کد خبر : 312247
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۱۰
-

۱۴ آبان سرآغاز هویت‌بخشی به فرهنگ مازندران

۱۴ آبان سرآغاز هویت‌بخشی به فرهنگ مازندران

مردم مازندران ملتی بزرگ و تاریخ سازند که در بسترهای مختلف آفرینش و خلاقیت انسانی از فرهنگ، ادبیات، هنر و آوردگاه ها و صحنه های خطیر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همواره در تراز و جایگاهی ممتاز قرار داشته و نقش خود را گاه به عنوان مردمی پیشرو و آفریننده در تاریخ ایفا کرده‌اند.

به گزارش عصرقائم، زبان، ادبیات، دین، تاریخ و جغرافیا از مبانی هویتی جوامع بشری به شمار می آیند که از دیرباز تاکنون عنصر دین و مذهب در استان مازندران، نقش اصلی و تاثیرگذارتری نسبت به سایر عناصر هویتی داشته است چرا که این استان از دیرباز سابقه ای طولانی و دیرینه در تاریخ دارد بنابراین از فرهنگ و هویت متعالی، برخوردار است.

نگاهی به سابقه درخشان تاریخی و فرهنگی استان مازندران، بیانگر این مطلب است كه مازنی ها در هنگام سفر یاران امام اولشیعیان، حضرت علی (علیه السلام) به این خطه از آنها به عنوان فرشتگان و ملائك الهی، نام می بردند و احترام می گذاشتند بنابراین فرهنگ مقاومت و ایثار در این سرزمین، ریشه دوانده است.

مردم استان مازندران به سبب عدم پذیرش اسلام عباسی و اموی و همچنین مركز نشر و ترویج اسلام شیعی و اهل بیت(علیهم السلام) به عنوان منطقه مهد ولایتمداری و وفاداری به فرزندان پیغمبر اسلام، حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)، محسوب می شد.

۱۴ آبان سال ۲۴۳ هجری شمسی برابر با ۲۵ رمضان سال ۲۵۰ هجری قمری، روزی است که مردم تبرستان در رویان با حسن بن زید علوی، بیعت کردند و این بیعت، شروع تاسیس و استقرار حکومت علویان در تبرستان شد و از این رو شورای فرهنگ عمومی مازندران، این روز را به «روز مازندران» نامگذاری کرد.

مرد و زن، پیر و جوان، روستانشین و شهر نشین این دیار با  آغوش باز، حکومت علویان را پذیرا شدند و با حسن بن زید، بیعت کردند بنابراین ۱۴ آبان، نقطه عطفی جهت  فكر و فرهنگ دیار مازندران به شمار می آید كه با اسلام و تشیع، پیوند ناگسستنی و محکم دارد.

با توجه به جایگاه مازندران به عنوان نخستین خواستگاه تشیع در ایران اسلامی و پایه گذاری حكومت علویان، ساخت موزه تشیع در این دیار بسیار ضرورت دارد و همچنین برگزاری برنامه هایی برای گرامیداشت هر چه بیشتر این روز، لازم محسوب می شود.

ضروری به نظر می رسد که مازندران با توجه به سابقه دیرینه خویش باید در مناسبت های مختلف و در عرصه های متنوع اجتماعی، فرهنگی، هنری و … به این دیار توجه لازم صورت گیرد تا ارزش مانایی برای آیندگان به یادگار بماند.

حفظ و آداب و رسوم هر ملتی باید در تمام طول سال به یادگار، جاودانه بماند و با افتخار و با شکوه تمام به نسل های آینده جامعه، منتقل شود و مایه افتخاری برای آن سرزمین و مردم آن، باشد.

توجه به جامعه شناسان، مردم شناسان، اهالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حتی اصحاب رسانه در بزرگداشت روز مازندران نه تنها ضرورت بلکه حیاتی به شمار می آید.

*اقدام ارزشمند ثبت تاریخ ملی تشکیل حکومت علویان

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این باره اظهار کرد: ثبت تاریخ ملی تشکیل حکومت علویان در ۱۴آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران نیز اقدامی ارزشمند بوده است.

وی با بیان اینکه در یک روند فرسایشی در بخش هزینه های حوزه فرهنگ و هنر قرار گرفته ایم،‌گفت: سال ۱۳۸۵کل بودجه حوزه کتاب ۲۵۰میلیارد تومان بوده است وزارتخانه ۸۰میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از حوزه نشر داشت .

اسماعیلی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۲باید بودجه ای برای تقویت انجمن های فرهنگی هنری شهرستان ها اختصاص یابد،‌افزود: باید در حوزه فرهنگ و هنر سرمایه گذاری کنیم تا شاهد جوش اهالی فرهنگ و هنر برای خلق آثار فاخر باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نیاز به تغییر ریل و نگرش در حوزه فرهنگ داریم،‌گفت: باید به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه کشور توجه ویژه کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه اگر می خواهیم حوزه فرهنگ و هنر نقش خود را در کشور ایجاد کند باید فضای اعتلای آن را مشخص کنیم،‌گفت:مشکلات خبرنگاران در قالب لایحه جامع روزنامه نگاری مرتفع خواهد شد. بیش از ۶۰ماده مهم دارد و مباحث مربوط به امنیت شغلی نیز در این لایحه دیده شده است.که به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.

