کد خبر : 313209
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۳۰
-

گردشگری آبی؛ مغفول مانده در شهر تالاب‌های ایران

گردشگری آبی؛ مغفول مانده در شهر تالاب‌های ایران

شهرستان بابل با دارابودن ۲۰۷قطعه آب بندان به علت فراهم نبودن بستر های مناسب در گردشگری آبی در این حوزه مغفول مانده است اما عمده موضوعات و بحث هايی كه در خصوص گردشگری منابع آبی در مازندران بر روی آن مانور داده می‌شود مربوط به حوزه دريا و سواحل آن است.

به گزارش عصرقائم، گردشگری تالاب‌ یکی از انواع گردشگری است که اگر با فرهنگ‌سازی و فراهم‌کردن زیرساخت‌ها همراه باشد، می‌تواند به اقتصاد محلی و مدیریت پایدار تالاب‌ها کمک کند اما شهرستان بابل با دارابودن ۲۰۷قطعه آب بندان به علت فراهم نبودن بستر های مناسب در این حوزه مغفول مانده است در این گزارش قصد داریم به موانع ومشکلات برسرراه این حوزه بپردازیم.

نبود شورای توسعه گردشگری

محمد دهستانی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بابل با بیان اینکه این شهرستان دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه گردشگری آبی است افزود : متأسفانه در سال‌های اخیر به علت فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در حوزه گردشگری آبی این صنعت در شهرستان بابل که به شهر تالاب‌های ایران نیز معروف است مورد بی مهری قرار گرفته است که حال امید داریم با ایجاد کارگروه گردشگری ایجاد شده وهمدلی همه مسئولان مربوطه نگاه های جدی تری به این حوزه شود.

رئیس اداره گردشگری بابل ادامه داد:کارگروه احیای آب بندان ها باهدف ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در ۶بخش با ازبین بردن موانع ومشکلات برسرراه گردشگری ایجاد شده است که در آینده نزدیک شاهد تحولات عظیمی در این حوزه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: از جمله ویژگی این کارگروه آن است که به حقوق حق آبه شهروندان وهمچنین مسئله زیست محیطی در این کارگروه توجه ویژه ای شده است ودر این راستا با شعار نمی خواهیم آب بندانها را زخمی کنیم از سه ماه قبل شروع به کار نموده است.

دهستانی ابراز داشت: در احیای وبسترسازی آب بندان ها فراهم نبودن زیرساخت‌های تمام دستگاه‌های مربوطه برای توازن سرمایه گذاری امکان پذیر نخواهد بود در این راستا باید همگان پای کار بیاییند تا بتوان گردشگری آبی را با توجه به ظرفیت‌های موجود در شهرستان ارتقا بخشید.

رئیس میراث‌فرهنگی وگردشگری بابل از جمله معضلات برسر راه گردشگری این شهرستان را نبود شورای توسعه گردشگری در شهرستان عنوان کرد وافزود: با ایجاد این شورا می توان بسیاری از مشکلات این حوزه را در آن مورد بررسی وبه کمک کارشناسان مربوطه حل کرد.

دهستانی اظهارداشت: متاسفانه با توجه به ظرفیت موجودآب بندان در روستاها دهیاران از نصب اطلاعات مربوطه در جهت جذب توریست ممانعت می کنند و عدم توجه به تبلیغات در این حوزه از جمله موانع توسعه صنعت گردشگری دراین شهرستان خواهد بود

سرمایه کم اما همت عالی
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بابل نیز با گلایه از متولیان امور ابراز داشت: متاسفانه در سالهای اخیر فعل خواستن گردشگری آبی در این شهرستان به دلایل گوناگون صرف نشده است واین حوزه در این شهرستان نیز مانند دیگر شهرهای کشور ابتر باقی مانده است.
حیدر پور عنوان داشت: متولیان امر می توانند با کمترین هزینه وایجاد بستر های مناسبی چون آلاچیق های پرنده نگری وامکانات رفاهی مناسب ؛این صنعت پرسود اقتصادی را در شهرستان رونق بخشند.
چند متولی بودن آب بندان ها 
یک سرمایه گذار بخش گردشگری نیز از جمله موانع پیش روی گردشگری آبی در شهرستان بابل را چند متولی بودن این حوزه عنوان کرده است ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر این مشکل باعث سد راه سرمایه گذار گردشگری این حوزه گردیده است و کمتر کسی رقبت می کند به این حوزه وارد گردد.

وی بیان کرد: تشویق تنها به معنای ارائه معافیت‌ها نیست بلکه تسهیل در صدور مجوزها و حذف قوانین موازی و مزاحم اهمیت بالاتری در توسعه این صنعت دارد

پس لازم است در این راستا دولتها نگاه جدی تری نسبت به این حوزه داشته باشند
وی تصریح کرد:سیاست‌های کنونی در حوزه گردشگری نیاز به دگرگونی اساسی برای تشویق سرمایه‌گذاری دارد.

این سرمایه گذار ادامه داد:اگر ظرفیت توسط دستگاه‌های متولی خدمات‌رسان ایجاد شودو هزینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند فضای سرمایه‌گذاری و به تبع آن درآمدهای گردشگری بهبود می‌یابد.

وی در پایان سخنانش اظهار داشت:اگر همکاری و همدلی همه مسؤولان شهرستانی وتمامی دستگاه‌ها را شاهد باشیم می‌توانیم در آینده بابلی آباد وشهرستانی گردشگرپذیر داشته باشیم.
محمدزمانی از جمله گردشگران آبی است که در اوقات فراغت خود در آب بندان ها به ماهگیری می پردازد در گفتگو باخبرنگار بلاغ با گلایه از نبود امکانات رفاهی در حوزه گردشگری آبی اظهارداشت: متاسفانه در سالهای اخیر با توجه به اینکه تالاب حیدرکلای شهرستان بابل از جمله تالابهای شهری احیا شده است اما امکانات رفاهی این تالاب محدودبوده وجوابگوی گردشگران این حوزه نیست.
وی ادامه داد:مردم بابل سالها مشکلات و معضلات گردشگران توراهی از قبیل ترافیک سنگین در شریان اصلی وتصادفات جاده ای ومشکل زباله مسافران رابه جان دل خریده اند وحال لازم است به پاس قدردانی از مردم این شهرستان دولت سیزدهم نگاه جدی تری نسبت به گردشگری درشهر تالاب‌های ایران داشته باشد.

جمیله قربان نیا

گردشگری آبی؛ مغفول مانده در شهر تالاب‌های ایران/چرا کسی از گردشگری حمایت نمی‌کند؟

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 4 =