کد خبر : 315702
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱ دی ۱۴۰۱ - ۹:۲۰
-

راهنمای خرید سیم و کابل استاندارد

راهنمای خرید سیم و کابل استاندارد

اگرچه سیم‌ها و کابل‌ها در داخل دیوارها قرار می‌گیرند، اما نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارند. سیم‌ها و کابل‌ها برای انتقال برق به وسایلی که هر روز با آن‌ها سر و کار داریم، استفاده می‌شوند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از تجهیز ساختمان،  شرکت سیم و کابل خراسان افشارنژاد دارای طیف گسترده‌ای از سیم و کابل است که می‌تواند برای تمامی پروژه‌های مسکونی و تجاری استفاده شود. این راهنمای خرید به شما کمک می‌کند سیم و کابل مناسب برای پروژه خود را انتخاب و خریداری کنید.

کابل در مقابل سیم

اگرچه بسیاری از مردم از اصطلاحات “سیم” و “کابل” را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، تفاوت‌های اساسی بین این دو وجود دارد. اولین تعریف مشترکی که به اشتباه بین مردم رایج شده است: “سیم‌ها یک رشته‌ای و کابل‌ها چند رشته‌ای هستند.”

ممکن است مجموعه‌ای از سیم‌های چند رشته یک کابل را تشکیل دهند. اما هر هادی یک رشته لزوما یک سیم نیست. برای مثال کابل‌های فشار قوی تک رشته، کابل‌های هوایی تک رشته و حتی کابل‌های فشار ضعیف شیلددار.

در یک تعریف ساده اگر بخواهیم تفاوت این دو را بیان کنیم به این صورت است: سیم هادی با یک لایه روکش عایق و اما کابل هادی با دو روکش عایق می‌باشد.

انواع کابل و سیم

انواع مختلفی از کابل‌ها و سیم‌ها بسته به کاربرد آن‌ها وجود دارد.

کابل کواکسیال

به انواع کابل‌ها و سیم‌هایی که برای اهداف ارتباطی یا انتقال سیگنال استفاده می‌شود، کابل ارتباطی می‌گویند. تنها هدف انتقال اطلاعات است. کواکسیال نوعی کابل الکتریکی است که از چهار لایه تشکیل شده است. بخش مرکزی کابل کواکسیال یک هادی است که توسط یک لایه پلاستیکی عایق پوشانده شده است و توسط یک محافظ فلزی احاطه شده است. در بالای آن لایه چهارم عایق پلاستیکی قرار دارد.

کابل کواکسیال برای انتقال سیگنال فرکانس بالا استفاده می‌شود. به همین دلیل است که از محافظ فلزی برای جلوگیری از تداخل نویز استفاده می‌شود. معمولاً برای توزیع سیگنال تلویزیون کابلی، انتقال سیگنال بین آنتن‌ها، فرستنده و گیرنده استفاده می‌شود.

کابل کواکسیال به انواع مختلفی تقسیم می‌شود و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

سیم تک رشته‌ای

از چند رشته سیم نازک ساخته شده است که با هم یک هادی را تشکیل می‌دهند. رشته‌ها دارای انعطاف‌پذیری بالا هستند، بنابراین برای کاربردهایی که سیم‌ها باید خم یا پیچ شوند مناسب هستند. برقکارها این رشته از سیم‌ها را ترجیح می‌دهند، زیرا به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، عبور از لوله‌ها در دیوارها را آسان‌تر کرده است.

سیم افشان

یک سیم تک رشته‌ای با هادی از جنس فلز مس و عایقی از پلیمر PVC (پی وی سی) از نوع PVC/C می‌باشد. از سیم افشان خراسان افشارنژاد در وسایل برقی و نیز حفاظت سیستم‌های روشنایی، درمحیط‌های خشک و درون لوله‌ها استفاده می‌گردد.

سیم مفتولی

یک سیم تک رشته‌ای با هادی از جنس فلز مس و عایق PVC (پی وی سی) از نوع PVC/C می‌باشد. در تابلوهای برق استفاده می‌گردد.

کابل افشان شیلدار

توسط یک لایه شیلد در برابر نویز از هادی مسی خود محافظت می‌کند. از کابل‌های افشان خراسان افشارنژاد در مواردی که جهت جلوگیری از القا میدان‌های مغناطیسی باشد استفاده می‌گردد.

