کد خبر : 312097
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۰۵
-

روغنی برای رفع مشکل جنسی در مبتلایان به ام اس

روغنی برای رفع مشکل جنسی در مبتلایان به ام اس

در یک تحقیق جدید، محققان به تأثیرات مثبت نوعی داروی موضعی سنتی به نام روغن خراطین برای رفع برخی مشکلات جنسی مردان مبتلابه ام اس اشاره کرده‌اند.

به گزارش عصرقائم، بیماری‌ام اس یا مالتیپل اسکلروزیس، بیماری نسبتاً شایعی است که اغلب، جمعیت جوان را درگیر خود می‌کند. بر اساس آمار ثبت شده در سامانه بیماران خاص معاونت درمان وزارت بهداشت، تعداد بیماران مبتلابه ام‌اس در کشور، ۷۰ هزار نفر برآورد شده است. شیوع بیماری ‌ام اس بیشتر در سنین ۲۰ تا ۴۵ سال است و این به معنای درگیری جمعیت زیادی از افراد توانا و فعال جامعه است. شیوع ام اس از سال ۲۰۱۳ در تمام مناطق جهان افزایش یافته است. احتمال ابتلای زنان به ام اس دو برابر بیشتر از مردان است. علائم عصبی ایجاد شده در این بیماری، به‌تدریج سبب ناتوانی جسمی و ذهنی بیمار می‌گردند و علاوه بر علائم اصلی، یک سری عوارض جانبی را نیز به بیماران تحمیل می‌نماید.

بنا بر گفته‌های پژوهشگران، یکی از تأثیرات این بیماری که بسیار آزاردهنده بوده و بر زندگی خانوادگی و اجتماعی بیماران، تأثیرگذار است، بروز مشکل در عملکرد جنسی به‌ویژه در مردان است. یک سیکل جنسی طبیعی در مردان از پنج مرحله شامل برانگیختگی، نعوظ، انزال، مرحله ارضاء جنسی یا ارگاسم و مرحله فروکش تشکیل شده است. لازمه تمامی این مراحل و داشتن عملکرد جنسی طبیعی، وجود یک سیستم عصبی سالم در مغز و نخاع است و چنانچه ام اس سبب تخریب این مراکز شود، فرد دچار اختلالات در عملکرد جنسی خود خواهد شد. اختلالات عملکرد جنسی در مردان مبتلابه ام اس معمولاً شامل مشکل در شروع و پایداری نعوظ و کاهش حس آلت تناسلی و درنتیجه مشکل در رسیدن به ارگاسم و از بین رفتن میل جنسی است.

در رابطه با این موضوع، یک تیم هشت نفره پژوهشی از دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا… عج، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و دانشگاه تهران اقدام به انجام مطالعه‌ای کرده‌اند که در آن تأثیر روغن خراطین برای درمان اختلال نعوظ در مردان مبتلابه بیماری مالتیپل اسکلروزیس بررسی شده است.

این تحقیق بر روی ۵۰ بیمار مرد مبتلابه ام اس انجام شده و در آن، تعدادی از این افراد به مدت سه ماه تحت درمان موضعی با روغن خراطین قرار گرفتند. پس‌ازاین مدت، وضعیت نعوظ در این مردان با گروه دیگر که به‌عنوان گروه شاهد بودند، مقایسه گردید.

روغن خراطین از کِرمی به همین نام گرفته می‌شود. کِرم خراطین نوعی کِرم خاکی است که در دنیای علم با نام ایزینیا فتیدا شناخته می‌شود.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که بین نمرات کارکرد نعوظ، اوج لذت جنسی، رضایتمندی از تماس جنسی و رضایتمندی کلی، تفاوت قابل توجهی بین دو گروه به وجود آمده است.

به گفته عباس سنجری پور، پژوهشگر مرکز توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و همکارانش، «نتایج مطالعه ما نشان داد که روغن خراطین بر عملکرد نعوظ بیماران مبتلابه ام اس مؤثر است و می‌تواند منجر به بهبود عملکرد جنسی بیماران مبتلابه ام اس شود».

آن‌ها معتقدند: «با توجه به‌کلی نگر بودن طب قدیم و در نظر گرفتن عوامل مختلف دخیل در نعوظ و انزال زودرس، استفاده از ترکیبات سنتی و گیاهی در این زمینه در جهان شایع‌تر است».

این محققان البته اشاره کرده‌اند با توجه به این‌که این مطالعه اولین پژوهش در این زمینه بوده و مضرات احتمالی آن نیز باید مورد بررسی دقیق قرار گیرند، پیشنهاد می‌گردد سایر محققان نیز این ماده را به‌تنهایی یا در ترکیب با سایر داروهای سنتی برای هدف مورد نظر آزمایش کنند و پس از جمع‌آوری شواهد قابل توجه، توصیه به استفاده از آن صورت گیرد.

یافته‌های پژوهشی فوق را مجله «دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شاهرود منتشر کرده است.

روغنی برای رفع مشکل جنسی در مبتلایان به ام اس

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 + چهار =