کد خبر : 317472
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
-

سوئد: آنکارا باید هر چه زودتر برای موافقت با عضویت ما در ناتو اقدام کند

سوئد: آنکارا باید هر چه زودتر برای موافقت با عضویت ما در ناتو اقدام کند

وزیر امور خارجه سوئد گفت که کشورش آنچه را که لازم است (برای برآورده کردن شروط ترکیه برای موافقت با پیوستن سوئد به ناتو) انجام داده است و آنکارا باید هر چه زودتر موافقت خود با عضویت این کشور در ناتو را آغاز کند.

به گزارش عصرقائم، «توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که « آنچه را که لازم است انجام داده‌ایم و آنکارا باید هر چه زودتر اقدامات لازم برای موافقت با عضویت ما در ناتو را آغاز کند».

وی افزود: «پیوستن ما و فنلاند به ناتو تنها منوط به تفاهمنامه امضا شده با آنکارا در اجلاس مادرید است».

این در حالی است که خلوصی آکار – وزیر دفاع ترکیه، امروز (سه‌شنبه) در سخنانی با بیان اینکه «سوئد و فنلاند به درخواست‌های ما عمل نکردند»، گفت: آنکارا مشاهده کرده که سوئد و فنلاند محدودیت‌های صادراتی علیه ترکیه و حمایت از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) را متوقف نکرده و به این ترتیب الزامات عضویت در ناتو را برآورده نکرده‌اند.

وی گفت: ما متوجه شدیم که سوئد و فنلاند به الزامات بر اساس تفاهم نامه امنیتی بین سه کشور عمل نکرده‌اند. ما انتظار داریم که اقداماتی قاطع درباره توقف حمایت‌ها از سازمان‌های تروریستی و ممنوعیت در محدودیت صادرات صورت گیرد.

آکار همچنین گفت، آنکارا راهپیمایی حامیان پ.ک.ک در استکهلم که در آن معترضان عروسک بزرگی از رجب طیب اردوغان،‌ رئیس جمهوری ترکیه در دست داشند، را محکوم می‌کند.

در ماه مه ۲۰۲۲، سه ماه از آغاز بحران اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت خود در ناتو را ارائه کردند و به چندین دهه بی طرفی پایان دادند و علت این کار را تغییر وضعیت امنیتی در اروپا اعلام کردند.

بررسی پیشنهادها در ابتدا توسط ترکیه به دلیل حمایت دیرینه هلسینکی و استکهلم از پ.ک.ک که آنکارا آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند، مسدود شد.

در ماه ژوئن ۲۰۲۲، ترکیه، سوئد و فنلاند یک تفاهم امنیتی امضا کردند که ممنوعیت در آغاز مذاکرات برای الحاق این دو کشور اسکاندیناوی به ناتو را رفع کرد. طرفین توافق کردند که همکاری در مبارزه با تروریسم، از جمله اقدامات علیه پ.‌ک.‌ک را تقویت کنند و محدودیت‌های صادرات تسلیحات به ترکیه لغو شود. تنها ترکیه و مجارستان هنوز عضویت فنلاند و سوئد از ۳۰ عضو ائتلاف را تایید نکرده‌اند.

سوئد: آنکارا باید هر چه زودتر برای موافقت با عضویت ما در ناتو اقدام کند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده − پنج =