کابل افشان سبک

از کابل‌های افشان سبک خراسان افشارنژاد در وسایل برقی، لوازم منزل و ماشین آلاتی استفاده می‌شود. همچنین دو شاخه آن‌ها به طور ثابت به کابل متصل است.

کابل مفتولی سبک

این نوع کابل‌ها برای مصارف صنعتی و کابل کشی داخل ساختمان مناسب است و می‌توان آن‌ها را در محیط‌های خشک و مرطوب و مکان‌های بسته و باز به کار برد.

زوج‌های بهم تابیده بدون شیلد (UTP)

کابل‌های UTP از جنس مس می‌باشد. اینگونه کابل‌ها هیچ‌گونه محافظتی در برابر نویز ندارند. البته با توجه به نویزپذیری آن‌ها جز پرفروش‌ترین و پر کاربردترین کابل‌های شبکه می‌باشند. دسته‌های مختلفی از کابل‌های UTP در ساختمان‌های مسکونی و تجاری با پهنای باند مختلف استفاده می‌شود. به عنوان مثال CAT2 و غیره

 (STP) Shielded Twisted Pair

کابل  STP یا شیلدار نامید می‌شود. این کابل دارای ۸ رشته سیم که دو به دو به هم تابیده شده‌اند. هر زوج از این کابل دارای یک لایه فویل است که از سیم‌ها در برابر تداخل الکترومغناطیسی محافظت می‌کند.

 مفتولی یا افشان؟

یکی از سوال‌های متداول این است که کابل افشان بهتر است یا مفتولی؟ در واقع هر یک از این کابل‌ها دارای مزایایی هستند. کابل افشان و کابل مفتولی در انعطاف، کاربرد، میزان خوردگی، قابلیت، مقاومت اهمی و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند.

سطح مقطع هادی سیم و کابل ساختمانی:

سیم با سطح مقطع ۵/۱ میلیمتر

کاربرد: سیستم روشنایی ساختمان، لامپ، هالوژن، لوسترها، کولر آبی

سطح مقطع ۵/۲ میلیمتر

کاربرد: پریزهای برق

سیم با سطح مقطع ۴ میلیمتر

کاربرد: سیم‌کشی اصلی برق و کولر گازی

سیم‌های ۴ رشته‌ای

کاربرد: سیم کشی تلفن

۸ رشته‌ای

کاربرد: سیم‌کشی آیفون

استانداردهای سیم و کابل برق

جهت انتخاب هوشمندانه سیم و کابل نکات زیادی وجود دارد:

  • جنس هادی، بهترین هادی جهت انتخاب سیم، از نوع مس می‌باشد. هادی مسی نسبت به آلمینیوم برتری دارد
  • انتخاب مناسب سطح مقطع متناسب با کار
  • انتخاب سیم مسی با عایق مناسب
  • دارای استاندارد ISIRI و هولوگرام UL
  • عدم برجستگی و تورفتگی سطح سیم
  • سطح عایق سیم نسبت به خود سیم بیشتر نباشد
  • سیم و کابل را از نمایندگی‌های معتبر خریداری کنید

اهمیت متریال هادی

توجه به متریال هادی در هنگام خرید سیم و کابل بسیار ضروری است.  زیرا هر سیم و کابل با توجه به کاربردی که دارد از متریالی خاصی در ساخت آن استفاده می‌شود. مس، طلا، نقره و آلومنیوم دارای رسانای مختلف می‌باشند.

نمایندگی فروش

اگر انتخاب سیم و کابل استاندارد به همراه قیمت مقرون به صرفه یکی از دغدغه‌های شما می‌باشد، تجهیز ساختمان با سال‌ها تجربه در این زمینه توانسته است بهترین محصولات را با قیمتی مناسب عرضه نماید. همچنین به دلیل داشتن بستر اختصاصی فروش، محصولات را به صورت مستقیم در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر قصد خرید سیم و کابل به صورت عمده و یا حتی با متراژ خاصی را دارید می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت  www.T1S.ir سیم و کابل استاندارد را از این نمایندگی تهیه فرمایید.

برای اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت سیم و کابل خراسان افشارنژاد با تیم متخصص ما در این زمینه به وب‌سایت تجهیز ساختمان مراجعه نمایید یا با شماره   ۰۹۱۲۹۲۲۹۹۵۸ تماس حاصل فرمایید.

راهنمای خرید سیم و کابل استاندارد

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده − یازده =