کد خبر : 301209
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
-

سامانه بومی برآورد خسارات ناشی از مخاطرات به بهره‌برداری رسید

سامانه بومی برآورد خسارات ناشی از مخاطرات به بهره‌برداری رسید

رئیس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله از راه‌اندازی سامانه بومی برای برآورد خسارات ناشی از مخاطرات در کشور خبر داد.

به گزارش عصرقائم، امروز طی مراسمی با حضور نامی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور و رییس و جمعی از محققان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله از “راهنمایی‌های ملی نیازسنجی پس از رخداد بلایای طبیعی” رونمایی شد. این راهنما که در قالب سامانه‌ای راه‌اندازی شد، امکان ارزیابی دقیق‌تری از اثرات و پیامدهای سوانح در کشور در آینده را برای کشور فراهم می‌کند.

در این مراسم کامبد امینی حسینی، رئیس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه ایران در معرض انواع مخاطرات قرار دارد، گفت: یکی از موضوعاتی که در مواجهه با رخدادهای طبیعی مطرح می‌شد، این بود که بعد از مخاطرات خسارات به درستی برآورد نمی‌شد، به گونه‌ای که بعد از زلزله بم خسارات آن از ۵۰۰ میلیون دلار به بالا برآورد شد.

وی ادامه داد: در دنیا برای حل این موضوع راه حلی را در سال ۲۰۱۵ در اجلاس سندای ژاپن ارائه کردند و در آن از راهنمایی برای این منظور رونمایی شد؛ ولی این راهنماها با شرایط ایران سازگار نبود و ما نیازمند راهنماهای بومی و ملی بودیم؛ از این رو با تعاملی که با دستگاه‌های مربوط داشتیم، اقدام به تهیه این راهنمای ملی کردیم. راهنمای تدوین شده در بازه زمانی ۴ تا ۶ هفته حجم خسارات را برآورد و بر اساس آن نیازهای منطقه زلزله‌زده را اعلام می‌کند تا اعتبارات به درستی به آن اختصاص داده شود.

حسینی با بیان اینکه این سامانه قادر به برآورد خسارات در بخش‌هایی چون بهداشت، محیط زیست، بخش‌های تولیدی، زیر ساخت‌های شهری، معیشت و اشتغال و غیره است، یادآور شد: بعد از سیل سال ۹۷ که تعداد ۲۵ استان کشور درگیر شده بودند، ما توانستیم برای اولین بار سامانه‌ای را طراحی کنیم که براساس آن نیازهای قشرهای مختلف بعد از سوانح طبیعی مشخص شود.

وی با بیان اینکه با استفاده از این سامانه می‌توان وضعیت خسارت مناطق آسیب دیده از مخاطرات را به خوبی مورد بررسی قرار داد، اظهار کرد: با استفاده از این سامانه نیازسنجی، وضعیت، خسارات، صدمات و غیره را بعد از سوانح طبیعی می‌توانیم به نهادهای حاکمیتی گزارش دهیم.

سامانه بومی برآورد خسارات ناشی از مخاطرات به بهره‌برداری رسید
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 + چهارده =