کد خبر : 315163
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
-

الکساندر ووجیچ: ناتو با استقرار نظامیان صربستانی در کوزوو موافقت کند

الکساندر ووجیچ: ناتو با استقرار نظامیان صربستانی در کوزوو موافقت کند

رئیس‌جمهوری صربستان گفت که بلگراد از صلحبان‌های ناتو می‌خواهد تا اجازه دهند نیروهای ارتش و پلیس صربستان در کوزوو مستقر شوند، با این حال او گفت که فکر نمی‌کند این خواسته تایید شود.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، «الکساندر ووجیچ» رئیس‌جمهوری صربستان در یک کنفرانس خبری در بلگراد گفت که این خواسته را طی نامه‌ای به اطلاع فرمانده نیروهای ناتو در کوزوو موسوم به کی‌فور (KFOR) می‌رساند.

اظهارات ووجیچ پس از موجی از تنش‌ها بین مقامات کوزوو و صرب‌های محلی که اکثریت را در مناطق شمالی کوزوو با اکثریت آلبانیایی‌تبار تشکیل می‌دهند، بیان شد.

رئیس‌جمهوری صربستان گفت: ما از فرمانده کی‌فور درخواست خواهیم کرد تا از استقرار پرسنل ارتش و پلیس جمهوری صربستان در خاک کوزوو و متوهیا اطمینان حاصل کند.

با این حال ووجیچ گفت که باور ندارد پیشنهاد او مورد استقبال ناتو قرار بگیرد.

پس از اعلام استقلال کوزوو از صربستان در ۱۸ فوریه ۲۰۰۸، برخی از کشورها از جمله آمریکا، آلمان و انگلیس، استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته و برخی دیگر مانند روسیه، یونان و صربستان از به رسمیت شناختن کوزوو مستقل خودداری کردند. صربستان، امروزه هنوز کوزوو را با عنوان استان خودمختار کوزوو و متوهیا، بخشی از قلمرو خود به حساب می‌آورد.

الکساندر ووجیچ گفت که دولت بلگراد این سند را در روز دوشنبه یا سه‌شنبه به طور رسمی تصویب خواهد کرد.

این اولین باری است که بلگراد براساس مفاد یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که به جنگ ۱۹۹۸-۱۹۹۹ خاتمه داد، که در آن ناتو علیه صربستان برای حفاظت از کوزوو با اکثریت آلبانیایی‌تبار وساطت کرد، درخواست استقرار نیرو در کوزوو کرده است.

این قطعنامه می‌گوید که صربستان می‌تواند تا ۱۰۰۰ مامور نظامی، پلیس و مقام‌های گمرک را در اماکن مذهبی مسیحیان ارتدوکس، مناطقی که اکثریت صرب دارند و گذرگاه‌های مرزی مستقر کند و این در صورتی که چنین استقراری توسط فرمانده کی‌فور تأیید شود.

الکساندر ووجیچ: ناتو با استقرار نظامیان صربستانی در کوزوو موافقت کند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 1 =