کد خبر : 311308
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
-

جلسه وزرای آسه‌آن در غیبت نماینده میانمار

جلسه وزرای آسه‌آن در غیبت نماینده میانمار

وزرای خارجه جنوب شرق آسیا امروز (پنجشنبه) در جاکارتا نشستی را آغاز کردند تا درباره چگونگی آغاز روند متوقف‌شده صلح در میانمار که تحت حاکمیت نظامیان است، صحبت کنند؛ جایی که ده‌ها تن در هفته‌های اخیر به دلیل تشدید خشونت‌ها کشته شده‌اند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، در نشست وزرای مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در پایتخت اندونزی، هیچ نماینده‌ای از میانمار حضور نخواهد داشت.

ژنرال‌های میانماری از سال گذشته که ارتش، دولت منتخب آنگ سان سوچی، برنده جایزه نوبل را برکنار و او و هزاران فعال را بازداشت و سرکوب مرگباری را آغاز کرد که منجر به جنبش‌های مقاومت مسلحانه شد، از شرکت در نشست‌های سطح بالای آسه‌آن منع شده‌اند.

میانمار در هفته‌های اخیر شاهد برخی از خونین‌ترین حوادث بوده، از جمله بمباران بزرگترین زندان میانمار و حمله هوایی در ایالت کاچین در روز یکشنبه که رسانه‌های محلی گفته‌اند طی آن حداقل ۵۰ تن کشته شدند.

کامبوج، رئیس دوره‌ای آسه‌آن، گفته است که هدف از مذاکرات ارائه توصیه‌هایی در مورد چگونگی پیشبرد روند صلح پیش از نشست سران این اتحادیه در ماه آینده است. به گفته دولت میزبان، میانمار برای اعزام یک نماینده غیرسیاسی به نشست اندونزی دعوت شده بود، اما حکومت نظامیان این کشور با آن موافقت نکرد.

آسه‌آن، میانمار را به عدم اجرای برنامه صلحی که سال گذشته روی آن توافق حاصل شد متهم می‌کند. سخنگوی دولت نظامی میانمار امروز (پنجشنبه) به تماسی برای اظهارنظر پاسخی نداد اما رئیس حکومت نظامیان پیش از این عدم پیشرفت در اجرای این طرح را عامل بی‌ثباتی در این کشور و چالش‌های همه‌گیری اعلام کرده بود.

یک منبع آگاه از گفت‌وگوها تاکید کرد که اندونزی به دنبال تقویت اجماع پنج ماده‌ای است تا مشخص شود که در هر زمینه چه انتظاراتی می‌رود و حکم قوی‌تری برای فرستاده ویژه ارائه کند. این منبع گفت، همچنین در میان برخی از اعضای آسه‌آن علاقه‌مندی وجود داشت که به دنبال مذاکرات آرام با حکومت نظامیان در میانمار باشند.

جلسه وزرای آسه‌آن در غیبت نماینده میانمار

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − ده =