کد خبر : 311825
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
-

۷ خودروی وارداتی را بهتر بشناسیم و از قیمت آنها مطلع شویم

۷ خودروی وارداتی را بهتر بشناسیم و از قیمت آنها مطلع شویم

پس از مدت ها انتظار، اسامی ۷ خودروی وارداتی اعلام شد؛ درباره قیمت و زمان ورود این خودروهای تازه نفس خارجی به کشور چه می دانید؟

به گزارش عصرقائم، پس از ماه‌ها انتظار با نهایی شدن اسامی واردکنندگان خودرو، واردات به طور رسمی کلید خورد. از حدود یک سال پیش تاکنون وزیر صمت تلاش کرد تا برای واردات خودرو، مسیر را هموار‌ کند و  به آن سرعت دهد، اما آیین‌نامه واردات خودرو پس از فراز و نشیب فراوان در شهریور نهایی و ابلاغ شد و حالا اسامی شرکت‌های  واردکننده و فهرست خودروهای وارداتی اعلام شد.
روز گذشته پس از آن که سخنگوی وزارت صمت در گفت و گوی مفصلی با فارس درباره سرانجام واردات خودرو توضیح داد، این خبرگزاری با انتشار اینفوگرافیکی از خودروهایی که توسط خودروسازان صاحب مجوز  به کشورمان وارد می شوند، رونمایی کرد. خودروهایی از چند شرکت چینی ، کره ای و ژاپنی که در محدوده قیمتی  زیر ۱۰ هزار یورو به بازارمی آیند و نام آن ها با حاشیه هایی همراه بود و برخی با توجه به قیمت های احتمالی این  خودرو های وارداتی نوشتند که رد پایی از تنظیم بازار در این خودروها دیده نمی‌شود. در ادامه این گزارش درباره اولین حواشی رونمایی از هفت خودروی وارداتی، امکانات، قیمت و زمان ورودشان به کشور را مطلع می‌شوید.

اولین حاشیه؛ خودروهای وارداتی همان نام های قدیمی هستند!
پس از آن که فارس، تصویری از هفت خودروی خارجی در راه ایران منتشر کرد، برخی کاربران فضای مجازی از آن نوشتند که مدل‌های سال‌های گذشته این خودروها همین حالا هم در خیابان های ایران حضور دارند و با واردات خودرو تنوعی در محصولات خارجی به وجود نمی آید. خبرآنلاین هم در گزارشی نوشت: ماشین های معرفی شده تقریبا همان محصولاتی هستند که در سال های پیش از خروج ترامپ از برجام در شرکت های خودروسازی ایرانی تولید می شدند. نمونه هایی که البته تولیدکنندگان شان برای آن‌ها ورژن های کلاس جدیدتری را رونمایی کردند و در به روزرسانی های شان تبدیل به خودروهای با قدرت بالاتر و میزان سوخت و آلایندگی کمتر شده اند. این سایت خبری در انتهای مطلبش سوالی قابل تامل پرسیده است: باید دید واقعا فهرست ۷۰ هزار خودروی وارداتی به کشور قرار است با این مدل های قدیمی پر شود؟

درباره ۷ مهمان جدید چه می دانید؟
طبق اعلام وزارت صمت، واردات خودرو از بین خودروهایی با برندهای کره ای، ژاپنی و اروپایی با محدوده قیمت ۱۰ هزار یورو انجام می شود که با نرخ هر یورو ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان، خودروهای وارداتی در محدوده قیمتی ۳۲۹ میلیون تومان وارد کشور خواهد شد که البته با احتساب تعرفه های گمرکی و هزینه های واردات آن ها قیمت بسیار بیشتری برای این خودروهای خارجی پیش بینی می شود و ۱۲ شرکت موفق به دریافت مجوز واردات شده اند. در ادامه به مرور هرکدام از این خودروها و امکانات شان می پردازیم.

هیوندای آی ۱۰

در این فهرست ، کرمان خودرو با واردات دوباره آی ۱۰ از شرکت کره ای هیوندا دیده می شود. خودرویی کوچک و شهری که تا سال ۱۳۹۶ با قیمتی حدود ۱۲۰ میلیون تومان در شرکت کرمانی مونتاژ می شد و اکنون ورژن های ۱۳۹۶ آن در بازار با قیمتی در محدوده ۶۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد. خودرویی ۴ دنده با گیربکس اتومات  و حجم موتور ۱٫۲ لیتر که بنزین سوز است. البته آن زمان، این خودروها با تعرفه بالایی وارد می شدند و اکنون قرار است که تعرفه کمتری بر آن ها اعمال شود. هر چند که با احتساب تغییر ارزش ریال نسبت به آن سال ها نباید انتظار خودروی ارزان قیمت داشته باشیم.

میتسوبیشی میراژ

میتسوبیشی میراژ یکی دیگر از خودروهای کوچک شهری است که هنوز از سری آخر وارداتش در سال ۲۰۱۷ ، تعداد زیادی در خیابان ها وجود دارد. خودرویی که آخرین بار به صورت شرایطی با پرداخت ۵۰ درصد نقدی و اقساط ۱۲ ماهه به قیمت ۹۴ میلیون تومان فروخته می شد. خودرویی که حالا با گذشت پنج سال همان نمونه های آخرش قیمتی در محدوده ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان دارد و باید دید به عنوان خودروی وارداتی ارزان قیمت با چه قیمتی به بازار بر می گردد.  این میتسوی کوچک به یک موتور ۱٫۲ لیتری۳ سیلندر مجهز است.

