کد خبر : 308651
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۲۰
-

اربعین پاسداشت پیروزمندانه عاشورا است

اربعین پاسداشت پیروزمندانه عاشورا است

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: عاشورا با اربعین متفاوت است؛ از این جهت که در عاشورا امام حسین ظاهرا شکست خورده اما ۴۰ روز بعد، حقیقت عاشورا برای همگان آشکار می‌شود. بنابراین اربعین پاسداشت پیروزمندانه عاشورا است و به همین دلیل است که تا این اندازه از اهمیت برخوردار است.

به گزارش عصرقائم، برنامه تلویزیونی «در مسیر حسین» که به صورت زنده از مسیر پیاده‌روی اربعین و در مجاورت عمود ۸۲۸ روی آنتن شبکه افق سیما رفت، میزبان علی غلامی پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) بود.

غلامی در پاسخ به این سوال که چرا مراسم اربعین تا این اندازه باشکوه برگزار می‌شود، گفت: در ابتدا می‌خواهم به یک روایت مشهور اشاره کنم؛ امام حسن عسکری علیه السلام می‌فرمایند که مومن ۵ ویژگی دارد؛ یکی این است که انگشتر عقیق دارد، دوم به تربت سجده می‌کند، سوم، در نمازهای روزانه‌اش بسم الله الرحمن الرحیم را بلند می‌گوید، چهارم ۵۱ رکعت در روز نماز می‌خواند که شامل ۱۷ رکعت نماز جواب و ۳۴ رکعت نماز مستحبی است و در پایان اینکه، زیارت اربعین می‌خواند. بسیار عجیب است که خواندن زیارت اربعین در کنار خواندن ۵۱ رکعت نماز که ستون دین است قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: از سویی دیگر، دقت داشته باشید که هیچ معصومی اربعین ندارد و فقط برای امام حسین علیه السلام مراسم اربعین گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد که اربعین جدی‌تر از عاشورا شده است؛ آیا تعمدی است؟ بله. اگر نگاه کنید می‌بینید که تعداد زائران و نوع عزاداری‌ها در اربعین و عاشورا مختلف است. در اربعین، وسعت عزاداری از نجف، بغداد، مهران و شاید کمی هم عقب‌تر آغاز می‌شود. بنابراین باید این سوال را پرسید که چه تفاوتی بین عاشورا و اربعین وجود دارد؟ در عاشورا ظاهراً و در دنیای مادی، اباعبدالله شکست می‌خورد؛ بدین معنی که او و یارانش شهید می‌شود و خانواده‌اش به اسارت می‌روند، اما در اربعین، فارغ از اینکه کاروان به کربلا بازگشته است یا خیر، امام حسین پیروز ظاهری است. این پیروزی به چه معناست؟

این استاد دانشگاه ضمن تشریح موضوع مورد بحث گفت: کافی است نگاهی به تاریخ انداخته و سخنرانی‌های حضرت زینب و امام سجاد علیه السلام را در کاخ یزید ببینید. آن سخنرانی‌های روشنگرانه امام سجاد و حضرت زینب به قدری اثرگذار است که اولین برگزارکننده رسمی مراسم عزای امام حسین یزید می‌شود که این مراسم را به مدت ۳ روز برگزار می‌کند. بعد از سخنرانی امام سجاد در شام، یزید به وضعیتی دچار می‌شود که می‌گوید: «خداوند عبیدالله را لعنت کند. من به او نگفته بودم که حسین را به شهادت برساند!» حالا این سوال را می‌پرسم که چه کسی ماندگار شده و چه کسی نابود شده است؟!

وی ادامه داد: بنابراین عاشورا با اربعین متفاوت است؛ از این جهت که در عاشورا امام حسین ظاهرا شکست خورده اما ۴۰ روز بعد، حقیقت عاشورا برای همگان آشکار می‌شود. بنابراین اربعین پاسداشت پیروزمندانه عاشورا است و به همین دلیل است که تا این اندازه از اهمیت برخوردار است.

غلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره کارکرد مهم اربعین در روزهای فعلی گفت: در آینده اتفاق مهمی به نام ظهور را داریم. اگر عاشورا و اربعین را بتوان به ظهور متصل کرد، می‌توان کارکرد مهم اربعین را درک کرد. اشاره کردم که اربعین شهادت امام حسین تبدیل به محیی و زنده‌کننده عاشورا شده است. از سویی دیگر، دقت داشته باشید که اربعین در حال تبدیل شدن به یک حرکت جهانی است. یعنی به نظر می‌رسد که دل‌های همه مردم دنیا در یک موضوع خاص به هم نزدیک می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که اربعین جایی است که همه مردم دنیا امام حسین را می‌شناسند.

وی اضافه کرد: ما اربعین را بزرگ می‌داریم تا همه مردم دنیا با نام امام حسین آشنا شوند و وقتی این اتفاق رخ داد، زمینه برای ظهور امام زمان فراهم می‌شود. به این دلیل که وقتی ایشان ظهور کرد و خود را با عنوان «ان جدی الحسین» معرفی کرد، همه بدانند او چه کسی است و چه باید بکنند. تاکید می‌کنم در زمان فعلی، نمادی که می‌تواند امام حسین را به همه دنیا معرفی کند، اربعین است.

غلامی در بخش پایانی سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی گفت: باید از کسی یاد کنم که سال‌ها تلاش کرد که پیاده‌روی اربعین برگزار شود و امنیت داشته باشد و عتبات بازسازی شوند. خداوند شهید سلیمانی را رحمت کند و به نظرم زمان زیادی لازم است تا ابعاد وجودی ایشان را بفهمیم.

اربعین پاسداشت پیروزمندانه عاشورا است/ چرا جهانی‌شدن اربعین مقدمه ظهور امام زمان (عج) است؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − دو =