کد خبر : 310571
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
-

آیین‌نامه پسادکترا تا دو هفته دیگر ابلاغ می‌شود

آیین‌نامه پسادکترا تا دو هفته دیگر ابلاغ می‌شود

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه آیین‌نامه پسا دکترا حداکثر تا دو هفته دیگر ابلاغ می‌شود، گفت: در بحث پژوهشگران پسادکترا با ستاد کل نیروهای مسلح همکاری خوبی انجام شده و مشکل سربازی آن‌ها حل شده؛ این یک اتفاق تاریخی است. در گذشته نیروهای امریه، باید روی پروژه‌های نظامی کار می‌کردند ولی الان این محدودیت وجود ندارد.

به گزارش عصرقائم، دکتر پیمان صالحی در پنجاه و هفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور، در جمع خبرنگاران با اشاره به تعداد نشریات ایرانی نمایه شده در اسکوپوس گفت: نمایه کردن ۲۰ نشریه در اسکوپوس در یک سال بی سابقه است و ما برای این هدف، هفت کارگاه برای مدیران‌ داخلی، مدیران مسئول و سردبیران برگزار کردیم.

وی ادامه داد: همچنین در حال حاضر با یک شرکت خصوصی برای کمک به نمایه سازی نشریات، قرارداد بستیم تا ۱۵۰ مجله‌ای که آمادگی دارند، به طور ویژه ظرف سه سال نمایه شوند. این قرارداد به گونه‌ای منعقد شده که هر نشریه‌ای که نمایه شود،   حق الزحمه شرکت پرداخت می‌شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم درباره وضعیت تصویب آیین‌نامه پسادکترا توضیح داد: ما آیین نامه پسا دکترا را تدوین کرده و آن را در شورای عالی عتف مصوب کردیم. ابتدا این آیین نامه در کمیسیون عالی شورای عتف مصوب شد و نقطه نظرات اعضای  شورا که نماینده تمام وزارت خانه‌ها هستند در خصوص این آیین نامه گردآوری شد. در روز افتتاحیه، متن نهایی آیین‌نامه، به معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی اعلام شد تا نظرات آنها نیز جمع‌آوری شود.

وی با اعلام اینکه آیین‌نامه پسادکترا حداکثر تا دو هفته دیگر ابلاغ می‌شود، گفت: پس از این ابلاغ، امسال یک تحول ویژه در پسا دکترا خواهیم داشت.

صالحی با اشاره به اینکه در این آیین نامه، سه نوع پسا دکترا به سه شکل مطرح شده، توضیح داد: یک پسادکترا، مربوط به تحقیقات بنیادین است. در یک نوع دیگر در بخش تحقیقات ارتباط با صنعت و جامعه فعالیت می‌کند و در نوع سوم پژوهشگران پسادکترا در شرکت‌های خصوصی، صنعتی و دانش بنیان مشارکت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در بحث پژوهشگران پسادکترا با ستاد کل نیروهای مسلح همکاری خوبی شده و مشکل سربازی آن‌ها حل شده است و این یک اتفاق تاریخی است.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوریب با تاکید بر اینکه این شیوه امریه پژوهشگران پسادکترا بسیار متفاوت از امریه قدیم است، گفت: در گذشته نیروهای امریه، باید روی پروژه‌های نظامی کار می‌کردند ولی الان این محدودیت وجود ندارد و برای مثال در شرکت فولاد کار پسادکتری انجام می‌دهند و در عین حال، مشکل سربازی آن‌ها نیز حل می‌شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم، با اشاره به وضعیت مصوبه شبکه ملی آزمایشگاهی در شورای عالی عتف، گفت: این مصوبه در شورای عتف مصوبه تصویب شد و ریس جمهور آن را ابلاغ کرد و ما موظف شدیم آیین نامه آن را تدوین کنیم. دو هفته پیش دو آیین نامه پسادکتری و شبکه ملی آزمایشگاهی را به  کمیسیون دائمی عتف بردیم و در آنجا نقطه نظرات همه اعضا جمع آوری شد. به زودی آیین‌نامه شبکه ملی آزمایشگاهی کشور و پسا دکترا، هر دو ابلاغ می‌شود

وی با بیان اینکه متصل شدن آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد، وزارتخانه‌های نفت، کشاورزی، علوم و بهداشت، موضوع بسیار تاریخی در کشور است، گفت: پلتفرم و نرم‌افزار مورد نیاز آن آماده است، اگرچه ممکن است ۵-۶ ماه فعال شدن آن، طول بکشد.

آیین‌نامه پسادکترا تا دو هفته دیگر ابلاغ می‌شود/حل مشکل سربازی پژوهشگران پسادکترا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده + شش =