کد خبر : 313520
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
-

زمینه بازگشت روستائیان باید با ایجاد شغل پایدار فراهم شود

زمینه بازگشت روستائیان باید با ایجاد شغل پایدار فراهم شود

نماینده مردم شهرستانهای نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: طی چند سال اخیر خیلی از روستائیان از روستا به شهر مهاجرت کرده اند بنابراین باید زمینه بازگشت روستائیان را با فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم فراهم کرد.

به گزارش عصرقائم، محمدعلی محسنی بندپی در نشست مشترک مدیران کل و روسای ادارات در رفع موانع تولید و  محرومیت زدایی منطقه کجور که به میزبانی روستای انگاس برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به فصل بارندگی و سرما نیاز است وزارت نیرو و جهاد کشاورزی نسبت به لایروبی رودخانه ها اقدام کنند تا این منطقه مجددا درگیر سیل نشود.

وی با بیان اینکه طی ۴۰ سال اقتصاد کشور کاملا دولتی و وابسته به نفت بوده است، افزود: ۲۶ درصد اقتصاد کشورها بر دوش تعاونی هاست اما درکشور ما زیر پنج درصد است.

نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا توانستیم پای بخش خصوصی را گرفتیم، تصریح کرد: اگر مثل روال گذشته اداره شود مشکلات حل نمی شود و باید این رویکرد عوض شود.

این مسئول مهاجرت جوانان از بخش کجور از معضلات نگران کننده در بخش کجور برشمرد و گفت: طبق آمار در سال ۵۰ جمعیت روستایی کشورمان ۷۵ درصد بود اما امروز ۷۱ درصد جمعیت کشور شهرنشین و تنها ۲۹ درصد در روستاها ساکن هستند.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم مهاجرت معکوس داشته باشیم باید زیرساخت ها را در روستا بهبود ببخشیم.

محسنی بندپی، جاده، اینترنت و صنعت دیجیتال را از مهم ترین زیرساخت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: باید سرمایه گذاران بخش خصوصی تا جایی که امکان دارد حمایت شوند.

وی با تأکید بر اینکه کجور ظرفیت های بی نظیری دارد، یادآور شد: کجور دارای ظرفیت هایی در صنعت دامپروری، گردشگری و کشاورزی است اما باید پذیرفت که رویکردهای سنتی دیگر در این بخش ها جواب نمی دهد.

نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: یک سرمایه گذار بخش خصوصی بدون وابستگی برای دریافت تسهیلات  به تنهایی حاضر است که ۱۷ هزار میلیارد تومان در منطقه سرمایه گذاری کند و فقط کافی است تا امور آب، آبفا، گردشگری و محیط زیست دست به دست هم دهند و شعار رفع موانع تولید از سر راه این سرمایه گذار برداشته شود.

محسنی بندپی  با اشاره به موضوع تخریب سازه های روستایی در خارج بافت، تصریح کرد: باید روستاییان را با خوش نشین ها جدا دید  و اگر قرار است یک روستایی منزل کوچکی در زمین روستایی خود بسازد، جبهه نگیریم و رأی به تخریب ندهیم بلکه از روستاییان حمایت کنیم تا به روستاها بازگردند و فعالیت های اقتصادی و اشتغال داشته باشند.

وی با بیان اینکه محیط زیست موظف به حفظ محیط زیست است ، افزود: اما طبق قانون باید چنان مسائل را رعایت کند که پروژه های توسعه ای و عمرانی متوقف نشود.

حجت الاسلام علی اصغر عالی دبیر قرارگاه محرومیت زدایی استانداری مازندران نیز با بیان اینکه باید طرح جامع محرومیت زدایی بخش کجور ایجاد شود، اظهار داشت: ۹۹ درصد قوانین منابع طبیعی ما قبل از انقلاب و البته در خارج کشور نوشته شد و الان با قوانین منابع طبیعی و محیط زیست مشکل داریم.

وی افزود: اصل کار باید در مجلس صورت بگیرد و البته جاهایی هم دولت خود را وفق دهد و اصلاحات ساختاری در این دو حوزه صورت پذیرد.

عالی با اشاره به ظرفیت بسیار بالای مازندران در بخش کشاورزی، تأکید کرد: صنایع تبدیلی و صادرات در بخش کشاورزی مازندران باید شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه در بحث گردشگری هم فعالیت فرهنگی داریم، عنوان کرد: هم باید مکان مناسب برای فعالیت‌های گردشگری و صنایع دستی داشته باشیم و هم میراث گذشتگانمان را هم زنده کنیم تا روند جذب گردشگر افزایش یابد.

مشاور عالی استاندار مازندران با اشاره به اینکه طرح تغییر الگوی کشت در مازندران با جدیت از سوی استاندار در حال پیگیری است، تصریح کرد: مازندران به تنهایی قادر است امنیت غذایی کل کشور را تأمین کند به شرطی که ظرفیت‌های حوزه کشاورزی احیا شوند.

دبیر قرارگاه محرومیت زدایی استانداری مازندران با تأکید بر ایجاد امنیت در بخش‌های مختلف زیرساختی و توسعه‌ای، اظهار داشت: مشکلات بخش کجور تا حدود زیادی شناسایی و دسته بندی شد و قرار است در کمیسیون‌های مرتبط پیگیری و برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: باید مشکلات اولویت بندی شود و طبق آن نسبت به حل و رفع آن اهتمام ویژه شود و در عمل پیاده سازی شود.

زمینه بازگشت روستائیان باید با ایجاد شغل پایدار فراهم شود/ایجاد طرح جامع محرومیت‌زدایی بخش کجور
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × دو =