کد خبر : 313227
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۱۵
-

نشانه‌های حمله قلبی و اقداماتی که در این شرایط باید انجام داد

نشانه‌های حمله قلبی و اقداماتی که در این شرایط باید انجام داد

کارشناس مسئول بیماری‌های قلب و عروق اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به نشانه‌های بروز حمله قلبی، در عین حال اقداماتی که باید در این شرایط انجام شود را تشریح کرد.

به گزارش عصرقائم، دکتر طاهره سماوات در گفت‌وگو ، با اشاره به نشانه‌های ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، گفت: بیماری‌های مادرزادی قلب در صورت حاد بودن به محض دنیا آمدن نوزاد مشخص می‌شوند، اما برخی بیماری‌های مادرزادی قلب و عروق ممکن است تا زمان بلوغ و یا میانسالی هم مشخص نشود مانند سوراخ بین دو دهلیز قلب که مبتلایان به این مشکل ممکن است در میانسالی با تنگی نفس به پزشک مراجعه کنند. در مورد بیماری‌های عروق کرونر که مهم‌ترین بیماری‌های قلب و عروق هستند، فرد ممکن است علامت‌های متفاوتی داشته باشد که یکی از آنها تنگی نفس بویژه در هنگام راه رفتن است. مورد بعدی دردهای قفسه سینه است که غالبا در مرکز قفسه سینه احساس می‌شود، البته ممکن است در سمت چپ یا راست هم احساس شود. این دردها با فعالیت شروع می‌شود و وقتی فرد استراحت می‌کند برطرف می‌شود. در صورتی که این درد طول کشنده مربوط به قلب باشد و مثلا حدود ۲۰ دقیقه طول بکشد، آنقدر شدید است که حتما فرد را به بیمارستان می‌کشاند.

وی افزود: دردهای قفسه سینه در صورتی که در مرکز قفسه سینه رخ ندهد غالبا در شانه چپ و در موارد نادری در شانه راست احساس می‌شود که می‌تواند به بازو رسیده و در انگشت کوچک و انگشت حلقه هم احساس شود. درد حتی ممکن است در تمام فک و آرواره تحتانی احساس شود. این درد ممکن است با درد دندان اشتباه گرفته شود اما در صورتی که درد در تمام فک تحتانی بروز کند باید به پزشک مراجعه کنید. درد سر دل که با راه رفتن شروع می‌شود و با استراحت بهبود می‌یابد نیز برای معده نیست و باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا از نظر قلبی بررسی شوید.

سماوات ادامه داد: بروز مشکلات قلبی در افراد سالمند می‌تواند با توهم همراه باشد که اگر اطرافیان متوجه رفتار متفاوت سالمند شدند باید به پزشک مراجعه کنند. سردرد شدید و ناگهانی هم می‌تواند نشانه افزایش فشارخون باشد که باید به دنبال آن فرد از نظر بیماری قلبی هم بررسی شود.

وی افزود: افرادی که قبلا هم دچار این مشکلات و یا حمله قلبی شده باشند، احتمالا قرص‌های زیر زبانی در منزل دارند که باید استفاده کنند. البته حتما باید فشار خود را اندازه بگیرند و بعد اقدام به مصرف قرص زیرزبانی کنند. برای مصرف قرص زیر زبانی، فشارخون نباید کمتر از ۱۰ باشد زیرا با مصرف قرص، فشارخون کاهش می‌یابد و درصورتی که فرد سکته قلبی کرده باشد و قرص هم مصرف کند،‌ وسعت سکته قلبی افزایش خواهد یافت. تا رسیدن اورژانس یا فراهم شدن شرایط برای بردن بیمار به بیمارستان، امکان سه بار استفاده از قرص زیر زبانی وجود دارد، اما برای هر بار استفاده از قرص زیر زبانی باید فشارخون گرفته شود.

او تاکید کرد: در آن شرایط بیمار مجاز به مصرف خوراکی نیست و تنها می‌تواند مقدار اندکی آب برای مصرف قرص بنوشد. برخی افراد به دنبال بروز دردهای قلبی ممکن است حالت تهوع داشته و یا استفراغ کنند که اگر به بیمار آب بدهیم ممکن است مقداری از آن وارد ریه شده و آسپیره رخ دهد و ریه فرد هم درگیر شود. فرد با داشتن علائم فوق‌الذکر به هیچ عنوان نباید حرکت کند. باید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند و در صورتی که امکان تماس گرفتن با اورژانس برایشان وجود نداشت حتما از اطرافیان کمک بخواهند و بدون اینکه خودشان راه بروند با کمک اطرافیان سوار خودرو شده و به نزدیک‌ترین بیمارستان بروند. افرادی که به شکل ناگهانی دچار دردهای شدید می‌شوند به هیچ عنوان نباید راه بروند و یا از پله پایین و بالا بروند زیرا با تحرک فشار خون‌شان افزایش می‌یابد.

نشانه‌های حمله قلبی و اقداماتی که در این شرایط باید انجام داد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 − 6 =