کد خبر : 312311
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۱۰
-

سوت‌زنی مالیاتی ویلاهای لوکس در مازندران

سوت‌زنی مالیاتی ویلاهای لوکس در مازندران

خانه های لوکس و ویلایی غیربومی زیادی طی سالیان سال در مازندران ساخته شده و سهم این واحدها در سبد مالیاتی استان ناچیز است.

به گزارش عصرقائم، سهم مازندران از مالیات بر خانه های خالی و لوکس در سال جاری ۳۸ میلیارد تومان بود و این درحالی که خانه های ویلایی و لوکس زیادی طی سال ها در استان ساخته شده است.

رشد تدریجی تغییر کاربری مزارع و تبدیل آن ها به ویلاها و خانه های لوکس و خالی از سکنه بودن آن در ماه های زیادی از سال ضرورت اتخاذ تدابیری ویژه برای شناسایی این خانه ها و اخذ مالیات از آن را برای تحقق رشد اقتصادی استان ضروری می سازد.

طبق آمارهای غیررسمی بیش از ۱۴۰ هزار مسکن غیرمجاز در مازندران احداث شده است که قیمت برخی از آن ها به چند ده میلیارد تومان می رسد، از سوی دیگر پایین بودن سهم صنایع بزرگ و تولید در مازندران و معافیت برخی شرکت های لبنی از مالیات فرجام مالیاتی امیدبخشی را در مازندران پیش بینی نمی کند.

درآمدهای مالیاتی مازندران ۸۸ درصد رشد یافت

فرج الله فتح پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران در باره مالیات خانه های لوکس گفت: درآمدهای مالیاتی استان در سال جاری شش هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان بود که ۸۸ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

وی با بیان این سهم مازندران در زمینه مالیات خانه های لوکس ۳۸ میلیارد تومان و ناچیز است، افزود: در بحث درآمدهای عمومی استان هفت هزار میلیارد تومان درآمد کسب شد و ۶۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اموال کسب شده است.

وی با عنوان این که ۶۷ درصد درآمد سه ماهه و ۸۳ درصد درآمد شش ماه محقق شد، گفت: همچنان با تحقق کامل برنامه فاصله داریم از این رو نیازمند شناسایی راه های جدید مالیاتی هستیم.

فتح الله پور مالیات بر خانه های لوکس را از جمله مزیت های درآمدی استان ذکر کرد و گفت: باید نسبت به عملیاتی شدن این قانون برنامه ریزی کنیم.و امیدواریم با تدابیر فرمانداری ها این کار دنبال شود زیرا حق مردم استان باید ادا شود ووفرمانداران شهرداری ها و دستگاه های اداری مکلف هستند.

علاوه بر خانه های لوکس منابع درآمدی و مالیاتی دیگر نظیر مشاغل کاذب و واطه گری در عرصه خرد وفروش مرکبات و یا فعالیت فرشگاه های زنجیره ای در استان مازندران وجود دارد که باید در سبد مالیاتی قرار گیرند.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس با اشاره به این که بازار استان در تسخیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار دارد، گفت: این فروشگاه‌ها هیچ عایدی برای استان ندارند.

علی بابایی کارنامی در گفتگو با بازار با اشاره به تصویب قانون مالیات خانه های خالی اظهار داشت: طبق قانون باید از خانه های خالی مازاد مالیات دریافت شود و دستگاه های اجرایی باید از این قانون برای ارتقای درآمدهای عمومی استان استفاده کنند.

قانون مالیات خانه های لوکس اجرایی شود

وی خواستار ورود سازمان بازرسی برای اجرای قانون مالیات خانه های لوکس و خالی شد و گفت:باید از این ظرفیت قانونی برای ارتقای درآمد استان بهره گیری کرد.

این مسئول با بیان این که مشکل فروشگاه های زنجیره ای در استان رفع نشده است، افزود: فروشگاه های زنجیره ای بازار استان و تمام اتحادیه ها را تسخیر کرده درحالی که دفتر مرکزی این فروشگاه در تهران است.

بابایی کارنامی یادآور شد: همچنین فروشگاه های زنجیره ای هیچ درآمد و عوایدی برای بازار استان ندارد و وزارت صمت باید در این زمینه ورود پیدا کند زیرا در این فروشگاه ها فقط باید کالاهای اساسی ارایه شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: لزوم ندارد فروش لب تاب و کامپیوتر در فروشگاه های زنجیره ای صورت گیرد و باید جلوی آن را گرفت و باید از اصناف دفاع کنیم.

سهم خانه های لوکس و خالی در سبد مالیاتی استان در حد صفر است و این درحالی که بسیاری از خانه ها در طول سال خالی هستند و خدمات زیادی را از استان دریافت می کنند.

محسن اسلامی مدیرکل امور مالیاتی مازندران با اظهار این که خدمات زیادی به خانه های لوکس غیربومی داده می شود درحالی که هیچ عایداتی نداریم، گفت: پرداخت مالیات کمترین کمتری کار وهمکاری است که از سوی این مالکان این واحدها باید صورت گیرد.

وی افزود: باتوجه به این که شرکت های لبنیاتی معاف از مالیات هستند، چند شرکت بزرگ در استان وجود دارد که ارزش افزوده آن ها در حوزه مالیات تاثیرگذار است و اگر در روند کنونی اصلاح نشود و روند درآمدهای مالیاتی به همین منوال باشد سال بعد با کسری ۱۰ هزار میلیارد تومانی درآمد مواجه خواهیم بود.

در عین حال سید محمود حسینی پور استاندار مازندران نیز با اظهار این که بیشتر درآمدها در مراکز صنعتی و تولیدی افزایش یافت، گفت: این درآمدها می تواند خلا را تاحدودی پر کند اما درابره بخش های جدید از جمله مالیات خانه های لوکس باید برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به حضور واسطه های زیادی در عرصه مرکبات و نداشتن جایگاه رسمی گفت: این افراد بیشترین درآمد را دارند و کشاورز سهمی از تبادل مالی نمی برد و مالیات باید سراغ آن ها برود.

استاندار مازندران با تاکید بر شناسایی گردن کلف های مالیاتی خواستار همکاری بانک ها در این زمینه شد و گفت: مالیات بر خانه های لوکس باید تفسیر شود و خانه های گران قیمت و خالی بالای ۱۵ میلیارد تومان و خالی در استان مشمول مالیات می شوند.

وی همچنین با تاکید براین که در مرحله اول مالیات بر خانه های لوکس برای خانه های غیربومی اجرا شود، گفت: برخی غیربومی ها در استان از امکانات نظیر گاز و برق استفاده می کنند و توقع همکاری از آن ها را برای پرداخت مالیاات داریم.

حسینی پور از دهیاری ها و دستگاه های مسئول خواست تا نسبت به شناسایی خانه های لوکس کمک و همکاری داشته باشند و ادامه داد:

محروم بودن مازندران از صنعت بزرگ و مادر و معافیت شرکت های بزرگ و لبنی آن از مالیات و همچنین معافیت بخش های کشاورزی، درآمدهای مالیاتی استان را طی سال های آتی با چالش روبرو می کند از این رو مالیات از خانه های لوکس و خالی می تواند این خلاء را تامین و جبران کند.

سوت‌زنی مالیاتی ویلاهای لوکس در مازندران/سازمان بازرسی ورود کند

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =