کد خبر : 309360
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
-

هشدار کم‌آبی برای فصل زراعی آینده

هشدار کم‌آبی برای فصل زراعی آینده

مدیربهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: وضعیت منابع آبی استان در ابتدای سال آبی جاری و برای فصل زراعی آینده شرایط مساعدی ندارد.

به گزارش عصرقائم، جواد طوسی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این‌که وضعیت منابع آبی استان در ابتدای سال آبی جاری و برای فصل زراعی آینده شرایط مساعدی ندارد، خاطرنشان کرد: در فصل زراعی پشت‌سر گذاشته شده با وجود کاهش بارندگی‌ها و آورد رودخانه‌ها مدیریت مناسبی برای توزیع و تأمین آب کشاورزی مازندران انجام شد و توانستیم از بحران عبور کنیم. اما در حال حاضر ذخایر آبی ما وضعیت نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد و به همین دلیل باید برای مدیریت مصرف آب در فصل زراعی آتی برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: برای نمونه در دشت هراز نیاز آبی ما دست‌کم ۳۰ متر مکعب بر ثانیه است که امسال به کمتر از ۲۰ متر مکعب رسید، اما با تلاش همکاران و نوبت‌بندی مناسب توانستیم آب کافی را به زمین‌های کشاورزی محدوده شمالی دشت هراز برسانیم.

طوسی افزود: ذخیر فعلی مخازن سد‌های استان در حال حاضر مجموعا ۹۸ میلیون متر مکعب است، در حالی که پارسال در چنین زمانی این رقم ۱۴۱ میلیون متر مکعب بود.

وی ادامه داد: برآورد‌ها نشان می‌دهد که اکنون نسبت به زمان مشابه سال قبل منابع آب سطحی استان مجموعا ۱۶۹ میلیون متر مکعب کمتر شده است.

طوسی اظهار کرد: در حال حاضر ۴۱ میلیون متر مکعب ذخیره پشت سدها، ۸۲ میلیون متر مکعب آورد رودخانه‌ها و ۴۶ میلیون متر مکعب ذخیره آب‌بندان‌های استان نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده است. این آمار‌ها با توجه به پیش‌بینی‌ها از کاهش بارندگی در ماه‌های پیش رو، ما را برای تأمین آب کشاورزی در سال آتی نگران می‌کند.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران خواستار توجه ویژه کشاورزان و جهاد کشاورزی استان به در نظر گرفتن برخی نکات مهم در کاهش مصرف آب کشاورزی شد و گفت: شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران مانند سال‌های گذشته در حال انجام اقداماتی برای مدیریت و کاهش مصرف آب است.

مدیربهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران مجموع آب مصرفی استان برای کشاورزی در فصل زراعی پشت‌سر گذاشته شده را ۲ میلیارد و ۴۰۷ میلیون متر مکعب بیان کرد.

جواد طوسی گفت: طی ۶ ماه نخست امسال ۲۸۹ میلیون متر مکعب از سد‌های استان برای مصرف کشاورزی و آشامیدنی رهاسازی شد که ۲۵۳ میلیون متر مکعب مربوط به کشاورزی و ۳۶ میلیون متر مکعب برای آب آشامیدنی بود.

وی افزود: طی این مدت ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از آب‌بندان‌های مازندران و ۹۳۰ میلیون متر مکعب نیز از حدود ۹۰ هزار حلقه چاه برای مصرف کشاورزی توزیع شد، رودخانه‌های استان نیز طی این مدت ۶ ماهه، ۹۴۰ میلیون متر مکعب آبدهی کشاورزی داشتند.

هشدار کم‌آبی برای فصل زراعی آینده/وضعیت منابع آبی شرایط مساعدی ندارد

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 − 10 =