کد خبر : 316644
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
-

برگزاری همایش مجازی «مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی» در قزاقستان

برگزاری همایش مجازی «مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی» در قزاقستان

در ایام سومین سالگرد شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی همایشی مجازی با عنوان مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی با حضور رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان، اساتید مؤسسات آموزشی، پژوهشگران ایران‌شناس و دانشجویان قزاقستانی در بستر زوم برگزار شد.

به گزارش عصرقائم، این همایش با هدف معرفی شخصیت و زندگی جهادگونه‌ی سردار رشید اسلام شهید سلیمانی برگزار شد.

در همین راستا به تبیین اصول مکتب وی، بیان اقدامات مهم ایشان در مسیر برقراری امنیت، صلح و آرامش و مبارزه با تروریسم در آسیای غربی و دفاع از منافع ملی جمهوری اسلامی ایران برای مردم قزاقستان پرداخته شد.

در ابتدای همایش علی‌اکبر طالبی‌متین رایزن فرهنگی ایران در آستانه، ضمن گرامی‌داشت سالروز شهادت سردار رشید اسلام و قرآن حاج قاسم سلیمانی، به معرفی ویژگی‌های شخصیتی این شهید بزرگ و مکتب وی پرداخت و گفت: آن شهید چون تربیت‌یافته مکتب اسلام و معصومین (ع) و مکتب امامین انقلاب بود، با نگاه و نگرش الهی به جهان هستی و انسان مکتب تربیتی بنا نهاد که همه شئون دنیوی و اخروی را می‌توان از آن استخراج کرد که هم از لحاظ فردی و هم اجتماعی می‌تواند الگودهنده و درس‌آموز باشد. او افزود: امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در این باره می‌فرماید: سردار شهید عزیز ما را با چشم یک مکتب، یک ره و یک مدرسه‌ی درس‌آموز، با این چشم نگاه کنیم.

طالبی‌متین مکتب شهید سلیمانی را نمونه بارز مدیریت اسلامی و نوع ویژه آن یعنی مدیریت جهادی دانسته و از ویژگی‌های اصلی این مکتب به برخورداری از مدیریت اسلامی و جهادی و روحیه فداکارانه و گذشت از خود و رسیدن به معبود اشاره کرد. او ایشان را به عنوان یک چهره‌ی بین‌المللی که توانست بسیاری از توطئه‌های دشمنان در منطقه غرب آسیا و علیه جهان اسلام خنثی کند، معرفی کرد. رایزن فرهنگی ایران در پایان سخنان خود ابراز امیدواری نمود که با استفاده از تفکر و نگاه ژرف و راهبردی شهید قاسم سلیمانی بتوانیم با انسجام و همفکری و هم‌افزایی دولت‌ها و ملت‌های مسلمان با یکدیگر شاهد آرامش، صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز آحاد مسلمانان در کنار یکدیگر باشیم.

آقای ژاناباتیر تولیش نویسنده کتاب ایران در آستانه تمدن نوین نیز شهید سلیمانی را قهرمان ملی مردم ایران خواند که از منافع کشور خود و تمام مسلمانان منطقه دفاع کرد. وی در سخنان خود گفت: سردار سلیمانی با سیاست آمریکا مبتنی بر ستم و ظلم به آحاد مردم مسلمان مبارزه کرد و مانع توطئه‌های آنها شد. وی گفت این شهید قاسم سلیمانی بود که پس از اعلام استقلال کردستان عراق، هنگامی که آمریکا در صدد آغاز عملیات نظامی در این منطقه بود، از کشتار مردم این کشور جلوگیری کرد و نقشه تحریک‌آمیز سیاست آمریکا و انگلیس را خنثی نمود.

