کد خبر : 317617
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۸:۴۰
-

شورای امنیت کی از خواب زمستانی بیدار می‌شود؟

شورای امنیت کی از خواب زمستانی بیدار می‌شود؟

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: سال گذشته سالی مرگبار در اراضی اشغالی فلسطین بود، زیرا اقدامات ظالمانه، توسعه طلبانه و نژادپرستی رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان بی وقفه ادامه یافت. در نتیجه، مردم فلسطین، به ویژه زنان و کودکان، دچار محرومیت شدید و نقض حقوق اساسی خود شده اند. غزه به دلیل محاصره های غیرانسانی به بزرگترین زندان روباز جهان تبدیل شده است.

به گزارش عصرقائم، سعید ایروانی در نشست شورای امنیت در مورد فلسطین ادامه داد: تهاجم اخیر رژیم اسرائیل به مسجد الاقصی در ۳ ژانویه، نقض حرمت و مراسم عبادی مسجد الاقصی و تحریک وقیحانه احساسات مسلمانان بود. این اقدام غیرقانونی و بی تدبیری عواقب جدی دارد که نباید دست کم گرفت. بنابراین، اگر به درستی با آن برخورد نشود، صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را به خطر بیندازد.

وی تصریح کرد: رژیم اسراییل بیش از ۷۰ سال است که این جنایات را بدون پاسخگویی یا مواجهه با عواقبی مرتکب شده است. آپارتاید هنوز پابرجاست و اشغال پایان نیافته است. به دلیل فعالیت‌های مستمر شهرک‌سازی رژیم اسرائیل که توسط قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل ممنوع است، امکان ایجاد یک کشور فلسطینی دشوار و حتی بی‌معنی است.

وی تاکید کرد: ما بر این باوریم که منازعه در اراضی اشغالی فلسطین تنها در صورتی قابل حل است که به اشغال پایان داده شود و حقوق مسلم مردم فلسطین در تعیین سرنوشت به طور کامل به رسمیت شناخته، حمایت و محافظت شود. این امر منجر به بازیابی کامل حاکمیت فلسطین بر کل سرزمین فلسطین خواهد شد. اما تا زمانی که شورای امنیت سکوت اختیار کند، انجام این کار غیرممکن است. موضع کنونی شورا هیچ کاری جز تقویت و ترغیب رژیم اسرائیل برای تداوم اشغالگری و جنایات وحشیانه خود علیه مردم فلسطین نداشته است.

نماینده ایران در سازمان ملل ادامه داد: همانطور که نماینده دائم فلسطین به درستی اشاره کرد، رژیم اسرائیل باید از چه آستانه ای عبور کند تا شورای امنیت از خواب زمستانی خارج شود و وظایف خود را طبق منشور سازمان ملل انجام دهد؟ همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم، اگر جامعه بین‌المللی، به‌ویژه شورای امنیت در قبال تجاوزات مداوم رژیم اسرائیل سکوت کند، رژیم اسرائیل به ارتکاب جنایات و تجاوزات بیشتر تشویق خواهد شد.

وی افزود: شورای امنیت سازمان ملل باید فورا و قاطعانه برای حمایت از مردم فلسطین اقدام کند. همدردی به تنهایی کافی نیست. بنابراین، شورای امنیت موظف است به دستور منشور برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی پایبند باشد و رژیم اسرائیل را با استفاده از تمام ابزارهای قانونی در اختیارش برای جنایات خود مسئول بداند.

ایروانی گفت: جمهوری اسلامی ایران از درخواست مجمع عمومی از دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در قطعنامه مصوب ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ (A/RES/77/247) برای نظر مشورتی درباره عواقب حقوقی نقض مداوم رژیم اسرائیل علیه حقوق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خود و همچنین اشغال طولانی مدت، شهرک سازی و الحاق سرزمین فلسطین به آن استقبال می‌کند. ما معتقدیم که این اقدام می تواند به آزادی کل سرزمین های فلسطین کمک کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود می‌داند که از حقوق مشروع مردم فلسطین برای مقاومت در برابر ظلم و خشونت رژیم نژادپرست اسرائیل مطابق با حق تعیین سرنوشت خود حمایت کند. این موضع ثابت ما تا پایان اشغال خواهد بود.

وی در پایان گفت: طبق عادت و رفتار همیشگی رژیم اسرائیل، نماینده این رژیم مجدداً از تریبون شورای امنیت سوء استفاده و با انحراف از دستورکار شورا، با توسل به جعلیات و دروغگویی، ادعا ها و فعالیت های پلید و ناپسندی که این رژیم اسرائیل در منطقه و جاهای دیگر در حال ارتکاب است و باید در قبال آن پاسخگو باشد، علیه ایران مطرح کرد.

ایروانی اظهار کرد: ایران قاطعانه تمامی این ادعاهای بی پایه را رد می کند. این ادعاهای بی اساس یک هدف روشن دارند: منحرف کردن توجه از موضوع اصلی، یعنی جنایات رژیم آپارتاید علیه مردم فلسطین و همچنین نقض سیستماتیک و عمدی حقوق بشر و قوانین بین المللی بشردوستانه در سرزمین های اشغالی فلسطین.

شورای امنیت کی از خواب زمستانی بیدار می‌شود؟

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =