کد خبر : 316576
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
-

امیرعبداللهیان: سردار سلیمانی ژنرالی بود که به مسائل دیپلماتیک توجه داشت

امیرعبداللهیان: سردار سلیمانی ژنرالی بود که به مسائل دیپلماتیک توجه داشت

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سردار سلیمانی ژنرال و نظامی‌ای بودند که به قواعد دیپلماسی توجه داشتند، اظهار کرد: ایشان بدون هماهنگی با دستگاه دیپلماسی ارتباط خود در حوزه دیپلماسی را برقرار نمی‌کردند و به اطلاع‌رسانی و هماهنگی با دستگاه دیپلماسی توجه جدی‌ای داشتند.

به گزارش عصرقائم، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی در ارتباط با ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما سردار سلیمانی یک دیپلمات بودند، تصریح کرد: من بارها در محافل مختلف که در مورد شخصیت سردار سلیمانی صحبت کردم بر این موضوع تاکید کردم که سردار سلیمانی براساس تجربه‌ای که من از همکاری با ایشان در سال‌های متمادی در دستگاه دیپلماسی کسب کردم ایشان واقعا یک ژنرال و یک نظامی بود که به قواعد دیپلماسی توجه جدی داشتند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نقش سردار سلیمانی در تحولات چند سال اخیر در افغانستان و عراق گفت: ایشان برای کمک به مردم و رهبران این دو کشور، ارتباط مستمری با سران این دو کشور داشتند و بعدها در حوزه سوریه، لبنان و سایر حوزه‌هایی که سردار مسئولیت داشتند این ارتباطات برقرار بود. این دیدارها برای کمک به بازگشت صلح و ثبات به این کشور و کمک به مردم منطقه صورت می‌گرفت و سردار برای تحقق این موضوع باید با سران عالی‌رتبه این کشورها دیدار می‌کردند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایشان نه از مسیر آکادمیک بلکه از مسیر یک ذوق درونی و استعداد بالایی که داشتند در محاورات و مذاکرات دیپلماسی ویژگی‌های منحصر به فردی داشتند و به رعایت آداب دیپلماتیک از جزئی‌ترین مسائل در باب تشریفات تا نحوه ورود به مباحث دیپلماتیک برای اینکه به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا کنند، توجه داشتند.

وی ادامه داد: همین الان نیز گاهی اوقات با مقامات سوریه و مقامات سابق عراق که سابقه رایزنی و مذاکره با سردار سلیمانی را داشتند، گفت‌وگو می‌کنم آنها از مذاکره با سردار سلیمانی به عنوان گفت‌وگو با یک فرد دیپلمات یاد می‌کنند و می‌گویند وقتی با ایشان در مورد مسائل دیپلماتیک صحبت می‌کردیم بعضا فراموش می‌کردیم یک ژنرال و یک مقام نظامی در مقابل ما قرار دارد.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند سردار سلیمانی نباید به عرصه دیپلماتیک وارد می‌شد و نظر شما در این ارتباط چیست، گفت: سردار سلیمانی یک مسئولیتی داشتند که در چارچوب آن مسئولیت باید در بالاترین سطوح با مقامات کشورهای مختلف رایزنی و گفت‌وگو می‌کردند. این گفت‌وگوها ناظر بر مسئولیت‌ها و ماموریت‌هایی بود که بر عهده سردار سلیمانی است و طبعا دستگاه دیپلماسی نیز در همان مقطع کار خود را انجام می‌داد و اما در موضوعات تخصصی مربوط به حوزه‌های ماموریتی سردار این گفت‌وگوها شکل می‌گرفت. مثلا ایشان در اوج جنگ تروریستی در سوریه دیدارهای بسیار زیادی با آقای بشار اسد داشتند و یا در مساله جنگ داعش در عراق و همچنین موضوع دولت‌سازی در عراق پس از سقوط صدام مشورت‌ها و گفت‌وگوهای زیادی با مقامات عراقی برای کمک به مردم عراق و بازگشت امنیت به این کشور داشتند و این خیلی طبیعی است که ایشان در راستای انجام ماموریت‌های خودشان بتوانند این دسترسی‌ها و دیدارهای مستقیم را داشته باشند و دستگاه دیپلماسی نیز به وظایف ذاتی خود عمل می‌کرد.

وزیر امور خارجه در همین چارچوب افزود: در آن زمان در سمت‌هایی که من در وزارت خارجه برعهده داشتم در حوزه‌های ماموریتی سردار سلیمانی قرار داشت و بارها جلساتی به صورت مشترک برگزار می‌کردیم و ایشان همیشه به این موضوع توجه داشت که وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی بتواند کارکرد طبیعی و ذاتی خود را انجام دهد و سردار هم باید بتواند از این فرصت استفاده کند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: سردار سلیمانی بدون هماهنگی با دستگاه دیپلماسی این ارتباطات را برقرار نمی‌کرد و تا آخرین روزی که ایشان در قید حیات بودند و قبل از شهادت‌شان اطلاع‌رسانی و هماهنگی و در مسیر دیپلماسی کار را دنبال کردن و از مجرای طبیعی خودش، یکی از موضوعات مهمی بود که سردار سلیمانی به آن مقید بودند.

امیرعبداللهیان در ادامه افزود: حدود ۶۰ نفر از مقامات آمریکا که در ترور شهید سلیمانی نقش داشته‌اند در لیست سیاه ایران قرار دارند.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: آمریکایی‌ها و غربی‌ها در مسیر پیگیری شهادت حاج قاسم سلیمانی سنگ‌اندازی می‌کنند.

امیرعبداللهیان: سردار سلیمانی ژنرالی بود که به مسائل دیپلماتیک توجه داشت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − 13 =