آقای ژاناباتیر همچنین به تلاش‌های دونالد ترامپ برای نشان دادن سردار سلیمانی به عنوان یک تروریست بین‌المللی اشاره کرد و گفت: شهید قاسم سلیمانی با صداقت، دلاوری و فداکاری برای کشور خود و کشورهای حوزه مقاومت توانست به عنوان یک الگو و سرمشق بدرخشد. ایشان در پایان سخنان خود گفت اگر انسان در تمام مراحل زندگی همواره خدا را در تمام کارهای خود در نظر بگیرد، خداوند نه تنها او را عزیز می‌دارد بلکه در همه امور مراقب او خواهد بود. مصداق آن این فرموده است که شهید عزیز سلیمانی قهرمانی است که هیچ‌گاه مراسم تشییع پیکر پاک ایشان که میلیون‌ها انسان آزاده در جمهوری اسلامی ایران و عراق آن را مشایعت و بدرقه نمودند فراموش نخواهد شد.

در ادامه همایش برخی از محققین و پژوهشگران جوان ایران‌شناس قزاقی به تحلیل اندیشه‌های حاج قاسم از زوایای مختلف پرداختند.

آقای موکوشیف پژوهشگر جوان ایران‌شناس قزاقی با بررسی افکار و اندیشه‌های سردار شهید سلیمانی در زمینه امنیت، یکی از بهترین و مهمترین مسیرها در برقراری و حفظ این مؤلفه مهم زندگی مردم منطقه را تبیین اندیشه‌های او در این رابطه دانست. این محقق جوان در تشریح اهمیت و ضرورت امنیت در مکتب شهید سلیمانی گفت: حضور حاج قاسم در رأس فرماندهی سپاه قدس، دکترین امنیت در نگاه ایشان را به یک دکترین بین‌المللی تبدیل می‌کند و تلاش او برای تولید امنیت در سطح جهان اسلام به واقع یک نظریه بی‌بدیل در عرصه امنیت ایجاد نمود.

آقای موکوشیف همچنین مدیریت پروژه داعش، شکست طرح‌های امریکا در منطقه، حفظ سوریه به عنوان خط مقدم جبهه مقاومت و تبدیل جریان‌های مردمی و اسلامی در عراق به یک نیروی فعال در معادلات عراق را از شاهکارهای امنیتی شهید سلیمانی دانست.

خانم قولماگانبیتوا از دیگر محققین و پژوهشگران جوان در زمینه ایران‌شناسی که سخنرانی خود را با موضوع «تمدن نوین اسلامی و شهید سلیمانی» ارائه نمود و گفت: تاریخ تمدن بشر بیانگر این واقعیت است که برخی انسان‌ها با نقش‌آفرینی ویژه خود تاریخ‌ساز شده و باعث شکل‌گیری نقاط عطف تمدنی شده‌اند. شهید حاج قاسم سلیمانی از جمله این گروه انسان‌های نابغه و استراتژیست بود که مکتب جدیدی را با الهام از امامین انقلاب اسلامی در عرصه بین‌المللی پی‌ریزی کرد. ایشان افزود مکتب شهید سلیمانی نمونه عملی و تبلور واقعی سازمان آخرت‌گرا در مدیریت اسلامی است که از جنبه‌های مختلف قابل مطالعه است. وی افزود: با نگاهی به سیره، رفتار و گفتار سردار شهید سلیمانی می‌توان مواردی نظیر توحید و حاکمیت الهی، امامت و ولایت، تحقق عدالت، عمل‌گرایی، تکلیف محوری و توکل را از مبانی انتظار راهبردی در مکتب شهید سلیمانی دانست که بر پایه آن شاخصه‌های سیاسی انتظار راهبردی نیز در مواردی نظیر ولایت‌مداری، جهانی‌اندیشیدن، تمدن‌سازی اسلامی، امیدآفرینی، همبستگی، جهاد همه‌جانبه، شهادت‌طلبی و موارد بسیار دیگری قابل تصور است.

خانم قولماکانبیتوا در پایان سخنان خود بر نقش بسیار ارزنده‌ی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در صدور انقلاب و گفتمان مقاومت در منطقه و جهان تاکید نموده و تمام پیروزی‌های جبهه مقاومت در منطقه را حاصل رهبری بی‌نظیر رهبر معظم انقلاب جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌ریزی و مجاهدت‌های این سردار پرافتخار اسلام و ایران دانست.

برگزاری همایش مجازی «مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی» در قزاقستان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده + 15 =