چانگان سی اس ۳۵ 

درحالی که گفته می شد سایپا برای واردات به سراغ چانگان سی اس ۵۵ ، ورژن ارتقا یافته محصول کراس اور سال های برجامی اش می رود اما حالا فارس مدعی شده آن ها بار دیگر به سراغ همان محصول قدیمی یعنی چانگان  سی اس ۳۵ می روند که در ایران مونتاژش می کردند. خودرویی که با محدوده  قیمتی ۷۶ میلیون تومان  و به صورت شرایطی عرضه می شد اما حالا قیمتش در بازار برای همان مدل های قدیمی تر تقریبا ۱۰ برابر شده است!

سیتروئن ۳
C3 می‌توانست یکی از پدیده‌های بازار شود اما بدشانس بود. سایپا مقدمات تولید و مونتاژ این خودرو را فراهم کرد ولی خروج پژوسیتروئن از بازار کشورمان در تابستان ۹۷، باعث شد تا سری اول این مدل فرانسوی بعد از چندین ماه تاخیر، در اواخر پاییز ۹۷ به ‌دست مشتریانش برسد. در مدل‌های فول C3 دو آپشن مهم وجود دارد: یکی رینگ نقره ای (معروف به فرانسوی) و دیگری گرمکن صندلی جلو. البته سایپا از زمستان ۹۷ به بعد، همه C3 ها را بدون گرمکن تحویل مشتریان داد. قیمت این خودرو برای مدل های سال ۹۷ و ۹۸ آن معادل ۱٫۲ میلیارد تومان است و باید دید حالا با چه رقمی وارد بازار می شود؟

هیوندا اکسنت

مونتاژ اکسنت در ایران از اواسط تابستان ۹۶ در خطوط تولید کرمان موتور آغاز شد و به‌ غیر از چرم صندلی‌ها، چیز کمتری نسبت به اکسنت وارداتی فول ندارد و مانند اکسنت وارداتی، حالت اکو مد دارد اما دکمه ECO مانند سایر خودروها ندارد! به این معنی که اگر در حالت نرمال و معمولی (کم‌گاز) رانندگی کنید، چراغ حالت اکو روشن می شود و به شما اعلام می کند که رانندگی اقتصادی دارید. اما این که دکمه ای وجود داشته باشد که با فشردن آن، ضرایب دنده و حساسیت پدال گاز تغییر کند (تا مصرف سوخت را کمتر کند)، در اکسنت‌ وجود ندارد. مدل های تا سال ۹۷ آن قیمتی در محدوده ۱٫۲ میلیارد تومان دارد اما حالا در محدوده  قیمتی ۳۰۰ میلیون تومان قرار است وارد شود که مشخص نیست با تعرفه واردات وقیمت گذاری نهایی  به چه قیمتی به دست مشتری برسد.

ام جی ۳

از میان خودروهای وارداتی بی‌حاشیه و کمتر شناخته شده، قطعا کوچک‌ترین عضو خانواده ام‌ جی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. سال ۲۰۱۴ بود که این هاچ‌بک شهری به بازار کشورمان معرفی و درنهایت واردات ام‌ جی ۳ بعد از مدل ۲۰۱۵ در کشورمان متوقف شد. خودرویی با ۵ دنده نیمه اتوماتیک و حالت اسپرت که حجم موتورش ۱٫۵ لیتر است و قیمتی حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای مدل های قدیمی اش دارد.

ام جی ۶

ام ‌جی ۶ نیوفیس، تغییراتی جزئی را در طراحی چراغ‌ها و سپرها تجربه کرده که اضافه ‌شدن دی‌لایت، چراغ‌های زنون گردشی و سقف پانوراما از مهم‌ترین ویژگی‌های جدید این خودروست. با توجه به عرضه نسل جدید آن در بازار چین، سال ۲۰۱۶ آخرین زمان عرضه ام‌ جی ۶ در بازار ایران بود. مشخصات فنی خوب به همراه تجهیزات مناسب، باعث استقبال مشتریان از این مدل شده بود. این خودرو که مدل ۲۰۱۶ آن حدود  ۷۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود ۶ دنده اتومات دو کلاچه دارد.

وارداتی ها چه زمانی به خیابان های ایران می رسند؟
شاید بپرسید تا چه زمانی باید منتظر این خودروهای تازه نفس باشیم؟  آن طور که سخنگوی وزارت صمت به فارس گفته است ،نمی‌توان زمان مشخصی را برای واردات خودرو تعیین کرد اما تلاش می‌شود ۹۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی تا پایان امسال وارد کشور شود. امید قالیباف درباره ساز و کار قیمت گذاری خودروهای وارداتی گفته است: در آیین ‌نامه قید شده است که خودروی وارداتی توسط هر کدام از شرکت‌های واردکننده خودرو که مجوز واردات دارند باید با قیمت پایه در بورس کالا عرضه‌ و وارد تابلوی بورس شود. بنابراین خودروی وارداتی در بورس کالا رقابت می‌خورد و کشف قیمت می‌شود لذا  حق ورودی و سود بازرگانی و کسورات، طبق قانون از اختلاف قیمت پایه تا قیمت کشف شده در بورس کالا کسر می‌شود.

7 خودروی وارداتی را بهتر بشناسیم و از قیمت آنها مطلع شویم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − 15 =