*تبیین نقش و هویت مازندران

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران نیز با اشاره به تلاش های گذشتگان برای نامگذاری روز۱۴آبان به نام روز مازندران در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: تلاش ها در دولت سیزدهم به بار نشست و روز مازندران در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

روح الله سلگی به پیشینه دینی، فرهنگی،‌علمی، ورزشی و مبارزات مردمان این دیار در مقابله با منافقین اشاره کرد و گفت:قدردان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار مازندران برای ثبت نام روز مازندران در تقویم هستیم.

سلگی بااشاره به پیشینه تشکیل اولین حکومت علویان در استان مازندران ، ادامه داد: اندیشمندانی که سیر تحولات تاریخ و شکل گیری نظام های سیاسی را مطالعه کرده اند به درستی دریافتند که چه کار بزرگی در مازندران انجام شده و مردمان این خطه از شما کشور در سال ۲۵۰هجری قمری برای تشکیل حکومت تشییع چه اقدام ارزشمندی انجام داده اند.

وی با بیان اینکه نهال تنومند تشیع که محور مقاومت است در مازندران غرس شد باید این مناسبت در مازندران به شایستگی بزرگداشته شود،‌افزود: تلاش داریم نقش هویت بخش مازندران و دیار علویان را بازخوانی کنیم تا نقش آفرینی مردمان این دیار در حفظ ارزش های انقلاب برای همگان تبیین شود.

سلگی با بیان اینکه مردم مازندران در انسجام ایرانیان نقش مهم و اساسی داشته اند، ادامه داد: علمای برجسته این دیار در بصیرت بخشی ملت ایران برکسی پوشیده نیست.

وی به پیشینه لشکر ۲۵کربلا اشاره کرد و ‌گفت:نقش تمدن ساز مازندران نیز باید مورد بازخوانی قرار گیرد.

سلگی با بیان اینکه روز مازندران باید بهانه ای شود تا علما، نام آوران، دانشمندان، تاریخ سازان و …به تبیین نقش و هویت مازندران برای همگان پای کار بیایند،‌گفت: هویت مازندران با کاهش شدید جمعیت مورد تهدید جدی است.

وی با بیان اینکه مهاجرت وسیع اقشار مختلف به مازندران هویت این خطه از شمال کشور را تهدید می کند، ادامه داد:باید برای حفظ تاریخ و هویت مازندران در حوزه جوانی جمعیت کمک کار مسئولین باشیم.

اجرای ۱۲۸برنامه در هفته فرهنگی مازندران

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی مازندران نیز از اجرای ۱۲۸برنامه فرهنگی هنری به مناسبت هفته فرهنگی مازندران در۲۲شهرستان خبر داد و گفت: این برنامه ها به مناسبت ثبت روز مازندران در تقویم جمهوری اسلامی ایران تدارک دیده شده است.

حسین جوادی، ضمن تحسین نگاه وزیر ارشاد اسلامی به حوزه فرهنگی دیار علویان،‌ بابیان اینکه غرب استان مازندران چهره های فاخر در حوزه فرهنگ و هنر به خود دیده است، اظهار کرد: هفته فرهنگی مازندران باید بهانه ای شود تا به اصحاب فرهنگ و هنر این دیار توجه ویژه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی مازندران به اجرای ۱۲۸عنوان برنامه  فرهنگی هنری در هفته فرهنگی مازندران اشاره و بیان کرد: جشنواره کئی پلا،‌همایش اقوام،‌همایش نام آوران مازندران،‌کشتی لوچو، نمایشگاه توانمندی های مازندرانی ها،‌نمایشگاه خوشنویسی مشق عشق با محوریت سردار شهید مدافع حرم رحیم کابلی و …از جمله این برنامه هاست.

وی به تلاش های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ثبت نام مازندران در تقویم جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت:  تلاش داریم تاریخ مازندران و نقش مردمان این خطه از شمال کشور در عرصه های مختلف بررسی و معرفی و تبیین شود.

گرامی‌داشت روزی که با فعالیت موسسات مردم نهاد و تشکلات مردمی در جهت تحکیم هویت فرهنگی مازندران همراه مسئولان گام اساسی برداشته شده و اجرای برنامه‌های متنوع رونق می‌گیرد.

حتی مردم دیار علوی‌تبار نیز در اجرای این برنامه‌های متنوع به منظور ترویج فرهنگ و تمدن مازندران در جای جای شهرهای استان حضور پرشوری داشته و دارند.

روز ۱۴ آبان نیز به عنوان روز ملی مازندران می‌تواند آغازی برای مردم این استان باشد تا از این طریق بتوانند خود را از نظر فرهنگی و هنری به اثبات برسانند.

مردم مازندران ملتی بزرگ و تاریخ سازند که در بسترهای مختلف آفرینش و خلاقیت انسانی از فرهنگ، ادبیات، هنر و آوردگاه ها و صحنه های خطیر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همواره در تراز و جایگاهی ممتاز قرار داشته و نقش خود را گاه به عنوان مردمی پیشرو و آفریننده در تاریخ ایفا نموده اند.

۱۴ آبان سرآغاز هویت‌بخشی به فرهنگ مازندران/تحكيم هويت تاریخی در سرزمین علوی‌تبارها

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 + هفت =