کد خبر : 309835
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
-

یکسان شدن تعرفه‌های ترانزیت ایران و قزاقستان

یکسان شدن تعرفه‌های ترانزیت ایران و قزاقستان

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تصمیم وزیر راه و شهرسازی مبنی بر یکسان شدن تعرفه‌ها میان ایران و قزاقستان گفت که با این تصمیم حجم بارهای ترانزینی به ویژه ذغال، آهن‌آلات و غلات از مبداء قزاقستان و از مسیر ایران افزایش می‌یابد.

به گزارش عصرقائم، امروز نشست دوجانبه در خصوص همکاری‌های ترانزیتی میان ایران با کشورهای تاجیکستان و قزاقستان برگزار شد. رستم قاسمی -وزیر راه و شهرسازی- دراین نشست، بر لزوم برگزاری نشست کشورهای آسیایی درباره ترانزیت به صورت منظم و هر شش ماه یک بار تاکید کرد و گفت: از امروز نرخ تعرفه ترانزیت میان و ایران و قزاقستان یکسان می‌شود و ۴ موضوع مطرح شده برای سرعت بخشی به ترانزیت میان دو کشور نیز باید ظرف ۱۰ روز آینده به نتیجه برسد.

وی افزود: باید یک سازمان یا کمیته مشترک در این موضوع با ساز و کار مشخص و دبیرخانه دائمی تشکیل شود تا بتواند موانع و مشکلات بین کشورها را برطرف کند.

در این نشست همچنین سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تصمیم وزیر راه و شهرسازی مبنی بر یکسان شدن تعرفه‌ها میان دو کشور اظهار کرد: با این تصمیم امیدواریم حجم بارهای ترانزینی به ویژه ذغال، آهن‌آلات و غلات از مبداء قزاقستان و از مسیر ایران افزایش یابد.

وی ضمن اعلام آمادگی برای افزایش ترانزیت ریلی میان ایران و قزاقستان گفت: با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی دو کشور، ظرفیت همکاری در حوزه ترانزیت ریلی بالاست و امیدواریم بعد از این جلسه شاهد ورود قطار از مبدأ قزاقستان به ایران با مقاصد مختلف هند، آفریقای جنوبی و … برای ترانزیت باشیم.

صالحی خاطرنشان کرد: در شش ماهه اخیر صادرات، واردات و ترانزیت ریلی با مبدأ یا مقصد قزاقستان با رشد ۱۷۳ درصدی همراه بوده که رقم مناسبی است اما با تفاهم انجام‌شده میان روسای جمهور دو کشور مبنی بر پنج میلیون تن ترانزیت در سال، فاصله زیادی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تغییرات سیاسی رخ‌داده ناشی از جنگ میان روسیه و اوکراین، بر لزوم اتخاذ تصمیمات جدی‌تر در حوزه ترانزیت تاکید کرد و با اشاره به ظرفیت ۲۰۰ میلیون تنی بار میان چین و روسیه گفت: برای اینکه بتوانیم مسیر ترکمنستان- قزاقستان- ایران را جایگزین کنیم علاوه بر تخفیفات تعرفه‌ای، این مسیر را در اولویت تخصیص لوکوموتیو قرار دادیم.

صالحی خاطرنشان کرد: قزاقستان با وجود ظرفیت‌های بالا به آب‌های آزاد دسترسی ندارد و ما آماده‌ایم این دسترسی را از طریق مسیر ریلی برای قزاقستان فراهم کنیم و با شرایط موجود می‌توان به پنج میلیون ترانزیت توافق‌شده میان دو کشور نیز دست یافت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: مقرر شد غیر از بارهای با مبدأ قزاقستان، قطارهای از مبدأ چین به مقصد غرب نیز از طریق قزاقستان به سمت ایران گسیل شود و امیدواریم با توجه به تحقیقات انجام‌شده حمل بار در کمتر از سه روز انجام شود. در شرایط امروز همه چیز برای جهش مبادلات تجاری در حوزه ریلی فراهم است و ایران برای هرگونه همکاری در این حوزه آمادگی دارد.

یکسان شدن تعرفه‌های ترانزیت ایران و قزاقستان 
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده − 3 =