کد خبر : 314623
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
-

فون درلاین حاکمیت بریتانیا بر ایرلند را با حمله روسیه به اوکراین مقایسه کرد

فون درلاین حاکمیت بریتانیا بر ایرلند را با حمله روسیه به اوکراین مقایسه کرد

رئیس کمیسیون اروپا در سخنانی در پارلمان جمهوری ایرلند در دوبلین که جنجال به راه انداخت، مبارزه ایرلند علیه حاکمیت بریتانیا در قرن بیستم را با جنگ میان روسیه و اوکراین مقایسه کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، اظهارات اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا خشم قانونگذاران محافظه‌کار را برانگیخت.

فون در لاین روز جمعه به مناسبت پنجاهمین سالگرد عضویت ایرلند در اتحادیه اروپا گفت: «مایلم در مورد پنج حُسن و برتری ایرلندی صحبت کنم که به اتحادیه ما کمک می‌کند تا با چالش‌های مشترکمان روبرو شویم. اول، اشتیاق ایرلندی‌ها به آزادی. این کشور می‌داند که مبارزه برای حق موجودیت به چه معناست.»

او افزود: «امروز یک کشور اروپایی دیگر برای استقلال می‌جنگد. البته ایرلند از خط مقدم اوکراین بسیار دور است، اما شما بهتر از همه می‌دانید که چرا این جنگ برای همه ما اهمیت زیادی دارد.» به گفته رئیس کمیسیون اروپا، اوکراین نه تنها برای آینده خود، بلکه برای «خود آزادی، برای استقلال، برای نظم جهانی مبتنی بر قوانین» می‌جنگد.

این سخنان با اعتراضاتی مواجه شد.

کریگ مکینلی، نماینده محافظه‌کار پارلمان بریتانیا به دیلی تلگراف گفت که مقایسه فون در لاین «چیزی بیش از نفرت‌انگیز» بود. او افزود: «به نظر می‌رسد که حمله به بریتانیا در بروکسل زنده و پای بر جاست.»

همچنین دنیل مویلان، از اعضای مجلس اعیان بریتانیا در توییتی نوشت که رئیس‌ کمیسیون اروپا با بیان چنین سخنانی دست به «بازی خطرناکی» می‌زند.

از طرف دیگر جیکوب ریس-موگ، وزیر بازرگانی سابق بریتانیا به روزنامه دیلی تلگراف گفت: «گفتن این حرف از سوی اورزولا فون در لاین غیردیپلماتیک، نابخردانه و اشتباه و غیرعادی است. این نشان می‌دهد که او کاملاً به شرایط تاریخی واقف نیست.»

اظهارات رئیس کمیسیون اروپا در بریتانیا بازتاب زیادی داشت و رسانه‌های محلی هشدار دادند که سخنان او می‌تواند مذاکرات بین لندن و بروکسل در مورد رایزنی دوباره بر سر توافق‌های تجاری پروتکل ایرلند شمالی پس از بریگزیت را پیچیده کند.

این دومین بار طی روزهای اخیر است که رئیس کمیسیون اروپا به دردسر می‌افتد. چهارشنبه گذشته او مدعی شد که حداقل ۱۰۰ هزار سرباز اوکراینی در جنگ علیه روسیه کشته شده‌اند. این نظر بعداً از متن و ویدیوی سخنرانی او در وب‌سایت کمیسیون اروپا و حساب‌های رسانه‌های اجتماعی حذف شد. با این وجود، کی‌یف خشمگین شده و گفت که این رقم صحیح نیست و چنین داده‌های «حساسی» فقط توسط فرمانده نیروهای مسلح اوکراین منتشر می‌شود.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − 12 =