کد خبر : 311225
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۱۰
-

سال خوش صادرات برای مرکبات

سال خوش صادرات برای مرکبات

مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی با نگاه اقتصادی دولت سیزدهم و با تعیین استانداردهای صادراتی از سوی طرف مقابل این روزها تاییدیه کشورهای اوراسیا و حتی چین را هم اخذ کرده و تولیدکنندگان و تجار مازندرانی برای تحقق این امر به صف شده‌اند.

به گزارش عصرقائم، برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس نارنگی از اول مهر آغاز شد و اکنون باغداران در حال آماده شدن برداشت پرتقال هستند.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند.

همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

مازندران با دارا بودن ۱.۵ درصد از اراضی و ۲.۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن محصولات کشاورزی تولید می کند که ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

به طور متوسط در یک هکتار باغ مرکبات ۳۰ تا ۴۰ تن محصول برداشت می شود.

مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی با نگاه اقتصادی دولت سیزدهم و با تعیین استانداردهای صادراتی از سوی طرف مقابل این روزها تاییدیه کشورهای اوراسیا و حتی چین را هم اخذ کرده و تولیدکنندگان و تجار مازندرانی برای تحقق این امر به صف شده‌اند.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران گفت: فعالیت سیستم حمل‌ونقلی مناسب، توسعه روابط تجاری و اخذ مجوزهای لازم با دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم ، زمینه صادرات روزانه ۱۰ کانتینر ۱۵ تنی نارنگی از مازندران به کشورهای اورآسیا را فراهم کرده است. ‎

وی افزود: در ۱۰ روز گذشته حدود ۱۰۰ کانتینر نارنگی زودرس ژاپنی از مازندران به کشورهای منطقه صادر شد که به طور حتم این روند در ماه های آینده با برداشت پرتقال هم ادامه می یابد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران خاطر نشان کرد: اکنون در کنار روسیه نارنگی ژاپنی مازندران به کشور ازبکستان و دیگر کشورهای منطقه صادر می شود و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم خواستار واردات این میوه استان هستند.

مهاجر با بیان این که در سال‌های گذشته به طور متوسط ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تن انواع مرکبات از مازندران به کشورهای مختلف جهان صادر شده است، گفت: پیش بینی می شود که در سال جاری جهش قابل توجهی در صادرات این قلم میوه داشته باشیم.

وی با اشاره به فراهم شدن زیرساخت ها برای صادرات مرکبات استان تا سقف یک میلیارد دلار به کشور چین، بیان کرد: صادرکنندگان استان با پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی خود را برای اجرای این ماموریت مهم صادراتی کشور آماده کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران، عنوان کرد: : تعداد سورتینگ و مراکز بسته بندی مرکبات در استان در ماه‌های گذشته از ۲۰۰ به ۸۰۰ واحد افزایش یافت تا زنجیره صادرات تکمیل شود.

خرید تضمینی نارنگی با قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان آغاز شد

حسن عنایتی کلیجی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به موضوع بررسی مشکلات باغداران مرکبات استان گفت: مازندران دارای ۱۱۵ هزار هکتار سطح زیرکشت ارقام مرکبات است که پیش‌بینی می‌شود امسال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن مرکبات در استان تولید شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷۰ درصد نارنگی پیش‌رس در استان مازندران برداشت شد و وارد فاز برداشت انشو شدیم و برداشت پرتقال هم از ۱۵ آبان ماه آغاز خواهد شد، ادامه داد: سرانه مصرف مرکبات هر ایرانی ۳۱ تا ۳۲ کیلوگرم است و با توجه به میزان تولید مرکبات در مازندران این میزان بالاتر از نیاز مصرف داخل است و باید برای بازار خارج کشور و صنایع تبدیلی چاره اندیشی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: هر ساله مازاد تولید مرکبات در استان داریم و و باید دنبال توسعه بازارهای صادراتی هدف باشیم و فکری برای صنایع تبدیلی شود چراکه بخشی از تولید مرکبات مازندران قابلیت فرآوری را دارد.

عنایتی از خرید تضمینی نارنگی از سایز ۸۰ گرم به بالا با قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان در سبدهای هشت کیلوگرمی در مازندران خبر داد و گفت: خرید تضمینی از امروز از سوی تعاون روستایی در همه شهرستان ها انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: میوه‌های صنعتی هر کیلوگرم ۴ هزار تومان از سوی سازمان تعاون روستایی خریداری می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به مگس میوه مدیترانه ای در باغ‌های استان اشاره کرد و گفت: امسال جزو سال هایی بود که مگس میوه به باغات خسارت جدی وارد کرد و در باغ‌هایی که یکنواختی محصول داشتیم شاهد کمترین خسارت بودیم اما باغاتی که یکنواختی محصول وجود نداشت کنترل این آفت مشکل بوده و خسارت های فراوانی را به محصول وارد کرد.

وی اضافه کرد: امسال ۹۰ هزار هکتار از باغ‌های مازندران رصد و پیش‌آگاهی کنترل مگس میوه در آن انجام شد.

سال خوش صادرات برای مرکبات/روزانه ۱۵۰ تن نارنگی مازندران صادر می‌شود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 + چهار =