب صاحبنظران اعتقاد دارند که گردشگری در سواحل می‌تواند کمک فراوانی به اقتصاد کشور کند که ما به دلیل مسائل خاصی که در این زمینه وجود دارد نتوانستیم این کار را انجام دهیم.

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: حضور جمعیت در سواحل جنوبی ما علاوه بر اینکه نیروی انسانی را برای ناوگان نظامی و تجاری فراهم کند می‌تواند به اقتصاد دریایی کمک کند که ما در این زمینه چندان موفق نبوده‌ایم.

قادری با بیان این‌که «ما باید دیپلماسی دریایی خود را تقویت کنیم»، اظهار کرد: ما باید بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را به سواحل ایران وابسته کنیم و از توسعه بنیادین تکنولوژی دریایی بهره‌مند شویم. ما باید ارتقای مشارکت‌های مردمی را در پایش سیاست‌ها و برنامه‌ها در نظر بگیریم و در طراحی استراتژی و راهبرد بخش خصوصی را هم مشارکت دهیم.

وی یادآور شد: ما هنوز دریا را به خوبی نشناخته‌ایم‌. ما زمانی که مزیت‌های نسبی و رقابتی درون کشوری را نداشته باشیم و تا زمانی که آن را به سطح استاندارد بین‌المللی نرسانیم نمی‌توانیم از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم.

قادری‌حاجت: هنوز دریا را به خوبی نشناخته‌ایم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 1 =