کد خبر : 314868
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
-

ایران فونت خرید و دانلود فونت‌های فارسی ایرانی

ایران فونت خرید و دانلود فونت‌های فارسی ایرانی

فونت (font) را می­‌شود شکل ظاهری حروف یا کاراکترهای متن یا علامت‌ها و یا حتی اعداد دانست که تصویر یک نوشتار را نشان می­‌دهد. خود کلمه فونت ریشه‌ای لاتین به معنای Tahoma یا نظیر و مشابه دارد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از ایران فونت، در حقیقت در یک فونت نوشتار به یک سبک (خواه ایتالیک یا صاف) و به یک وزن (از نظر شدت رنگ) هستند.

فونت چیست؟

در فرهنگ لغت فارسی کلمه قلم را به جای فونت به کار می­‌برند.

شاید تاکنون خط نستعلیق، شکسته و… در خط فارسی به گوش شما خورده باشد، می­‌توان فونت را به مثابه این سبک‌های نوشتار دانست. در این سبک‌های خط نیز رابطه‌ای گرافیکی بین تصویر و نوشتار برقرار می­‌شود.

سایز در فونت‌ها

اصولا یکی از تفاوت بین فونت‌های مختلف سایز حروف و نوشتار در آن‌ها است. در فونت‌ها سایز یا اندازه به فاصله بین پایین‌ترین نقطه کوتاه‌ترین حرف تا بالاترین نقطه بلندترین حرف تعمیم داده می­‌شود. یعنی سایز قلم جنرال ۱۱ در حقیقت نشانگر فاصله بین دو نقطه گفته شده است.

برای خرید اشتراک فونت کلیک کنید.

تاریخچه فونت‌ها

قدیمی‌ترین نوشته‌ها را روی دیوار غارها یا کتیبه‌هایی مانند گنجنامه همدان می­‌توان دید. پس از اختراع کاغذ دامنه خط‌ها افزایش یافت و هر حکومتی به یک خط برای خود رسید، عیلامی‌ها و سومریان پس از آن مصریان باستان به این فنون پیش از همه دست یافتند.

در سال ۱۰۴۱ تا ۱۰۴۸ اولین ماشین‌های چاپ اختراع شدند که البته دامنه محدودی برای سبک نوشتار خود داشتند زیرا به صورت فیزیکی حروف آن در یک سبک تراشیده شده و در کنار هم قرار می­‌گرفتند. با آموزش هلندی‌ها توسط ژاپنی‌ها ماشین‌های چاپ وارد اروپا شدند. ماشین چاپ گوتنبرگ پیشرفته‌ترین ماشین چاپ در آن دوران بود که سبک نوشتاری یا فونت‌های آن تنوع بیشتری داشتند و به سه سبک زیر افزایش پیدا کردند:

  • فونت بلک‌لتر (black letter)
  • فونت رومان (roman)
  • فونت ایتالیک ( italic)

این سه فونت مادر تمام فونت‌های آینده شدند و شکل‌گیری طرح‌های جدید از این سه اتفاق افتاد. پیش از این‌ها پایه نوشتار و ثبت متن‌ها را از ثبت کتیبه‌ها بیان کردیم در ادامه به شرح سه طرح اولیه فونت می‌پردازیم.

  1. Black letter: فونت بلک‌لتر را در برخی مواقع گوتیک نیز می­‌نامند (برگرفته از هنر گوتیک) این فونت در چاپ کتاب مقدس به وسیله گوتنبرگ مورد استفاده قرار گرفت.
  2. Roman: فونت رومان را در برخی موارد آنتیک نیز می­‌نامند. با ورود ماشین‌های چاپ به ایتالیا که در زمان جریان اومانیسم که رنسانس از شاخه‌های آن است، اتفاق افتاد.
  3. Italic: فونت ایتالیک با الهام از کتیبه‌های قدیمی و خط میخی و توسط فرانسیسکو گریفو ساخته شد. استفاده از این فونت برای کتابچه‌ها ثبت شده است.

می­‌توان پیشرفت فونت‌ها را از سال ۱۹۲۰ و با رونمایی از فونت times new roman در روزنامه بریتانیایی تایمز دانست. از ویژگی‌های این فونت می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فاصله کم بین حروف
  • تراکم بیشتر خطوط باریک بسیار بالا یا پایین حروف
  • فضاگیری کمتر
  • کاهش ارتفاع حروف کوچک تاریخچه فونت در ایران

فونت‌های فارسی که به قلم‌های فارسی شناخته می­‌شوند پس از دوره‌های پیشرفت جهانی به سمت جهانی شدن پیش رفتند. اولین قلم فارسی ساخت شرکت کاتب بود که در سیستم‌های کامپیوترهای IBM خوانده می‌شد.

شرکت مفید رایانه با نام تجاری کاتب در سال ۱۳۶۳ شمسی یا ۱۹۸۴ میلادی برای اولین بار در دنیا توانست فونت فارسی طراحی کند. اما این امر چگونه صورت پذیرفت؟

با تولید فونت‌های فارسی به وسیله چاپگرهای لیزری شرکت HP

اما اولین نرم‌افزاری که توانست فونت‌های فارسی را حروف چینی کند، نرم‌افزاری در محیط DOS ver 1.5 بود که توسط شرکتی آمریکایی طراحی شده بود.

پس از نرم‌افزار نقش، نرم‌افزار پیشکار با قابلیت پیش نمایش قبل از چاپ و پس از آن نیز نرم‌افزار زرنگار که سبب انقلاب در در نوشتار فارسی بود، به بازار آمدند.

خرید فونت فارسی

ایران فونت خرید و دانلود فونت‌های فارسی ایرانی

سایت ایران فونت محلی برای خرید انواع فونت فارسی که می­‌توانید در کمترین زمان به بیشترین تعداد فونت و بالاترین تنوع دست یابید. بیش از ۸۰۰ فونت در ایران فونت موجود است که در سه بخش رایگان (۵۰۰ فونت)، پرداخت درون سایت (۲۰۰ فونت) و اشتراک ویژه (۱۰۰ فونت) تقسیم‌بندی شده‌اند.

در سایت ایران فونت سه مجموعه فونت است که به تفکیک به شما معرفی خواهیم کرد:

  • مجموعه فونت‌ خاص ویژه (پریمیوم)

قبل از خرید به این نکته توجه کنید؛ این مجموعه پکیجی جامع از بخش فونت‌های ویژه ایران فونت است و شما به سادگی می‌توانید با تهیه اشتراک به فونت‌های پریمیوم دسترسی داشته باشید، بدون مقدمه چینی و قبل از معرفی و بررسی این مجموعه به سراغ معنای لغوی Premium می‌رویم که نشان از اعلا بودن و برتریست، ما با این ادعا مجموعه‌ای از بهترین فونت‌های کاربردی جهت تولید محتوا، همراه با فونت‌های دو وزن و چند زبانه ارائه کرده‌ایم.

دانلود فونت رایگان

ایران فونت خرید و دانلود فونت‌های فارسی ایرانی

برای دانلود فونت رایگان می­‌توانید مستقیما از صفحه اصلی سایت ایران فونت اقدام نمایید یا با جستجوی نام فونت مورد نظر خود به صفحه دانلود هدایت شوید. سایت ایران فونت دارای بالاترین تنوع فونت‌های رایگان فارسی است.

منبع: ایران فونت خرید و دانلود فونت‌های فارسی ایرانی

ایران فونت خرید و دانلود فونت‌های فارسی ایرانی

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × یک =