کد خبر : 315413
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۴۰
-

کوشکی: رایزنی‌های دیپلماتیک تاثیری بر کشورهای حوزه نفوذ آمریکا ندارد

کوشکی: رایزنی‌های دیپلماتیک تاثیری بر کشورهای حوزه نفوذ آمریکا ندارد

یک استاد دانشگاه با بیان این که رایزنی‌های دیپلماتیک تاثیر مستقیمی بر نظر و رای کشورهایی که در تیم آمریکا هستند و در کمیسیون هایی مانند مقام زن هستند، ندارد، گفت : عضویت در این کمیسیون ها ابزاری است و عموما مورد استفاده تبلیغاتی و سیاسی است و کمتر کاربرد دیپلماتیک دارد.

به گزارش عصرقائم، محمد صادق کوشکی در گفت‌وگو ، در ارزیابی خود از عملکرد تیم دیپلماسی با توجه به حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل گفت: حرکت هایی از این جنس در مدت اخیر وجود داشته مانند شورای حقوق بشر سازمان ملل که ایران را مورد انتقاد قرار داده و محکوم کردند. لذا واقعیت امر این است که آمریکا و اروپا و چنین حرکت هایی که با محوریت رای گیری انجام می شود در نوع خود دسته بندی و تیم سازی هایی دارد.

وی تصریح کرد: بنابراین چنین مسائلی پدیده امروز و مخصوص ما نیست از گذشته اتفاق افتاده و در مواقع لزوم هم استفاده می کنند و برنامه های خود را پیش می برند.
این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: در نتیجه این که بگوییم طی یک ماه اخیر دستگاه دیپلماسی ایران می رفت و رایزنی می کرد شاید خیلی موثر نبود زیرا رایزنی های دیپلماتیک معمولا در این موارد تاثیر مستقیمی بر روی کشورهایی که در تیم آمریکا هستند، ندارد.
کوشکی ادامه داد: بسیاری از کشورهای اروپا و یا آفریقایی و… در دسته بندی هایی قرار دارند که حوزه نفوذ آمریکا و اروپا بوده و آن ها دست به چنین اقداماتی می زنند. البته آرای ممتنع و مخالف روی هم رفته با آرای موافق برابری کرده و اختلاف زیادی ندارد اما به هر حال منجر به حذف ما شده و در این مورد هم نمی توان دستگاه دیپلماسی را سرزنش کرد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این قبیل کمیسیون ها و عضویت در آنها ابزاری است که عموما می تواند مورد استفاده تبلیغاتی و سیاسی قرار گیرد و گاهی اوقات کاربرد دیپلماتیک داشته باشد، لذا این نوع کمیسیون ها خیلی قدرت اجرایی ندارند و بیشتر صف بندی هستند که به درد برنامه های تبلیغاتی و یا سیاسی می خورند.
کوشکی همچنین با طرح این پرسش که این کمیسیون تاکنون چه خروجی کلانی در عملکرد داشته و یا ما از عضویت در آن چه استفاده ای کردیم؟ گفت: شاید حذف ما از کمیسیون مقام زن نوعی امتیاز منفی برای ما باشد، اما واقعیت این است که خیلی خطر خاصی ندارد و آسیب جدی را وارد نمی کند.

کوشکی: رایزنی‌های دیپلماتیک تاثیری بر کشورهای حوزه نفوذ آمریکا ندارد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × سه =